Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.05.2017, 12:32
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Mukava että joku tykkää seurata.

Pinionin laskeminen (jotta saisi nuo laipat samaan kulmaan) lyhentäisi tuota kardaania entisestään ja jyrkentäisi sen kulmaa. Ei hyvä.
Täytyy kokeilla miltä tämä näyttää ilman tuota korokepalaa. Muussa tapauksessa täytyy alkaa kysellä pidempää kardaania jostain, tai sitten tuplanivelmallia. Silloin tosin pinionin laakerin voitelu lienee heikkoa.

Keulan madaltaminen tietäisi sitten rälläköintiä erikoisesta riipukeratkaisusta johtuen. Tai luultavasti koko etujousitus pitäisi uusia.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_5182.jpg‎
Views:	534
Size:	83,0 Kt
ID:	78653   Click image for larger version

Name:	IMG_5184.jpg‎
Views:	561
Size:	89,9 Kt
ID:	78654  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.05.2017, 22:30
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

Laske lootan häntää alaspäin, eli lootan kiinnitys raudan "holkit" rungon ja palkin väliin.
__________________
KYM#5
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.05.2017, 19:38
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa Näytä viesti
Laske lootan häntää alaspäin, eli lootan kiinnitys raudan "holkit" rungon ja palkin väliin.
Tätä ratkaisua paheksutaan amerikan foorumeilla, koska se huonontaa etukardaanin kulmaa ja moottori menee takakenoon ja joku kirjoitteli jotain laatikon voitelusta yms.

Tein pari senttiä matalammat korotuspalat ilman kiilaa, nyt näyttää olevan laipat suunnilleen samassa kulmassa (6 ja 5 astetta). Palikka on 40 mm.

Kokeilin poistaa yhden latin pakoista, mutta perä laski aivan liikaa (6 cm lähtötilanteesta), joten pistin ne takaisin. Jakiksen liuku oli perä matalalla noin 70 mm ulkona ja nyt 75 mm ulkona. Liuku on 150 mm pitkä, joten kyllä se siellä noin puolessa matkassa on. Eli varmaan kuten kuuluukin?
Koeajo on vielä suorittamatta..
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2017-05-14 16.38.57.jpg‎
Views:	534
Size:	86,0 Kt
ID:	78801   Click image for larger version

Name:	2017-05-15 16.20.02.jpg‎
Views:	536
Size:	71,1 Kt
ID:	78802   Click image for larger version

Name:	2017-05-19 16.18.56.jpg‎
Views:	503
Size:	70,6 Kt
ID:	78803   Click image for larger version

Name:	2017-05-20 15.08.40.jpg‎
Views:	517
Size:	63,6 Kt
ID:	78807   Click image for larger version

Name:	2017-05-19 16.19.08.jpg‎
Views:	514
Size:	59,7 Kt
ID:	78806  

Click image for larger version

Name:	2017-05-20 19.23.03.jpg‎
Views:	475
Size:	54,2 Kt
ID:	78808  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.05.2017, 20:09
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.536
Perusasetus

Vittu tota korotuspalaa. Ja mikä noita lehtijousien kiinnikkeitä vaivaa, ne on ihan oudon näköset...

Kannattaa kattella läpitte koko ajoneuvo jos on samanlaista ryssänturaa muuallakin kriittisissä paikoissa niin toihan on hengenvaarallinen peli.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.05.2017, 20:39
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Vittu tota korotuspalaa. Ja mikä noita lehtijousien kiinnikkeitä vaivaa, ne on ihan oudon näköset...

Kannattaa kattella läpitte koko ajoneuvo jos on samanlaista ryssänturaa muuallakin kriittisissä paikoissa niin toihan on hengenvaarallinen peli.
Lehtijousien kiinnikkeitä, siis etuakselilta? Se on kuulemma jostain kuormurista lainattu. Kyllä se siellä näyttäisi kiinni olevan. Täytyy tarkkailla tilannetta silti.

Katselin tuossa jonkun oletettavasti orggis kiinnikettä, joka ei oikein herättänyt luottamusta sekään. Liitteenä kuva siitä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2017-05-17 14.24.00.jpg‎
Views:	495
Size:	63,6 Kt
ID:	78810   Click image for larger version

Name:	2017-05-17 14.26.27.jpg‎
Views:	502
Size:	59,2 Kt
ID:	78811  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.05.2017, 21:42
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Tätä ratkaisua paheksutaan amerikan foorumeilla, koska se huonontaa etukardaanin kulmaa
Jotain 0.5-2 asteen luokkaa, käytännössä ei merkitystä ja koska näissä on osa-aikaneliveto niin sitä ei edes käytetä suurissa nopeuksissa.

Lainaus:
ja moottori menee takakenoon
Ei mitään merkitystä, kunhan katsoo että mikään osa tai tuuletin ei osu koriin, myöskään maastoajossa kun runko joustaa.

Lainaus:
ja joku kirjoitteli jotain laatikon voitelusta yms.
Ei vaikuta parin asteen muutos mitään. Eihän se laatikko paskoonnu ylämäkeen ajettaessakaan.

Suurimmat miinukset on että se näyttää tyhmältä ja laskee maavaraa.
Halvin mahdollinen mutta toimiva budjettiratkaisu.
Mulla oli tolleen mutta oli niin tyhmän näköinen että laitoin takas normaaliksi, hitsasin akseliin uudet korvakot oikeaan kulmaan ja pidensin kardaania. Muistaakseni 65mm piti pidentää 4" korotuksella.

Paras ratkaisu ois tietty laittaa tuplaristikolla oleva kardaani, maksaa persmuistista jonkun 300-500e. Sillonki tarvii kyllä korjata akselin kulma, tilanteesta riippuen pelkät kiilat (n. 50e) voi riittää.


Lainaus:
Jakiksen liuku oli perä matalalla noin 70 mm ulkona ja nyt 75 mm ulkona. Liuku on 150 mm pitkä, joten kyllä se siellä noin puolessa matkassa on. Eli varmaan kuten kuuluukin?
Mun mielestä kuuluis olla syvemmällä. Googleen "4x4 slip travel" tai vastaavaa niin löytyy keskustelua.


Lainaus:
Lehtijousien kiinnikkeitä, siis etuakselilta? Se on kuulemma jostain kuormurista lainattu.
Joo näyttäis olevan vakiojouset jotka on vaan laskettu alemmas eri riipukkeilla.
Kait se asiansa ajaa jos on hyvin kiinni. Mutta elä tuota takablokkia enää laita takas, aivan hirvee, mikä hittoa tolle pultillekki on käyny Vaihtoehtoja uudet oikeat blokit joissa oikea kulma kardaanille, uudet korotusjouset tai shackle flip
http://www.offroaddesign.com/catalog/shacklekit.htm
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.05.2017, 14:47
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Lainaus:
Mutta elä tuota takablokkia enää laita takas, aivan hirvee, mikä hittoa tolle pultillekki on käyny Vaihtoehtoja uudet oikeat blokit joissa oikea kulma kardaanille, uudet korotusjouset tai shackle flip
http://www.offroaddesign.com/catalog/shacklekit.htm
Tuo pultti kyllä nauratti. Tein tosiaan uudet 40 mm palikat tuonne ja pistin 12.9 kovuudella olevat pultit keskinauloiksi. Kännykällä mitattuna ei ollut kuin asteen heitto enää. Äsken kävin koeajolla ja ravistaa vähän 80 nopeudessa ja satasen vauhdissa jo aika paljon.

Voihan tuo toki renkaistakin johtua.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.06.2017, 17:25
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Meni tuohon maantietärinään hermot, joten tunkkasin keulan ilmaan ja aloin nitkuttelemaan välyksiä. Toinen yläpallonivel oli tosi löysällä, joten kiristin sen ja samalla kaikki muutkin nivelet kiristelin ja rasvasin.

Pyöränlaakereiden säätömutterin kiristysmutterit oli kanssa löysällä ja hieman murjotun näköiset, joku varmaan säätänyt niitä ilman oikeaa työkalua. Tilasin virallisen hylsyn US Centeristä ja kirrasin samalla laakereita, jotka oli myös löysällä.



Ohjausiskari oli kanssa täysin hengetön, joten se tuli Rockautosta uusien pyöränmuttereiden kera. Vanhat mutterit oli varmaan neljästä eri autosta otettu.

Koko komeuden kruunasin pistämällä vanhat 235-75/15 renkaat alle.
Ja kas, täristys on kadonnut, välitykset on mukavat ja auto on muutenkin lähes maantiekelpoinen. Vähän hassun näköinen toki noilla pienillä renkailla, mutta ei kuitenkaan niin paha mitä pelkäsin. Jännä muuten vetää tuollaista pikkukärryä, mitä ei näe peileistä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2017-06-17 16.50.07.jpg‎
Views:	746
Size:	84,2 Kt
ID:	79540   Click image for larger version

Name:	IMG_5418.jpg‎
Views:	697
Size:	143,2 Kt
ID:	79541   Click image for larger version

Name:	IMG_5420.jpg‎
Views:	730
Size:	178,1 Kt
ID:	79542  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.09.2023, 11:01
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Tälle projektille ei ihan hirveästi ole tapahtunut viime vuosina. Mutta laitetaan nyt jotain muisteluita.

Vanha jäähdytin alkoi vuotamaan hieman alareunastaan. Otin irti ja lähetin matkahuollon kyydissä jäähdytinkorjaamoon, olisiko ollut Hämeenlinnaan. Sieltä soittivat, ettei kannata enää korjata. Uuden kennon vaihtaminen olisi ollut 800€ vai enemmänkin. Kuitenkin niin paljon, että jäähdytin jäi sille tielle.

Vanha oli siis hieno ja painava messinkijäähdytin. Nykyään kaikki on alumiinia. Joku saksalainen armeijatavarakauppa taisi myydä sota-Blazeriin alkuperäistä jäähdytintä tuhannen euron hintaluokassa.
Alumiinijäähdyttimenkin hankinta osoittautui odotettua vaikeammaksi. Varastosaldot oli joka paikassa 0. Ilmeisesti suositun tarvikemallin valmistus oli lopetettu. Tuossa mallissa on öljynlauhdutin samassa. Ilman sitä hinnat on satasen-pari, mutta lauhduttimen kanssa ja oikean kokoisilla letkulähdöillä hinnat olikin 400-600 dollarin luokkaa amerikoissa. Lopulta soitin kotimaiselle toimittajalle, jolta löytyi kyseistä jäähdytintä varaston perältä.

En tiedä olisiko tuo öljynlauhdutin ollut järkevämpää ohittaa kokonaan. Sinne menevät letkut ovat ilmeisesti aika yleinen syy moottoririkolle, kun nirhautuvat poikki ajossa jolloin öljyt pakenee maantielle. Tähän on joku vaihtanut nuo kumiletkut järeämmäksi, mutta öljynsuotimelle menevät metalliputket kaipaisi parempaa suojausta ja tuentaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20210708_222521.jpg‎
Views:	455
Size:	185,5 Kt
ID:	105349   Click image for larger version

Name:	IMG_20210902_164031.jpg‎
Views:	471
Size:	297,5 Kt
ID:	105350   Click image for larger version

Name:	IMG_20210708_221847.jpg‎
Views:	452
Size:	167,3 Kt
ID:	105351   Click image for larger version

Name:	IMG_20210708_222249.jpg‎
Views:	444
Size:	276,1 Kt
ID:	105352  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan patrol/muu neliveto masa d O/M/V Ajoneuvot 8 15.12.2014 10:26
Kuumehoureet ja muu sekoilu VonLeka Chit-Chat 9 09.03.2010 21:55
feissaako kukaan (muu) Cental73 Chit-Chat 32 12.04.2009 21:05
O: Huvilateltta tai muu vastaava Revolver O/M/V Muut 1 08.05.2006 23:03
Wicca/muu vastaava filii1 Religion 29 21.02.2006 21:27


Sivu luotu: 02:23 (GMT +2).