![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllä tosiaan kiinnostaa ja erityisesti siis nuo toimivaksi ja valoteholtaan riittäväksi todetut sarjat. Tätä on tullut vähän katseltua ja tässä olisi suurta plussaa tuo säädettävä kohdistus: https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xe...H4%20Bi-Led%22
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- amatyyr - |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Onpahan ollut sen verran viikolla tekemistä, että nyt vasta ehtii vähän raportoimaan polttimoasennuksia.
Tilasin tosiaan ebaysta appikokelaan LN110:een omien H4-kokeilujen rohkaisemana yllämainitun näköiset polttimot. Kokeilin näitä oman mopon umpiossa, ja valokuvion ohella hajavaloa tuli todellakin vähän muuallekin. Tässä lähtötilanne valokuvion osalta, ensin oma H4-ledpolttimo: ![]() Ja sitten 'raakaversio' hiluksiin menevästä yksilöstä: ![]() Rajasin noita hajavaloja lisäämällä lähivalon varjostimeen suikaleet kokistölkin alumiinista, ja ihan muuten vain jätin 'jäähdytyssuikaleet' törröttämään, vaikka tuskin noilla sen kummempaa vaikutusta on. Tässä polttimo muokattuna, suikaleet kiinnitettynä kontaktiliimalla: ![]() Kuvio muuttui huomattavasti parempaan suuntaan, hajavalo varsinkin vasemmalle ylös jäi lähes kokonaan pois: ![]() Ja muokatun polttimon kaukovalo: ![]() Tässä on huomattavaa oikeanlaisten kuvioiden ohella keskipisteeseen muodostuva vaakasuora kirkas kuvio, jonka pystyi olettamaan osuvan kutakuinkin oikeaan kohtaan tiellä. Omassa polttimossa tuo kuvio jää mopon umpiossa pimeämmäksi kuin muu alue, ja tämän seurauksena valokuvio käytännössä jaksoi mopossa kahdella polttimolla kantaa vain n. 150 metriä, eikä sitä saanut suunnattua tarpeeksi ylös lähivalon nousematta liian korkealle. Tässä oman polttimon kaukovalon kuvio: ![]() Asennukset meni kivuttomasti, vaikka vasemman umpion takaa imuilmakotelosta pieni lisäsuikale Dremelillä poistettiinkin, ja lisäpitkien rele piti kytkeä uudestaan hiluksin maadottavan valo-ohjauksen vuoksi. Sitten tuloksiin hiluksissa. Nämä vaihdettiin kirkkaalla päivänvalolla, eikä ollut mahdollisuutta pimeällä verrata halogeenejä ledeihin, mutta tästä saa jo osviittaa valotehon parantumisesta, ensin lähivalot ja sitten kaukovalot: ![]() ![]() Piti hieman malttaa mielensä illalla saunaoluiden kanssa, että kehtasi lähteä valoja testaamaan ihan tiellekin. Tässä lähi- ja kaukovalot hiekkatien varressa: ![]() ![]() Kuvat on otettu n. 35mm polttovälillä kameran ollessa konepellillä kuljettajan silmien korkeudella. Ne ovat hieman tummempia kuin mitä silmällä hämärään tottuneena aisti. Mutta mielestäni lähivalo on todella hyvin rajautunut yläreunastaan, valokuvio on tasainen ja alkaa heti auton edestä. Rajaus on säädetty n. 70 metrin etäisyydelle, ja metsätkin valaistuvat mallikkaasti. Tässä oli iso ero mopossa oleviin omiin polttimoihin, joiden lähivalorajaus oli niin tiukka, ettei etualaan tullut käytännössä ollenkaan valoa. Kaukovalossa puolestaan oli jotain halogeenipolttimolle kuulumattomia kuviota ja rajoja, mutta eivät ne silmää häirinneet kuin nimellisesti. Kaukovalon kirkas alue osui kuin osuikin oikeaan paikkaan tiellä, ja valoa riittikin yli 200 metriin. Kuvassa liikennemerkki on n. 200 metrin etäisyydellä, tienviittaan on matkaa 370 metriä. Kuvasta poiketen silmällä näki ihan helposti 200 metriin, tienviitan tienoilta sai jo havaintoja koivujen rungoista. Eli kaiken kaikkiaan, onnistunut tuunaus 390tkm ajettuihin umpioihin. Kyllä näillä näkee taas ajella, ja jos oikein hyvän haluaa, niin hyväkuvioiset uudet umpiot tilalle, näitäkin taitaa muutamalla kympillä saada. Kaveriksi halogeenilisävalojen tilalle vielä vaikkapa tällaiset, allekirjoittaneen ohella TM:nkin hyväksi toteamat lisäpitkät https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/arctic-bright-t45--45w-led-lisavalo-kaukovalo-kaukovalot-lisavalot ja suuntaa suht kapeat keilat vierekkäin, niin alkaapa armeijaikäisen hiluksin valot olemaan jo tämän päivän tasolla, ja kelpaa syyspimeillä hirvimetsällä kulkea. - amatyyr - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran vielä lisäyksenä, että häikäisykin pysyy hyvin kontrollissa, vaikka eroa on kuin yöllä ja päivällä:
![]() - amatyyr - |
#5
|
||||
|
||||
![]() H4 kokeiluja
amatyyrin innoittamana päätin kokeilla alla näkyvällä H4 LED polttimolla ja muutamalla erilaisella H4 valaisimella seinäkuviota, maantielle ei nyt ollut mahdollisuutta mennä.
Yleisenä havaintona, että tuo kiertomahdollisuus auttaa saamaan mahdollisimman terävän rajauksen vasemmalle puolelle. Kuitenkin eri valaisimilla lopputulos on erilainen. Tässä vertailussa oli noiden kahden suorakaiteen muotoisen valaisimen välillä selkeä ero, Cibiestä ei saanut rajattua kunnolla terävää reunaa, sen sijaan Hellalla se onnistui. Lisäksi kokeilin Hellan pyöreällä valaisimella ja Pajeron 1995 rihlatulla lasilla olevalla valaisimella ja molemmilla tuli hyvä rajaus, selkeästi parempi kuin Cibiellä. LED H4 ottaa 13.6 V jännitteellä 1.3 A virtaa eli 17.7 W, vakio halogeeni 4,9 A eli 66.6 W. Seinästä mittasin hot spotin kohdalta LEDillä n.1400 luxia (Cibien ja Hellan ero ei mainittava tässä), halogeenilla Hella tuotti 1550 luxia ja Cibie yllättävät 1800 luxia. Pitää muistaa, että se on vain pieni alue, jossa tuo lukema tulee. Valaisukuviot otettu samoilla valotusarvoilla, joten siinä mielessä vertailukelpoisia. Pahoittelut ovessa roikkuvista teipin pätkistä, ne on jäänyt jonkun suuntausjutskan jälkeen. Viimeksi muokannut HiluxMan : 29.09.2017 19:30 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tässä se nähdään, että nämä on standardoimattomilla polttimoilla ja vaihtelevilla umpioilla aivan tuuripeliä millainen kuvio sattuu lampusta tulemaan. Hienosäädöllä voi kehityskelpoista hieman parantaa, mutta ei sillä ihmeitä tehdä.
Mitä noihin Hiluxmanin kuviin tulee, kiertäisin polttimoa jonkin verran myötäpäivään, että vasenkin penkka saisi osansa valokuviosta. Aikoinaan tenavatähden bixenoneilla oli mukava ajella, kun lyhyiden valokuvio nousi pari metriä puihin kummaltakin sivulta. Letkassakin ajellessa näki pientareet vallan mainiosti, eikä vastaantulijat silti seitsemän vuoden aikana kertaakaan välkytelleet. - amatyyr - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Sirius tekee noita kantikkaita umpioita rihlaamattomalla lasilla, jotka sopivat toyotiin suoraan. Joskus ainaki ollu motonetin valikoimassa. Mulla oli aikanaan hiacessa sellaiset ja jopa bi-xenonilla sai hyvän ja tarkkaan rajatun valokuvion. En tiedä sattuiko hyvä tuuri vai oliko ne oikeasti hyvät, mutta suosittelen kokeilemaan.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Viitsitkö laittaa linkkiä ebayhin?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tuollaiset laitoin varjostimen osalta hienosäädettynä kumpaankin, sekä omaan että appikokelaan hilukseihin: https://www.ebay.com/itm/A-Pair-96W-...72.m2749.l2649
- amatyyr - |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- amatyyr - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Poistohinta!! Työvalojen Kannakerautoja .hintoja laskettu | Green | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 02.09.2018 17:57 |
Myydään Xenon Black muutossarjat kesähintaan! | TuneUp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 19.07.2012 20:03 |
Myydään xenon muutossarjat | vesku.r | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.01.2010 21:57 |
Myydään 4kpl LED työvalo, FLOOD, 3w Cree led, 12kpl, 9-36V jännite | CJ7 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 04.12.2009 13:07 |
Myydään 50W GT-HID Xenon-muutossarjat | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 07.03.2009 11:11 |