Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.10.2017, 22:43
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
Vähä absurdia läppää kun palstalla kumminkin suositaan jotain mutiaisia ja että "niillä pärjää kun ajelee ennakoiden"
Sitä mä ihmettelen, ehkä itellä ei vaan ole ollut kunnon mutiaisia, ainakin Insa Sahara on karkeusasteeltaan mutaluokkaa ja ei ole mitään jakoa Hakkis LT:lle talvella, paitsi nyt se on toiminut märässä maaseutu mutamömmössä kun on satanut paljon

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.10.2017, 05:19
perkei:n Avatar
perkei perkei ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.07.12
Sijainti: Savolax
Viestit: 1.152
Perusasetus

Mie oon valinnut renkaat sieltä vertailujen puolivälistä.
Jättänyt kalleimmat ja halvimmat ostamatta ja ostellu Kumhoja ja Vikingejä. Ne on halvempia, mutta pärjää rengasesteissä ihan hyvin. Oon tykänny.
__________________
- En pidä teistä.



Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.10.2017, 08:09
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja perkei Näytä viesti
Mie oon valinnut renkaat sieltä vertailujen puolivälistä.
Jättänyt kalleimmat ja halvimmat ostamatta ja ostellu Kumhoja ja Vikingejä. Ne on halvempia, mutta pärjää rengasesteissä ihan hyvin. Oon tykänny.
Jos itsellä olis käytössä joku perus henkilöauto, niin ostaisin tollaset Hakkapeliitta 9:sit, ei hinta omasta mielestä mikään kauhia ole jos puhutaan jostain perusauton rengaskoosta:

https://www.rengas-online.com/rshop/...piked/R-344463
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.10.2017, 08:50
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Velipojan autossa kokeiltiin muutama vuosi sitten pinnattujen renkaiden kestoa kun kilometrejä tuli kohtalaisen paljon. Pitkää matkaa ajettaessa tuntuivat kuluvan nopeammin kuin ns.merkkirenkaat, tämä huomio sekä kesä että talvirenkailla. Lyhkäsessä ajossa kestää paremmin eli olisko renkaan lämpeäminen syy nopeampaan kulumiseen?
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.10.2017, 13:33
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sitä mä ihmettelen, ehkä itellä ei vaan ole ollut kunnon mutiaisia, ainakin Insa Sahara on karkeusasteeltaan mutaluokkaa ja ei ole mitään jakoa Hakkis LT:lle talvella, paitsi nyt se on toiminut märässä maaseutu mutamömmössä kun on satanut paljon
Saharoilla oon suhannut pari talvea ja niillä pärjää etelässä kunhan ei sivutieltä jäiseen risteykseen tultaessa päästä ihan kaikkia hevosvoimia valloilleen ja joudu sivuluisuun. Kevytperäinen takavetoinen kun haluaa edetä laajalla rintamalla

Mutta siltikin kunnon talvirenkaat on oikea valinta. Halparenkaista ei oo kokemusta, mutta joillakin keskustelupalstoilla on kyseenalaistettu uusien nastarenkaiden toimivuus. Osa ollut joidenkin mielestä heikompia kuin kitkat
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2017, 14:34
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Saharoilla oon suhannut pari talvea ja niillä pärjää etelässä kunhan ei sivutieltä jäiseen risteykseen tultaessa päästä ihan kaikkia hevosvoimia valloilleen ja joudu sivuluisuun. Kevytperäinen takavetoinen kun haluaa edetä laajalla rintamalla

Mutta siltikin kunnon talvirenkaat on oikea valinta. Halparenkaista ei oo kokemusta, mutta joillakin keskustelupalstoilla on kyseenalaistettu uusien nastarenkaiden toimivuus. Osa ollut joidenkin mielestä heikompia kuin kitkat
Saharoista (ilman nastoja) kokemus on siinä mielessä ristiriitainen, että tänäänkin ne mutaisessa hylätyn viljankuivaamon ympäristössä pelasivat hitaassa ajossa upeasti kun peräkärryä vetelin. Mutta kun on ollut lunta, testailuni on jäänyt vähiin koska eteneminen on vaikuttanut normaalia huonommalta. Yhdessä välissä huristelin vähän aikaa, että Saharat oli pelkästään takana.

Itsellä ei ole ollut kuin yhdet kitkat, mutta jotain viimosen päälle hyviä kitkoja vois ajatella jos olis joku moderni auto. Silti pahimmat kelit menisin mieluiten mahdollisimman hyvillä nastarenkailla.

Hakkapeliitta LT2 on tehnyt tasaista suoritusta, sitä terästäisin lisäämällä nastoja, vaan ei onnistune. Yleispätevä rengas ja LT:t ei itsellä pahemmin kulu, vaan niiden pito huonenee vaikka pintaa vaikka kuinka.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2017, 22:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Kukin tyylillään. En oo osannu nastoja kaivata aikoihin, Misukan kitkoilla ajeltu henkilö-toitsua, pito ja kulutuskestävyys mainio. Talvirengaskulut 10 tkm/kausi ajolla jää alle 100€/vuosi.

FJ:ssä ollu Duratracit aina kesät/talvet. Hyvä yleisrengas, tykkään. Välillä miettiny Hakkapeliittoja nastoilla kun niitäkin saa 315/70R17 koossa nykyään, mut pari pikku lipsua talvessa ei kuitenkaan ole riittänyt motivoimaan hommaamaan toisia vanteita ja paria tonnia renkaisiin paria kuukautta varten. Ajaishan niillä toki sit sen seuraavat 10 vuotta... mut aika kovat koppurat jo sit taas. Mieluummin vaihtelee noita nykyisiä uusiin kun on 5 mm kuluneet.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2017, 09:29
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Välillä miettiny Hakkapeliittoja nastoilla kun niitäkin saa 315/70R17 koossa nykyään, mut pari pikku lipsua talvessa ei kuitenkaan ole riittänyt motivoimaan hommaamaan toisia vanteita ja paria tonnia renkaisiin paria kuukautta varten. Ajaishan niillä toki sit sen seuraavat 10 vuotta... mut aika kovat koppurat jo sit taas. Mieluummin vaihtelee noita nykyisiä uusiin kun on 5 mm kuluneet.
Noin levee ei mahdollisesti olis katukäytössä ihan pitävin mahdollinen. 235/85/16 tuntuu sekin, että tämä on ilmeisesti tarkoitettu johonkin 3000 kg painavaan autoon. Ei tarvi kovinkaan montaa talvea ajaa kun huomaa, ettei pito ole uuden veroinen. Mä olen ratkaissut asiaa niin päin, että ottanut nastat pois ja kesäkäyttöön. Nykyset on niin vähän kuluneet ja tarvista on maantielläkin fiksulle kesärenkaalle, että voi olla joku muu vaihtoehto tarpeen.

Henkilöauton renkaisiin on joihinkin laitettu aika suuri nastamäärä. Hakkapeliitta SUV 9:siä on jossain määrin huonosti edustettuna perinteisissä rengaskoissa, joskin 265/70/17 löytyy. Voisi arvella, että se menisi tavallisessa japsipickupissa, joskin kulut pompsahtaa jos vanteet vaihdettava 17 tuumaisiin ja rengaskaan ei mikään edullinen ole.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6419440322377

Toisaalta jos vanteet tarvii muutenkin, pyöränkulmat kohdillaan ja on tuottavaa ajoa....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2017, 18:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Noin levee ei mahdollisesti olis katukäytössä ihan pitävin mahdollinen. 235/85/16 tuntuu sekin, että tämä on ilmeisesti tarkoitettu johonkin 3000 kg painavaan autoon. Ei tarvi kovinkaan montaa talvea ajaa kun huomaa, ettei pito ole uuden veroinen. Mä olen ratkaissut asiaa niin päin, että ottanut nastat pois ja kesäkäyttöön. Nykyset on niin vähän kuluneet ja tarvista on maantielläkin fiksulle kesärenkaalle, että voi olla joku muu vaihtoehto tarpeen.

Henkilöauton renkaisiin on joihinkin laitettu aika suuri nastamäärä. Hakkapeliitta SUV 9:siä on jossain määrin huonosti edustettuna perinteisissä rengaskoissa, joskin 265/70/17 löytyy. Voisi arvella, että se menisi tavallisessa japsipickupissa, joskin kulut pompsahtaa jos vanteet vaihdettava 17 tuumaisiin ja rengaskaan ei mikään edullinen ole.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6419440322377

Toisaalta jos vanteet tarvii muutenkin, pyöränkulmat kohdillaan ja on tuottavaa ajoa....
Eipä oo kyllä leveys haitannut mitenkään, päinvastaisia fiiliksiä, oikein passelilta tuntunut tuo koko tähän kulkineeseen kesät/talvet. Ei pysty kyl pienempiä ees miettimään.

235/85 on kyl niin kapee ja jäykkärunkoinen (10-kankainen) sirkkelinterä, että en tiedä minkä alle ne sopis. Kantavuutta 1400 kg/rengas, joten Hiluxiin aika överit ja isommassa pickupissa turhan ujon kokoiset.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2017, 18:33
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Käykää Venäjältä ostamassa/laittakaa alle niin saapi laaturenkaat Kiinalaisten hinnalla..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.10.2017, 20:31
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä oo kyllä leveys haitannut mitenkään, päinvastaisia fiiliksiä, oikein passelilta tuntunut tuo koko tähän kulkineeseen kesät/talvet. Ei pysty kyl pienempiä ees miettimään.

235/85 on kyl niin kapee ja jäykkärunkoinen (10-kankainen) sirkkelinterä, että en tiedä minkä alle ne sopis. Kantavuutta 1400 kg/rengas, joten Hiluxiin aika överit ja isommassa pickupissa turhan ujon kokoiset.
Tuo koko tuli käyttöön alunperin sillä logiikalla mikä oli isoin 6" tuumaa leveelle vakiovanteelle laitettavissa oleva ja mahtuu vielä autoon helposti. Yhdet vanteet tuli Nissan pickupista, eikä ne vaikuta leveemmältä, joten 235 leveys maksimi.

LT ja LT2:nen on tosiaan tuossa koossa aika jäykkiä, LT2 pyörii siedettävän kevyesti. Jäykkyys on perävaunukäyttöä ajatellen jopa plussaa, vaikka mukavuus ja hiekkatiemöykkyjen näkökulmasta pehmeempi olis parempi.

Velttorenkaisilla autoilla - ei siis omilla - perävaunua vetäessä pitkällä kuormalla on yllättävän helposti tullut vaaputus vastaan jollain 2500 kilon kokonaispainon kärryllä.

Jos joskus hommaan henkilöauton, siihen tulee pehmeemmät renkaat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu rooverin automaattilaatikko henkilöautoon PT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.04.2012 10:37
Myydään nastarengassarja henkilöautoon Tapsala O/M/V Renkaat ja vanteet 4 25.11.2011 11:54
Myydään Alumiinivanteita henkilöautoon Jumppis O/M/V Renkaat ja vanteet 4 20.04.2010 11:29
Ostettu Kesärenkaat henkilöautoon pastirolli O/M/V Muut 1 04.07.2009 18:35
Myydään Aluvanteita (Henkilöautoon) Rotta-Racing O/M/V Renkaat ja vanteet 3 13.11.2008 17:29


Sivu luotu: 09:45 (GMT +2).