![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tässä hommassa olisi jotain järkeä, jos ajoneuvoveroon saisi alennuksen käyttövoimamuutoksen yhteydessä. 200,- kertakorvaus ihan yhtä tyhjän kanssa, poislukien virittäjät jotka muutoksen tekisivät joka tapauksessa. Heidän tuo parisataa kannattaa napata talteen... Muuten tuollaista joutavaa puuhastelua, mihin toki Suomessa on totuttu...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onko porukalla kokemuksia noiden kahden yllä mainitun eroista?
FuelFlexFinland Tästä jäisi maksettavaa 60e sarjasta postikuluineen + muutoskatsastus eFlexFuel/ Tästä jäisi maksettavaa 150e kuluineen + muutoskatsastus Tuossa jälkimmäisessä mainostavat oppivaa kylmäkäynnistystä? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Tuollainen mitätön kertakorvaus on ehdolla vuoden turhakkeeksi. Alennus ajoneuvoveroon ja sekin sen verran suuri että sillä on jotain merkitystä auton omistajalle. (parin kympin alennus vuositsolla ei ole vielä mikään kannustin) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Etanoli E85
EU komissio ja Suomen hallitus ovat 2021 käsitelleet eri yhteyksissä "tulevaisuuden tilannetta" mm. liikennepäästöjen vähentämiseksi.
Jos ajatellaan että sähköautoista ei ole kaikkeen menoon, eikä niitä ole saatavillakaan kaikille lähiaikoina, niin mitäs ratkaisuja offiautoille olisi olemassa kun nuo päättäjät ketkaleet pohtii ainakin bensan ja dieselin hintojen rajua nostamista? Olisko se etanolin osalta näin: - osa autoista kulkee etanolilla ilman mitään muuntosarjoja. - etanolin hinta alas ja maasturomiehet kiinnostuvat ilmastotalkoista nopsasti. - valtio myöntää vielä 2021 loppuun saakka € 200,- hyvitystä muuntosarjan asentajille - olisiko etu saatavissa jatkossakin kun nyt ilmaa putsataan? https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotuki - siitä, että etanoli jotenkin hajottaisi bensalinjat, ei ole mitään käytännön näyttöä, enemmän tämä on pelottelua. Niinkö ? Ajankohtaista keskustelua siitä onko etanoliin siirtyminen suuri joukkoratkaisu maasturikuskeille? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuskin tulee e85 hinta laskemaan, eikä edes samoissa pysymään. Kyllä hinta sojottaa samalla kuvaajalla ylöspäin kuin muissakin menovesissä.
Kohta jakelijoita on vain yksi, st1. Apsi on karsimassa viinaa pois. Pumppupaikalle tullee kai bioriiselli, jonka (ympäristöystävällinen)hinta on arvattavissakin ![]() E85 on jo noussut 30% parissa vuodessa, pelkästään kauppiaiden ja valmistajan toimista, veroon ei liene koskettu. Lisäksi sitä kuluu sen 20-30% enenmmän kun bensaa, niin rahallinen hyöty on aika olematon. Tehohyöty toki on ilmeinen ![]() Uusi bioetanolitehdaskin on vastatuulessa, e85 ei ole jotain/joltainosin sopivaa (pieni vero?) menovettä päättäjien mielestä… En ole tuota huimaa tukea hakenut, vaikka konversio (Saab) on tehty. Etanoli sopii moneen peliin, mutta ei kaikkiin. On tiettyjä putkia tmv linjoissa jotka ei kestä niin hyvin viinan liuottavampaa vaikutusta. Lisäksi on huomioitavaa huohotuksen toimivuus (viinaa kertyy öljyyn) ja tiheämpi öljynvaihto/huolto. Viinalle muutetuista on syytä aika pian muutoksen jälkeen (pari tankillista) tarkistaa/siivota imusihti, em syystä. Gaggaa irtoaa ja se tukkii sihdin-> öljy ei kierrä. VAG suoraruutta (tsi) koneisiin viina ei (ainakaan vielä) sovellu, ilmeisesti ohjelma ei sovellu. Mekaanisesti varmaan toimisi? Joissain autoissa sitten konversion myötä voi ajaa vain viinalla, ei sekoituksilla-> asemia on aika harvassa… Mutta tietysti tuolanen wanha Saabin turbokone, josta saa löylyä helposti sen 300 luupäätä ulos ilman isompia muutoksia, on ehkä jopa järkeväkin vaihtoehto moottoriksi offipeliin. Mottoriaihioita riittää, on aika yksinkertaista tekniikkaa ja osat suhteellisen edullisia. Toimivan moottorin saa muutamalla satasella, mukana seuraa usein jopa ajokuntoinen auto ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Etanoli E85
No samaan suuntaan pohdin itsekin. Eli ensisijaisesti olisi päättäjistä kiinni alentaa etanolin vero-osuutta, jotta tätä ympäristölle parempaa menovettä käytettäisiin nykyistä enemmän. Eihän siihen hintapolitiikkaan muuta tarvita.
Uskon että autojen omistajat kyllä lähtevät tähän mukaan kun valtio vaan tekee siitä todellisen vaihtoehdon. Kyllä teknisten rajoitteiden kanssa tulee toimeen, kunhan homma muuten olisi tarjolla. Esim öljynvaihtoa voi tehdä useammin kun kerran niin vaan täytyy. Onko jotain keinoa saada päättäjiä tekemään etanoli enemmälle käytölle? Onko joku autojen liitto tms joka on tehnyt aloitetta asiassa? Nyt vasta tällaisille vaihtoehdoille olisi mielestäni oikea ajankohta kun päättäjät niin kovasti ympäristöasiasta puhuvat ja kaikki vaihtoehdot bensalle ja dieselille pitäisi huomioida. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ABC:n sivuilla näyttää E85 tankkauspisteet lisääntyvän, tosin lista ei ainakaan aiemmin ollut oikein paikkaansa pitävä. Tunnistan kyllä nykyisellä listalla ne paikat, jossa olen tankannut ympäri Suomea.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jos valtio oikeasti haluaa ohjata ympäristöystävällisen etanolin käyttöön ja edullisena käyttöaineena, valtio voisi perustaa oman jalostamon jolla ei ole samanlaisia voittotavoitteita kuin bensayhtiöillä.
Näin menoveden hinta saadaan niin alas kuin mahdollista ja valtio voi sanoa toteuttavansa EU laajuista ympäristöpolitiikkaa. ..... mikä tärkeintä: autoilijoiden eli kansalaisten siitä kärsimättä |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Valtio=kansalaiset. Eli ko asiaan voi vaikuttaa ”helposti” äänestämällä edustajaa joka saa puolueensa ajamaan asiaa. Puolueen tarvisi olla sitten myös riittävän iso vaikuttaakseen mitään missään ajassa eduskunnassa. Siinä sivussa tarvisi saada jokunen virkamieskin saada käännytettyä, koska hehän niitä varsinaisia hihnoja säätelee mukaillen poliittista tahtoa.
Valtiolla on oma laitos, Nesteestä on valtion omistuksessa (vielä) yli 30%. Valtionkonttoria kiinnostaa hyvin todnäk. vain paljonko tulee massia veroina, osinkoina ja arvonnousuna. Veroa vähentämällä hinta ei ilman säätelyä muutu halvemmaksi, se säätyy markkinan mukaan eli asemat luonnollisesti säätää hintaa kulutusperustaisesti. Ei liene sattumaa että hintasuhde 98:n pysyy siinä samoissa jatkuvasti, eli on senttejä edullisempaa polttaa kuin bensa. Tuskin milläkään asemalla ajatellaan ympäristö edellä markkinaa? Menekki ja tuotto ratkaisee. Kalliimmasta tulee enemmän euroja, joista aina joku rosentti jää laariin. Absi ei ole virallisesti asiaa tiedottanut, arvio on hevosmiesten tietotoimiston vahva veikkaus siitä mikä aine tippuu pois pumpulta kun biolitkulle tarvitaan tilaa. Toki se saattaa tulla ”taviksen” tilalle, mutta se ei olisi kaupallisesti kovin viisas ratkaisu ainakaan niinkauan kun muut myyvät halvempaa tavistavaraa. Valitettavasti autoilija on ja tulee aina olemaan yhteiskunnan lypsylehmä. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Etanoli | Stech | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 12.05.2017 14:19 |
Valtion velka vaalikauden loppuunmennessä | H_Nietu | Chit-Chat | 49 | 26.11.2015 16:27 |
Polttoainevero / Valtion bruttoverokertymä/litra. | H_Nietu | Chit-Chat | 27 | 24.08.2011 15:18 |
volvo c303 ja etanoli. | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.08.2008 19:23 |
Valtion Safari Haminassa 30.9-8.10 | Tapahtumat | 4 | 27.09.2004 12:53 |