![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
|||
|
|||
![]()
Enemmän taitaa olla ihan sähkömagneettisista kentistä kyse, eli tahdistimen kanssa ei pitäisi olla tekemisissä koneiden/laitteiden kanssa joista reilummin sähköä ja/tai isoja taajuusvaihteluita.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos erittäin hyvästä yhteenvedosta
![]()
|
||||
|
||||
![]()
Kuulon suojaaminen tai ehkä lähinnä hitsaushommissa se korvakäytävien yms suojaaminen olis hyvä tuonne lisätä. Usein hanskojen ja suojaimien käyttämättömyyttä selitellään ettei ole hommaan sopivia tai ei just nyt löydy. Itse olen näissä tilanteissa tehnyt niillä mitä on tai jättänyt tekemättä. Ja sitten ostosreissulla hankkinut niitä sopivia. Tuleehan sitä tehtyä jotain ja joskus ilman suojaimiakin, mutta ainakin yritän. Kuulosuojaimiakin on todella paljon erilaisia, itseä miellyttää tämän näköinen: http://www.procurator.net/fi-fi/vaat...1310-p40290190 Pakko olla sankasuojain että tulee pidettyä mukana, ei hiosta eikä ärsyttävästi työnny korvakäytävään sisälle. Ei tietty ole tehokkain suojaus mutta omassa käytössä riittää.
Koulutuksessa luennoitiin suojaimista yleisellä tasolla ja ne oleellisimmat jutut mitä jäi päähän. 1) Kemikaali tulee hanskasta aina läpi, aineesta ja lapasesta riippuu että meneekö siihen sekunti vai vuosi. Aineesta ja ihmisestäkin riippuen oireita tulee heti tai pidemmän ajan kuluttua. Ja jos/kun kehittyy yliherkkyys/allergia johonkin aineeseen, niin ei välttämättä kestä olla edes samassa huoneessa kyseisen aineen kanssa, saati työskennellä sen parissa. 2) Silmäsuojaimia on erilaisia ja liian heikko suojain hajoaa osumasta ja sirut silmässä. Esim silmälasit ei välttämättä suojaa lainkaan. 3) Silmähuuhdepullon neste neutralisoi silmään joutuneen happaman/emäksisen aineen nopeammin ja tehokkaammin kuin tavallinen vesi.
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä aihe ja avaus.
Joskus nuorempana tuli hitsattua työkseen lyhyt pätkä ja silloin suojaukset olivat kunnossa. Nykyisin suoritan lähinnä korjaushitsuuta tarpeen vaatiessa ja olen huomannut että suojautuminen on vieläkin tärkeämpää. Suomalainen nahka talven pimeydessä on erittäin altis palamaan. Parta on varsin arka syttymään ja vaikka ei syttyisikään niin maskin reunan yli ei pääse kasvamaan kun säteily polttaa karvan lyhyemmäksi, tästä on kokemusta. Siksipä parta on nykyään ponnarilla tulitöissä. Takapiiska on myös innokas tollahtamaan tuleen, siksi käytössä semmoinen huppu jota Perkeikin varmaan tarkoitti, joka on muutenkin hyvä. Kuulonsuojaus on monin osin tärkeätä minun mielestä, ensinnäkin mikään ei virkistä niin hyvin kuin pomppiva nööli korvakäytävässä. Toisekseen migmag hitsuusta lähtee huomattavan paljon kovempi ääni kuin itse tajuaakaan, meteli rasittaa myös muutakin eimistöä kuin korvia ja aiheuttaa väsymystä. Itselläni myös sauma paranee huomattavasti kun sulkee tulpilla ympäröivän maailman pois mielestä ja jäljellä on vain mies, kolvi, perusaine, lisäine ja sula jota seurata. Olen kyllä nähnyt hitsaajan puhuvan puhelimessa saumatessaan mutta epäilen että niinköhän onnistui kumpikaan. Herpaantumisia aiheuttaa eniten tig, tuo tuntuu niin harmittomalta, ei käryä, ei räi sulaa naamalle eikä valokaarikaan vaikuta niin kirkkaalta.
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Alustan ruuvaus/niittaus hitsauksen sijaan | ialas | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 05.09.2006 14:16 |