![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllähän se urissa noilla hakee. Mutta enemmän vaikuttaa keulan korottaminen. Korottaessa etuakselin casterkulma menee miinukselle ja ajosta tulee aika vikuroivaa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Casterin korjasin kyllä, mietin vaan kun en oikrin vielä pääse tielle koittamaan kun leima uupuu. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ne 10" leveet -12 et vanteet huomattavasti paremmat ku -44
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Ei starttaa
No niin, kertokaapa viisaammat miten hdj:n virran muutos startille pelaa. Autossa startatessa nakuttaa se muunnin "rele" ja startille tulee 18,3V.
Pitäskö kuljettajan puolen akun napaan tulla startatessa 24V? |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Plusnavasta runkoa vasten mitattuna kyllä. Miinusnavassa on startatessa +12V Onko toinen akku tyhjä? Tekee silloin nimittäin juuri noin. Normaali ajotilanteessa molempien akkujen plus ja miinusnavat on yhteydessä toisiinsa. Startatessa salamarauta kääntää kuskinpuoleisen akun sarjaankytkentään jotta startille saadaan 24V. Tarkista auto sammuksissa/käynnissä, että kuskinpuolen akun miinusnapa on yhteydessä runkoon, ja plusnapa yhteydessä pelkääjänpuoleiseen plusnapaan. Mulla oli joku edellinen seppä jättänyt salamaraudalta koriin menevän johdon pois ja kuskinpuoleinen akku ei lataantunut. ![]() Viimeksi muokannut Mika_T : 16.04.2017 11:48 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos joudut antamaan hodarille apuvirtaa, niin kannattaa laittaa akkukaapelit suoraan akun napoihin!Ja nimenomaan saman akun napoihin!(vaikka kaapelien yms. ohje kertoo, että miinuskaapeli kytketään viimmeisenä auton koriin/moottorin metalliosaan tms.) Jos annat hodarille apuvirtaa väärin, niin voi tulla kalliiksi... siis voi kärähtää mm. elektroniikka bokseja apuvirtaa antavasta autosta... taikka hodarista kärähtää tuo salamarauta taikka jotain muuta. Jos ongelmat ei poistu/ratkea, niin mittaa akkujen jännitteet ja laita näkyviin. p.s Jos sinulla on joku harrastelijaluokan yleis-/jännitemittari, niin sen näyttämä oikeellisuus kannattaa tarkista: helpointa se on, jos olisi mahdollista mitata samaan aikaan jollain mittarilla, joka varmasti näyttää oikein. (useimmiten ei ole mahdollista) Hyvänä nyrkkisääntönä on se, että täysin kunnossa olevan auton täyteen ladatun akun jännite on noin 12,6 volttia, kun se on täynnä, ja ollut irti latauksesta yli tunnin... (siis mittaa jonkin toisen auton akun jännite, jos mittari näyttää esim. 0,8 volttia liikaa, niin 13,8 volttia, mikä tarkoittaa että lataa tyydyttävästi, onkin todellisuudessa 13,0 volttia, mikä tarkoittaa että ei lataa yhtään akkua... Ja toisin päin: jos todellinen jännite onkin 14,6 volttia, niin akku latautuu liikaa, siis "kiehuttaa" akkua, varsinkin lämpimässä/kuumassa |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Morjens
Onko hdj 100 alapallot miten hankala vaihtaa? Alatukivarren irroitus ei välttämättä helppo homma eli saisko riehuttua uudet pallot paikallaan ollessa. Kiitokset neuvoista..... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
En kyllä usko että pallon vaihto on helppoa paikallaan. Suht helppo se tukivarsi on irrottaa eikä mulla ainakaan ollu pultit jumittunu yhtään pusliin vaikka oli 500tkm ajetut alkuperäisosat kiinni. Voithan toki eka kokeilla pelkkää palloa irrottaa ja jos ei onnistu niin sitten tukivarsi pois.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |