Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #3  
Vanha 21.10.2017, 13:32
Ewerglade:n Avatar
Ewerglade Ewerglade ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.02.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 505
Perusasetus

No kun tässä on ristiriita, 1.5.2016 voimaan tulleen muutoslainsäädännön mukaan akselivaihto on edellaan mahdollinen.

Ajoneuvolaki (1090/2002) 7 §
"3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset
Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon,
ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen
kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin
on sallittu, jos:
a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään
muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi"

Trafin määräys 15.5.2016 on ristiriidassa lainsäädännön kanssa:

Trafin määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta (dnro
TRAFI/66404/03.04.03.00/2015)

"3.2. Akselistomuutokset
Akselistoon vaihdettavien osien tai osakokonaisuuksien
soveltuvuudesta ajoneuvomalliin tulee muutoskatsastuksessa esittää
selvitys (esim. ajoneuvon tai osavalmistajan edustajan antama
lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antama dokumentti
soveltuvuudesta). Selvityksestä tulee ilmetä, että nimenomaan
valmistaja on suunnitellut ja valmistanut osan tai osakokonaisuuden
kyseiseen ajoneuvomalliin (teho, vetotapa, akselimassat) sopivaksi. "

Eli kumpi on määräävä? Lainsäädäntö vai trafin tulkinta?
__________________
Offroad Oulu Ry / Lakeuden Maastoautoilijat Ry
http://www.offroadoulu.com/ https://www.facebook.com/groups/LaMaas/

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

Ei ole olemassa liian kireitä pultteja, ainoastaan liian lyhyitä jatkovarsia!

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Trafin poikkeusluvat ovat henkilökohtaiset, ei auton Kovakalu69 Chit-Chat 11 22.09.2015 15:18
Pystypakoputki ja muita trafin muutoksia? Viipo Tekniikka & Jutustelu 3 18.03.2015 23:19
Lausuntopyyntö auton rakenteen muuttamista koskevasta määräysluonnoksesta AH-64D Chit-Chat 1 17.03.2015 21:37
Trafin rekisterikyselyt ja muutosprosentit OnOff Tekniikka & Jutustelu 1 14.10.2012 21:54
RC-auton akku ja sen teko L-200 Tekniikka & Jutustelu 4 12.07.2011 18:13


Sivu luotu: 02:09 (GMT +2).