Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.01.2018, 22:42
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Parvihyllyn tekoa


Päivitelläänpä taas. Offailut on olleet jäissä syksystä lähtien kun Jeepin automaatti halvaantui. Nyt on laatikko tullut huollosta ja pitäis asennella se takas. Ei nyt luulis että parin hampaan puuttuminen pahasti haittais, mutta haittasi kumminkin.




Kaksoissaksinosturin alustan valusta unohtui siis putki jota pitkin olisi saanut nosturin letkut ja johdot vedettyä ohjauskeskukselta nosturille. Vähän timanttia ja piikkausta niin sain aikaan 100 mm leveä roilon. Siihen vielä RHS-viipale päälle, niin pitäis letkujen pysyä suojassa ja lattian suhteellisen tasaisena.



Toinen ongelma mikä tuli nosturin letkujen kanssa on että letkut vaativat enempi tilaa kuin mitä nosturille oli tehty monttua. Ratkaisuksi tuli uudet letku joissa on tälläiset pyörivät liittimet jotka estävät letkujen kiertymisen.



Sitten parvihyllyn pystytolppien kimppuun. Kummallekin pitkälle sivulle tulee 4 kpl 160x80x4 RHS-palkkia jotka hitsataan lattiassa oleviin 8 mm lappuihin. Laput keksin kiinnittää kahdella M20-kierretangolla jotka on kiinni betonissa injektiomassalla. Kierretangot jäävät palkin sisään, joten purkaminen ei ole ihan helppo juttu. Lattiassa on kaadot, joten laput eivät ole myöskään vaaterissa.



Pystytolppien päälle tulen asentamaan IPE200-palkin siltanosturia varten. Tästä syystä tavoite on että kaikkien 8 kpl pystytolppien yläpinnat ovat samalla tasolla. Sen jälkeen kun tolppa on paikallaan on etenkin nurkissa olevien lyhentäminen hankalaa joten pitäisi saada kerralla oikean mittaiseksi. Sahasin pari ~puolen metrin mittaista pätkää joista heppasin toisen yhteen lapuista referenssipisteeksi ja toista kierrätin kunkin lapun päällä vuorotellen. Shimmasin pätkän pystysuoraksi ja mittasin koron verrattuna referenssiin vesiletkulla. Jonkin ajan puuhastelun jälkeen kunkin tolpan tavoitepituus oli selvillä.



Nämä digitaaliset astemittarit on kyllä ihan käteviä. Riittävän tarkkoja tälläiseen työhön ja magneetti tarttuu hyvin myös pystypintoihin.



Pitkien vaakapalkkien asentaminen 2,5 metrin korkeudelle on aika hankalaa, joten piti kehitellä jotain: Tuomiopäivän nosturi! Vaihdelaatikkonosturilla pääsee vakiona n. 2 m korkeuteen, joten puolimetrinen jatko ylöspäin ja melkein saman verran sivulle että pääsee seinän viereen.



Yhden vaakapalkin asentamisen perusteella tuomiopäivän nosturi on nimensä veroinen. Aika helposti palkki meni paikalleen, mutta koko paketin liikuttaminen on huteraa kun palkki on maksimi korkeudessa. Saapa nähdä jatkanko tällä vai nostanko seuraavat liinoilla tms.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2018, 20:39
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Jeeppi ekan kerran nosturilla. Lyhyt akseliväli ja isohkot renkaat on vähän hankala yhdistelmä tälle nosturille. Renkaita ei pysty vaihtamaan tällä vehkeellä, joten hyvä että siltanosturi on rakenteilla.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.04.2018, 19:57
allu-85 allu-85 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 244
Perusasetus

Mukavan näköistä jälkeä tulee. Millä olet piirrellyt noi ekojen viestien pohjakuvar?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.04.2018, 22:18
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allu-85 Näytä viesti
Mukavan näköistä jälkeä tulee. Millä olet piirrellyt noi ekojen viestien pohjakuvar?
Kiitos, kiitos. Microsoft Visiolla olen piirtänyt, kun se sattuu olemaan tietokoneella työn puolesta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.08.2018, 21:46
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Taas on jotain tapahtunut. Kai minulla on jotain hyviä tekosyitä miksi näin hitaasti, mutta enpä nyt muista mitä ne syyt on. Vähän reissaamista, muuta tekemistä ja kuuma ja kaikkea... Parvihyllyt on nyt kuitenkin paikallaan. 120 cm leveä hylly reilu 250 cm korkeudella ja mitoitus tehty noin 300 kg/m2 kantavuudelle. Palkkien päällä 21 mm vaneri. Tässä tuollaisia panoraama-kuvia kun ei muuten meinaa mahtua yhteen kuvaan.







Seuraavaksi pitäisi nostaa 12 m IPE 200 palkit á 250 kg noiden pystytolppien päälle siltanosturin kiskoiksi ja ruuvata parvihyllyn alapintaan 8 kpl 34W Greenledin Gamma -valoja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.08.2018, 23:41
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.256
Wink

Haluaisin tiedustella alumiinisten ohutseinämäisten nestesäiliöiden puuttumista kuvista. Onko totta, että ilman batteryä saat tallin ja varsinkin auton valmiiksi ennen mudventuresta?
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.08.2018, 07:52
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Haluaisin tiedustella alumiinisten ohutseinämäisten nestesäiliöiden puuttumista kuvista. Onko totta, että ilman batteryä saat tallin ja varsinkin auton valmiiksi ennen mudventuresta?
Tarkoitatko että pitäisi tuoda tölkkejä mittakaavaksi kuvaan? Parvihyllyyn ylettyvä tölkkipino ei meinaa pysyä pystyssä joten jätin sen rakentamatta. Täytyy vähän miettiä tuota Mudventuresia - alunperin meinasin että Helatorstain reissu olisi tämän(kin) vuoden ainoa Venäjän matka.

Olen vältellyt valmis-sanan käyttöä kun puhun harrasteautoista. Jeeppi on ollut minulla 10 vuotta ja taas olisi kaikenlaista muutostyötä jonossa odottamassa. Onko se nyt siis valmis vai ei? Samalla logiikalla kutsun itseäni nykyään sekä autoharrastajaksi että autotalliharrastajaksi. Se oikeuttaa käyttämään tarpeettoman paljon aikaa ja rahaa tallin rakentamiseen ja varusteluun vaikka pienemmälläkin tulisi toimeen. Loppujen lopuksi tässä on aika paljon yhteistä offi-auton rakentamisen kanssa ja kumpikin on ihan mukavaa hommaa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 03:45 (GMT +2).