![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Eihän tossa 110 korises hiluxis oo tuplanivelel mitään todellista virkaa kun on erillisjousitettu eikä se etuperä juur liiku
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Sittenhän se on eri asia kun on jäykkä keula niin kardaanin kulma saattaa mennä ulosjoustossa välillä aika jyrkäksi
__________________
Helppo 5min homma..... tai sitten ei! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Nelivedoissa ja takavedoissa kone-laatikkopaketti on oikeastaan aina persaus hieman alhaalla, jolloin vastaavasti etukardaanin lähtö jakiksella osoittaa hieman ylös. Jos etuperän pinionikulma on niin että pinionin ja kardaanin välinen kulma on nolla, niin jakiksen päässä täytyy silloin olla tuplaristikko tai CV- nivel. Näin se myös usein on todellisuudessa. Se, täristääkö kardaani riippuu ihan kardaanin ja pinionin/ lähdön välisistä kulmista. Jos kulmat on liian jyrkät tai väärät, niin täristää. Takana ongelma yleensä on pienempi koska taka-akselin pinioni on keskellä tai lähes keskellä akselia, jolloin ristijoustossakaan pinionin paikka ei loppupeleissä liiku kovinkaan paljoa korkeussuunnassa. Vain lyhytakselivälisissä autoissa takakardaani on yleensä niin lyhyt, että se aiheuttaa jyrkän kardaanikulman etenkin korotettaessa, ja vaatii siksi sen tuplaristikon. Edessä taas jäykkäakselisessa pinioni on käytännössä aina sivussa, jolloin ristijoustossa kardaanikulma menee varsin jyrkäksi (olettaen että alusta joustaa kunnolla), jolloin peruskardaanilla ristikoiden/ yoke:ien välinen liikevara loppuu helposti kesken. Pahimmillaan niin että siellä tulisi ihan fyysistä kontaktia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hilun tuplanivel (taas...) | KuningasHytti | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 04.01.2007 17:16 |
| O:Toyotan tuplanivel kardaani | SuurSyömäri | O/M/V Muut | 1 | 02.12.2005 08:27 |
| K10 etukardaanin tuplanivel osina.. Hjälp! | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 02.11.2005 18:57 |
| O: Tuplanivel kardaani | Killer-Wo | O/M/V Muut | 1 | 23.02.2005 10:13 |
| Kardaanin tuplanivel vs. kaksiosainen kardaani | HiluxMan | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.04.2004 09:18 |