Käsittääkseni kyse on pääosin ihan rehellisestä katalyysistä. Eli siitä, että propaanin läsnäolo aikaansaa dieselöljyn täydellisemmän palamisen. Tietysti lisähappea on tässä vaiheessa hyvä olla, mutta toisaalta, dieselmoottorin kuuluukin aina käydä laihalla seoksella. Propaanin palonopeudesta tai energiasisällöstä ei ole tietoa, paitsi että se on kai pienempi kuin setaanin tai oktaanin vastaavat, joten propaaniruiskutuksessa ei voi olla kyse pelkästä propaanin polttamisesta.
Jos dieselin polttoaine-ilmaseos lähestyy rikasta, alkaa pakoputken suuaukon lähistöllä näkyä mustaa savua, joka kertoo ettei kaikki polttoaine pala kunnolla, ja että pakopuolella vallitsee alkava lämpörasitus.
Sikäli dieselkone on helppokäyttöinen ja selkeästi ymmärrettävä, että se tuottaa pienellä polttoainemäärällä vähän vääntöä, ja enemmän vääntöä isommalla annoksella. Seossuhteita ei tarvitse ajatella oikeastaan minkään muun kuin pakokaasun lämpötilojen kannalta, vrt. bensakoneen rikas->viileä ja laiha->kuuma -logiikka. Tähän perustuu myös dieselin parempi hyötysuhde, joka säilyy kohtalaisena myös osakuormalla. Benakoneellahan paras hyötysuhde saavutetaan vasta täydellä kuormalla.
|