Kyllä se valitettavasti juuri noin menee, mutta siitähän seuraa 3 cm per puoli lisää leveyttä (3 cm + 3 cm = 6 cm). Tukivarsien asemoinnissa ja jousten sovituksessa (etenkin takana) 60:n akseleilla näytti saattavan tulla hieman ongelmia, kun banjokin on toisella puolen sen kolme senttiä ulompana. Muun muassa tuon takia ajattelin pitäytyä noissa kapeammissa akseleissa, joilla jouset saa takana ehkä järkevämmin rungon alle tai palkkien sisäpuolelle, kuten esim. LJ:ssä.
Vallitseva suunnitelma on ottaa nykyinen iskarien yläkiinnitykseen käytetty putki pois, tai ainakin siirtää sitä sen verran, että saan niille main kaksi putkea yhdistämään pitkittäisiä runkopalkkeja, joiden väliin sitten tekisin kupin jousta varten, vähän kuin G-mersussa, mutta niin että jousi ei jäisi rungon ulkopuolelle.
Onkohan iskunvaimentimista mitään säädöksiä, eli saako niitä tehdä itse tieliikenteeseen? Mm. Citroënin joissain erikoismalleissa käyttämä ja Australiassakin nelivetoautoihin settinä saatava järjestelmä olisi aika kiva, jossa iskarit olisivat itse asiassa hydraulisylintereitä, joiden välillä menisi eteen ja taakse ristiin putket. Tämä estäisi periaatteessa täysin auton kallistelun sivusuunnassa, mutta antaisi silti akselien joustaa yksitellen sisään ja ulos, eikä haittaisi ristijoustoja mitenkään. Pienillä paineakuilla voisi sitten poistaa järjestelmästä liiallista kankeutta. Iskunvaimentimina toimisivat säädettävät kuristusventtiilit sylinterien välisissä putkissa.
Voi kyllä olla että vaativat nuokin tehdastekoisuuden, mutta jos käyttäisi vain tehdastekoisia hydraulikomponenttejä?
Note! This message was posted anonymously!
|