Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 20.04.2017, 17:16
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Perusasetus

Puun kaato ja halkojen teko

Polttopuita voi tehdä ihan milloin vaan ja paras lämpöarvo saadaan kosteasta juuri kaadetusta puusta. Tietysti vaatii jonkinmoisen lisälaitteen jos tuoretta puuta meinaa polttaa.

Samana kesänä kaadettu ja heti halottu koivu palaa hienosti jo kuukauden kuivumisella.

Ihan sama, olen polttanut tuoretta puuta saunan uunissa, sytytyksen olen tehnyt pari vuotta vanhalla puulla, hyvin pelittää.

silloin kun ei huvita tehdä mitään, saa helekutin halavalla valamiiksi halottuja puita ostettua säkillisen, yllätys oli siinä että se ostettu iso säkki tulee samaan hintaan kuin tekisi omasta metsästä itse.

Minulla ei paljon halkojen teko kiinnosta ja ei ole mitään inhottavampaa puuhaa kuin se. Ehkäpä sekin johtuu nuoruudesta, kun joutui joka kolmas viikonloppu äheltämään halkojen kanssa. siis kahtena päivänä klo 06.00-17.00 tai jotain....

Kiva on katsella, kun porukka touhuaa noitten halkojen kanssa....

Vanha 20.04.2017, 17:27
fordson fordson ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 25.07.15
Sijainti: suomi
Perusasetus

Ei siinä polttopuussa oo mitään säästöä jos on sähköä saatavilla lämmitykseen. Senkin ajan ku tekee tuottavaa työtä niin saa jo sähköt. Siihen ku laskee traktorin polttoaineet hajonneet metsäkärryn renkaat sen vuotavan ja voimattoman rotaattorin uusimisen niin tulee hintoihin. No mutta se onkin sellaista mukavaa puuhailua ja kuntoilua.
Vastaa lainaten
Vanha 20.04.2017, 18:39
Tilley Tilley ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 24.01.16
Sijainti: Jyväskylä
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi Näytä viesti
Polttopuita voi tehdä ihan milloin vaan ja paras lämpöarvo saadaan kosteasta juuri kaadetusta puusta. Tietysti vaatii jonkinmoisen lisälaitteen jos tuoretta puuta meinaa polttaa.

Samana kesänä kaadettu ja heti halottu koivu palaa hienosti jo kuukauden kuivumisella.

Ihan sama, olen polttanut tuoretta puuta saunan uunissa, sytytyksen olen tehnyt pari vuotta vanhalla puulla, hyvin pelittää.
Pakko korjata pari faktaa tuossa: On totta, että viimeisimmän tiedon mukaan isossa lämpölaitoksessa, jossa on savukaasujen lämmöntalteenotto, kannattaa polttaa kaatotuoretta (havu)puuta (uutinen asiasta). Kuitenkaan pienemmässä mittakaavassa, esimerkiksi saunan pesässä, jossa tätä talteenottoa ei ole, suurempi kosteus vaikuttaa toiseen suuntaan enemmän ja energiaa saadaan vähemmän irti. Toki palaahan se märkäkin puu ja sauna lämpiää, mutta enemmän kuluu puuta kuin jos se olisi kuivaa.

Mutta olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kuivatusajalla ei sinänsä ole väliä vaan olosuhteilla. Kokeilihan Koneviesti muutama vuosi sitten sellaistakin, että miten nopeasti klapit kuivuvat levitettynä asvalttikentälle auringonpaisteeseen, vähän niinkuin palaturvetta kuivataan. Keskikesällä ei ollut kyse kuin viikoista kun klapit kuivuivat niin kuivaksi kuin nyt puu ulkona voi kuivua.

Viimeksi muokannut Tilley : 20.04.2017 18:45
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbo topicci Mappe Tekniikka & Jutustelu 165 26.09.2016 18:31
Mystinen vika samuraissa JoniS Tekniikka & Jutustelu 1 08.09.2011 11:26
Rangen mystinen käyntihäiriö rangemies Tekniikka & Jutustelu 29 24.09.2010 12:44
Mystinen ABS-vika rhm Tekniikka & Jutustelu 5 13.08.2009 19:41
Banaani - mystinen herkku mikk0 Cooking & Food 0 16.05.2002 12:54

Sivu luotu: 05:29 (GMT +2).