![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
HJ60 jätti tielle - auttakaa aloittelijaaHei! Täällä kirjoittelee ensikertalainen HJ-omistaja. Olen autotekniikan suhteen kovin tietämätön ja osaamaton, eikä minulla ole aiempaa kokemusta sen kummemmin maastureista kuin dieseleistä. Kävin hankkimassa Land Cruiserin, koska tarvitsen sellaista nyt työkäyttöön ja koska olen aina haaveillut tuosta upeasta koneesta. Kyseessä on siis vm. 1986 HJ60, moottorina ei ainakaan ulkonäöstä päätellen lähes varmuudella ole 12-HT, vaan mitä ilmeisimmin 2H, [mutta tehdas(?)turbotettuna (myyjän ja edellisen omistajan mukaan)]. Testilenkillä kaikki tuntui oivalta, starttasi lyhyellä hehkulla välittömästi, kaasua antaessa putkestä tuli komean mustaa savua, turbo vislaili, käyntiääni tasainen ja omaan korvaan sellainen, kuin väkevän dieselin jyskytys mielestäni kuuluu olla. Kaupat tuli ja ensimmäiset reilut 300km kotimatkaa sujui moitteetta, vääntöä ja voimaa piisasi ja köröttelin 75-80kmh rauhallisesti vanhuksen arvoa kunnioittaen. Pidin 10-15min jaloittelutauon antaen auton käydä, tyhjäkäynti ok, kohta matka jatkui. Pian tämän jälkeen, muutama kymmenen km ennen määränpäätä aivan yhtäkkiä tasakaasulla alkoi vauhti hidastua, lisäkaasun antaminen ei vaikuttanut, kytkin pohjaan, moottori sammui ja rullaus tien sivuun. Yritin startata uudestaan, lämpimällä koneella hehku naksahti nopeasti pois ja virta-avainta kääntämällä ääriasentoon kuului vain kumma kolahdus/naksahdus - luulin ensin akun tyhjenneen. Varovaisemmin avainta kääntämällä startti toimikin, kone käynnistyikin vielä hetkeksi mutta kovin yskähdellen ja kaasua antamalla sammui heti. Tämän jälkeen yritti kyllä startata, muttei enää käynnistynyt. Kuvittelin vain naftan loppuneen, koska polttoainemittari ei toiminut ja oireet täsmäsivät. Hain toistakymmentä litraa kanisteriin ja tienposkessa ilman kaatonokkaa tankkiin päätyi ehkä kaksi kolmasosaa, kuitenkin kai riittävästi jos tämä olisi ollut vikana. Edelleen, startti yritti sahata kaikkensa, moottori vähän yski muttei enää käynnistynyt edes siksi pieneksi hetkeksi. Aivan kuin moottori ei vain saisi polttoainetta tai sytytystä. Auto on ollut viime ajat melko vähällä ajolla, korkeintaan satunnaisessa viikonloppukäytössä. Ja nyt nököttää valtatien varressa. Budjettinikaan ei ollut täysin varautunut ihan näin pikaiseen hajoiluun. Tietotaitoni näiden asioiden suhteen on vielä olematon ja olen täysin neuvoton, voisitteko kiltit alan ymmärtäjät auttaa aloittelijaa, hyvät vinkit olisivat kultaakin arvokkaampia ja mikä hyvänsä arvaus on parempi kuin omani. Kiitos jo etukäteen!
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Eli moottori kuitenkin pyörii startatessa normaalisti? Eikä kuulu mitään "kolinoita?"
|
|
#3
|
|||
|
|||
HJ60 jätti tielle - auttakaa aloittelijaa (@TRE)
Juuri näin. Startti yrittää pyörittää parhaansa mukaan ilman mitään kummia sivuääniä, mutta moottori korkeintaan köhii pari kertaa, aivan kuin tyhjällä tankilla/pelkillä höyryillä koittaisi käynnistää.
...Jatkona vielä edelliseen: kärry värjöttelee alle 10km säteellä Hervannasta, löytyisiköhän Tampereelta ketään avuliasta ja ystävällistä maasturi-ihmistä sunnuntaiajelulle nimellistä korvausta ja rajatonta kiitollisuuttani vastaan? Ei oikein olisi samantien varaa hinausautoon korjaamosta puhumattakaan ja pelkään parhaidenkin neuvojen olevan hepreaa kaltaiselleni ummikolle. Kaikki työkalutkin toisella paikkakunnalla. Priva, e-mail, 0469093583, mitä hyvänsä. En tiedä onko tuore profiilini vielä täysin aktivoitu. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ite oleilen toisella puolella Suomea... mutta varmaan ekana lähtisin vaihtamaan polttoainesuodatinta jos ei sitä ole hetkeen vaihdettu. Ja varsinkin jos auto ollut hiljaiselolla ja nyt lähdetty pitempään matkaan ajelemaan. Moskat lähtee tankista ja putkista liikkeelle...
Eli oma veikkaus, polttoainesuodatin ja ilmaus... Voihan tietty olla muutakin, mutta "vikoja" on suljettava pois... |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Ilmansaannilta kuullostas. Laita erillisellä polttoaineletkulla kanisterista siitä siirtopumppuun letku kiinni. Se on siinä ruiskutuspumpun kyljessä. Aukase se(alunperin) valkonen "korkki" siitä siirtopmpun päältä ja kun se "aukeaa"eli nousee ylös,niin pumppaa siitä sitten.(pumppu voi olla myös boschin suoraan pumpattava malli, jota ei tartte aukasta, näitä monesti näkyy laitetun) ja sen pitäs tulla jäykemmäksi pumpata kun alkaa polttoaine kulkea. Aluksi on löysempi kun on ilmaa. jos on löysä kokoajan, niin pyöräytä konetta hiukan, kun pumppu on silloin kuolokohdassaan. Sitten taas "korkki" varovasti kiinni"(muovissa hienot kierteet, ettei mene väärälle jengalle) kanisteri vänkärinpuolelle ja letku ikkunasta pihalle+ pumppuun ja matka jatkuu taas
Tässä ainakin töllainen veikkaus.
Viimeksi muokannut PH75 : 15.10.2017 07:02 |
|
#6
|
|||
|
|||
HJ60 jätti tielle - auttakaa aloittelijaa (@TRE)
Paljon kiitoksia näistä diagnooseista. Suodattimet pitäisi olla hiljan vaihdetut. Tuohon ilmaukseen ei ole välineitä eikä osaamista...
https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1421992321 Onko tuon kuvan etualalla oleva kellertäväkorkkinen pylpyrä kyseinen siirtopumppu ja tuon kuvan mustan letkun paikalleko kanisterista vedettäisiin erillinen polttoaineletku (ja nimenomaan ennen pumppaustapahtumaako)? Viimeksi muokannut hojottaja-17 : 15.10.2017 07:39 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 266 | 21.08.2025 08:39 |
| Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
| Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
| Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |