![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Renkaiden muutoskatsastus ei ole helppoa... Vanhojen määräysten aikaankaan!Lainaus:
Mulla nyt alla 8x16" muistaakseni offset +12 vai olikohan peräti +20? ja 265/75-16 gy talvirenkaat mahtuu (melkein) ilman levikkeitä. siis kulutuspinta on "piilossa". Ja kesärenkaat bfg At 285/75-16 samaten.... olikohan nuo kesärenkaat tuolla +20 offset, ja talvirenkaat +12? Toki sen verran tulee ulos, varsinkin toiselta puolen, että jos vittuuntunut katsuri, niin alkaisi äkisemään... Kerran vuosikatsastuksessa yksi "yli-innokas" katsuri oli sitä mieltä, että nuo 285/75-16 on liian isot, ja ei voisi edes muutoskatsastaa! Kerroin, että ei ole mitään tarkoitustakaan muutoskatsastaa... Nuorehko katsastusmies hävisi kuin pieru saharaan, ja muutaman minuutin kuluttua tuli, ja suoritti katsastuksen loppuun ilman yhtään sanaa... Kaverin hodari hylättiin 235/85-16 renkailla, ja samoilla saatesanoilla: ei onnistu muutoskatsastaakkaan... Ulkomuistista: Hodarin tyyppihyväksynnässä tms. on useampi rengaskoko: muistaakseni mm. 265/75-15? ja 275/70-16? Ja sitten semmoinen pieni Taka-Isku: Nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää. siis liian pientä nopeutta. -> Automaatti laatikolla olevassa hodarissa tuo helppo korjata; pistetään nopeusmittarin pyörittän hammasrattaat manuaalin jakolaatikosta. Ja noita pyöräpareja voi löytyä useampi eri myös marmoritiskiltä; mutta hinta vois olla aika suolanen? Manuaali laatikolla olevista pitää välittää perät (offikäytössä varmaan muutenkin, varsinkin isompien renkaiden kanssa) taikka "virittää" nopeusmittaria... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kuka osaa sanoa VX mallin vanteiden et-luvun faktana eikä mutuna?
VX:ssä kun on ne leveät kaarilevikkeet. Ja vanteina ainakin 8x16 alumiinit. Toyotan korjaamomanuaalista löytyy 245/85/16 ja 7.50-16-6prlt jotka menee unece taulukon mukaan +10% korkeus ja 102mm leveyden lisäyksellä 35/12.5sta yli. Viimeksi muokannut Mika_T : 17.02.2017 10:13 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kaikki asiaan liittyvät määräykset löytyy trafin sivuilta nopealla googlauksella.
Tuossa linkki soveltamisohjeeseen https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...nen_versio.pdf Sieltä löytyy seuraava teksti, "1.3.2. Luotettava selvitys Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet- sivuilta löytyvää tietoa." Eli Mika Teen kirja pitäis kelvata hyvinkin. Ja myöskin "3.1. Rengasmuutokset Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon. Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta. Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä." Ymmärtäisin tuon niin, että ei ole väliä mihin maahan renkaat on hyväksytyt. Tuolla on se varsinainen määräys https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...13_maarays.pdf Sieltä pisti silmään seuraava kohta "Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa." Jos oikein tulkitsen tuon, niin leveyden muutosta verrataan nimellisleveyteen, eikä stro mittoihin. Noilla dokumenteillä ainoa ongelma voi olla vanteen offset, se kun ei saa levitä yli 30 mm kuten yllä jo mainittiin. Toisaalta jos alkuperäisestäkään vanteesta ei löydy tietoja mistään, niin hankala autoa on sen takia hylätä. Tässä tapauksessahan ei olla muutoskatsastamassa vannetta, vaan renkaita. Nuo laputhan voi vaikka tulostaa ja ottaa konttorille mukaan, jos inssi alkaa tinkaamaan vastaan, niin minäkin jouduin tekemään Mersua katsastaessa. Jos ei siltikään onnistu, niin konttori vaihtoon. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kylläpä on saatana hankalaa tämäki. Kolme katastuskonttoria kiersin tänään tuossa kemi-tornio alueella. Jokasessa tuomio ettei onnistu.
Yks selvittelee asiaa vielä maanantaina. Jos sielläkään ei onnistu niin olokoot. Ajan iliman muutosleimaa niinkö tähänki asti. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oliko siitä että Austraalian mallia ei voi verrata vai pitikö siinä lapussa olla joku toyota liikkeen leima ? |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
10/19 PYÖRÄKOOT 00094 --------- 00095 215/80 R 16, 265/75 R 15, 275/70 R 16. 00096 00097 00098 00099 11/19 VANTEET JA VASTAAVAT RAIDELEVEYDET 00100 ---------------------------------- 00101 VANNE OFFSET MM RAIDELEVEYS MM 00102 EDESSÄ TAKANA 00103 6J-16 30 1535 1540 00104 7JJ-15 10 1575 1580 00105 8JJ-16 0 1595 1600 Ongelmana on tällä hetkellä tuon "alkuperäisen" rengaskoon selvittäminen. Ohje sanoo: "Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä." Eli pelkkä otekoko tai tyyppitiedoissa olevat vaihtoehdot eivät ole välttämättä ainoat vaihtoehdot. Eikä ole väliä minne päin maailmaa auto on myyty, jos se on samaa mallia/tyyppiä mitä kyseessä oleva vehjes. Eikä "tyyppihyväksyntä" ole pakollinen, Suomessa saadaan edelleenkiin käyttöönottaa uusia autoja jotka eivät ole missään päin maailmaa varsinaisesti tyyppihyväksyttyjä, muita vaatimuksia kyllä on vaikka muille jakaa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Juu ei onnistu.
Ei kuulemma löydy ko. auton tyyppitiedoista/hyväksynnästä kumpaakaan kokoa. Ei 245/85/16 eikä 7.50-16lt:tä. En tiiä onko tyyppihyväksyntä pakollinen vai ei. Minun tehtävä ei ole sitä selvittää. Eli jatketaan matkaa ilman muutosleimaa... |
#10
|
||||
|
||||
![]() Mittarivirhe
Millasia konsteja ootte mittarivirheen eliminoimiseks keksiny..? Katsastus ois tulosa ja kaikki muuten ois kunnossa saaja 35" otteelle mutta mittarivirhettä on aika rajusti, ja vielä alaspäin, ja juurikin siitä katsuri oli aika tiukkana että alle todellisuuden ei saa näyttää yhtään, mutta yli sais.. Pitääkö ny vaa tehä dymolla uudet nopeudet mittariin vai kääntää neulaa? Neulan kääntäminen toki huono vaihtoehto koska mittarivirhe ei oo lineaarinen.. 110 nopeudessa ja ylöspäin pitää mittari kutinsa justiinsa, ja mittarin näyttäesä 30 todelline nopeus yli 50 😁
__________________
🤨 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HdJ 80 ja 35" alle | jrauti12 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 26.10.2014 08:54 |
HJ61:sen alle 35":set... | jyrden | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.06.2011 13:58 |
Ostetaan 33 renkaat lj alle | hobro | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 05.12.2010 20:43 |
Ostetaan 35/12.5-16 renkaat tai 35" renkaat 8-pulttisilla isommilla vanteilla | heicola | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 30.04.2010 15:18 |
M: Mäyriksen alle 35/16-15 Bogger + 11x15 BL-vanne | KooPee | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 25.06.2007 14:33 |