Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 11.08.2017, 09:44
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Jees. Hauska laskuri, joka unohtaa kokonaan sen, että piuhasta ei lämpenemättä mene määräänsä enempää. Mulle tarjosi 9.2mm2 johtoa 3% jännitehäviöllä. Sullaa ja kärvähtöö.

35mm2 ite laittaisin 125A piiriin. En yhtään pienempää. Ja Tekniikkamieheltä hyvä kommentti jännitehäviöistä.

Lopputulos: paa vaan se paksu ja tee väliliitos lähelle noita valmiita piuhoja, joissa olis hyvät liittimetkin jo valamiiiks.
Eihän se mitään unohda. Siinä on tehohäviöprosentti, joka on käytännössä sama kuin johdon lämpeneminen. Eli tehohukka muuttuu suoraan lämmöksi.
Edelleenkään ei ole mitään tietoa, kuinka pitkää johtoa aloittaja tarvii, joten on mahdotonta sanoa tarvittavaa johdon poikki-pinta-alaa. Sinänsä "liian" paksu kaapeli ei haittaa kuin lompakkoa, mutta ei siitä mitään iloakaan ole. Kokeileppa ihan vaikka huvin vuoksi sitä 9 neliöistä kaapelia, veikkaanpa ettei kärähdä. Mulla on autossa 3000w invertteri 35mm2 noin 2 metriä pitkällä kaapelilla ja toimii kompuraa myöten kaikki vehkeet mitä olen kokeillut. Vinssi on myös saman vahvuisella, vinssin mukana tulleella kaapelilla n. 3m pitkänä, eikä käryä pitkänkään vinssauksen jälkeen. Vinssi tosin ei ole jännitteestä niin tarkka kuin invertteri.

Vastaa lainaten
Vanha 11.08.2017, 13:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Edelleenkään ei ole mitään tietoa, kuinka pitkää johtoa aloittaja tarvii, joten on mahdotonta sanoa tarvittavaa johdon poikki-pinta-alaa. Sinänsä "liian" paksu kaapeli ei haittaa kuin lompakkoa, mutta ei siitä mitään iloakaan ole. Kokeileppa ihan vaikka huvin vuoksi sitä 9 neliöistä kaapelia, veikkaanpa ettei kärähdä. Mulla on autossa 3000w invertteri 35mm2 noin 2 metriä pitkällä kaapelilla ja toimii kompuraa myöten kaikki vehkeet mitä olen kokeillut. Vinssi on myös saman vahvuisella, vinssin mukana tulleella kaapelilla n. 3m pitkänä, eikä käryä pitkänkään vinssauksen jälkeen. Vinssi tosin ei ole jännitteestä niin tarkka kuin invertteri.
Käytännön rajat menee siinä, että 50 neliöistä kaapelia (ei ole kallistakaan) saa jostain halpakaupasta ja siihen liittimiä. Sitä paksumpiin joutuu näkee vähän vaivaa.

Voimavirtatouhuissa, joissa on ollut tarvista, että ihan kiva jos ne sähköt tulis kompressorillekin saakka, on rajat tullut vastaan mm. siitä näkökulmasta minkä kaapelin saa tungettua pistokkeisiin.

Sama meininki taas pikkupoikien valovirtakompuraa invertterisähköllä pyörittäen, ku pihistelyakut ja piuhat jäi vähemmällä, olen saanut esim kotelosuojat leviteltyä paikoissa, joissa sumu ei haittaa muita.

Mul on tähän mennessä aina kun olen parantanut systeemiä jollain lailla, tullut parannusta asiaan. Ei tarvi olla esim. auto kovinkaan usein käynnis ku joskus oli pitääkö auto käydä vai ei.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 11.08.2017 15:06
Vastaa lainaten
Vanha 11.08.2017, 19:54
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Smile

Mulla vinssille menee 95mm2 ja maajohto vinssiltä on 70mm2. On se jollain lailla pyörinyt. Mä kun olen ollut noiden kiinteiden 400 V asennusten kanssa tekemisissä niin mun mitoitukset on sen mukaisia.

Hetkellisesti voi siirtää ohuttakin piuhaa pitkin isompaakin tehoa, mutta kun pitää saada energiaa liikkumaan ilman häviöitä niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin riittävän paksut kaapelit. Olettaen tietenkin että jännite pysyy samana.

Mukavia kytkentöjä vasn kaikille. Älkää polttako autojanne.

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hydrauliikka liittimien erot? murkula_ Chit-Chat 3 26.10.2016 20:44
Kaapeleiden ja johtojen läpivienti katolta sisälle Tate Tekniikka & Jutustelu 8 09.03.2016 08:30
HJ61 tankinanturin johtojen värit/sijainti?? ukkonen7 Tekniikka & Jutustelu 1 30.03.2014 07:01
HILUX APUA! JOHTOJEN VÄRIT petehenrik Tekniikka & Jutustelu 0 08.12.2012 19:44
ARBin letkujen ja liittimien parantaminen mikjus Tekniikka & Jutustelu 14 21.10.2008 19:39

Sivu luotu: 23:12 (GMT +2).