![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Löysimpä hyvän aiheen kun aikani tutkin arkistoja!
Alkaa kiinnostaa kanssa tuo lukon laitto taakse, joten missä mennään hinta-laatu kuvion kanssa`? Autohan 110LR aksula salispyry. Valaiskaa hieman eri vaihtoehdoista, kytkettävä lienee oikea vaihtoehto pidemmän päälle ns. satunnaiseen safarointioffaamiseen/jokapäiväiseen ajoon ? -Renkaina 33" ja 35" Lock's in the wrong side of the door... -laulaa Peer Gynt! -------stop the press----------- wittujoo...taas hötkyilin! Sieltä kun kaivoin syvemmältä, niin löytyi tähänastisen palstakokemukseni paras ja selventävin viesti by PAAVO: > Moi, > >ootko yleisesti hankkimassa tietoa vai johonkin tiettyyn autoon >lukkoa etsimässä? > >Lukkoja on sekä kytkettäviä että automaattisia. > >Kytkettäva tarkoittaa sitä että kuski (tai appari) laittaa lukon >päälle ja pois halutessaan, käyttövoimana voi olla sähkö, alipaine, >paineilma tai neste. Kytkettävät lukot taitaa järkiään olla 100%, eli >lukitsevat vasemman ja oikean veto-akselin toisiinsa siten että ne >pyörivät varmasti samalla nopeudella. Esim. ARB tekee >paineilmatoimisia kytkettäviä lukkoja aika moneen akseliin, ja arpit >on hyvän ja kestävän lukon maineessa. > >Kytkettävän lukko on hyvä, pitää varmasti silloin kun on päällä, ja >on täysin irti silloin kun ei ole päällä, eli ei haittaa lainkaan >katuajoa eikä vaikuta (esim. liukkaankelin) ajo-ominaisuuksiin. >Kytkettävät lukot vaan tuppaa oleen aika kalliita, luokkaa tonnin >kipale. > >Kytkettävät lukot kai yleensä lukitsevat toisen vetarin >tasauspyörästön runkoon, täällä >http://www.itsajeep.org/PhotoPost/sh....php/cat/15094 pitäis >olla (linkki ei just nyt toimi) räjäytyskuvia volvon akseleista, >toimintaperiaate selkiää viimeistään kun katselee kuvia >tasauspyrästön kanssa, toisen vetarin kytkeminen runkoon tosiaan >riittää. > >Automaattisien lukkojen toimintaan ei kuski voi vaikuttaa. >Automaattisia lukkoja on kans moneen lähtöön, lockright tulee >tuotemerkkinä ainakin mulla mieleen. Automaattiset lukot on halvempia >kuin kytkettävät, luokkaa viissataa kappale. Hyvä automaattilukko >pitää käsittääkseni hyvin, jotkut (kaikki?) saattavat äännellä >voimakkaastikin toimiessaan. > >Automaatilukko pitää myös silloin kun ei tarvitsisi, ja saattaa >vaikuttaa "mielenkiintoisella" tavalla ajo-ominaisuuksiin, esim. >lyhyt auto, lukko takana ja liukas keli ei ole välttämättä niitä >mukavimpia yhdistelmiä, ainakaan takavedolla. > >Ja sitten on vielä kitkalukot, jotka eivät ole varsinaisia lukkoja, >vaan eräänlausia jarruja, jotka tiettyyn rajaan saakka pytkivät >pitämään vetarit samassa pyörintävauhdissa. Tuo pitokyky riippuu >levypakan kuluneisuudesta ja kiristystiukkuudesta. Kitkalukkoperään >pitää olla oma LSD (limited slip differential) öljy. Ikääntyessään >kitkalukot löystyvät, kadulla ne toimivat kait hyvin, mutta >vaativammassa maastossa kitkalukko ei jaksa pitää tarpeeksi. > >Viisaammat täydentäkööt ja korjatkoot, mulla on omaa kokemusta eniten >lukottomasta autosta ja vasta kolme reissua kytkettävistä lukoista. >Toi Nallen neuvo oli kans hyvä, noista kahdesta putiikista löytyy >aika vankkaa asiantuntemusta, mutta tämä foorumi on hyvä paikka >kysellä kans. > >Tässä muutamia linkkejä: > >http://www.arb.com.au/ -> >http://www.arb.com.au/air_locker_loc...ferentials.htm >http://www.kamdiffs.com -> >http://www.kamdiffs.com/brochures_pd...e_brochure.pdf >http://www.lockright.com -> http://jtspeed.com/how_s_it_work__ >http://www.kemppi.fi & http://www.esab.fi > >sekä tietty http://www.offivaruste.com ja http://www.cros4wd.com > >-Paavo Kitoosh! -Eli kai se on köyhän ostettava laatua ja kateltava Arppia ? Vai onko lukko-markkinoilla vaihtoehtoja ? *pres play on the tape* Edited by - 6LPK on 28/02/2005 01:10:13 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Bj 42 lukko vetarit + yksi lukko | Big-Willys | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 08.12.2006 07:16 |
Lantikan tuntija hoi | Bruno | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 26.12.2005 21:35 |
Lantikan kytkin | jamezz | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 20.05.2005 08:55 |
Lantikan korotus? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.01.2005 20:10 | |
Lantikan startti | jamezz | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.10.2004 10:19 |