Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2016, 20:33
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Mites on edennyt


Mikäs on tämän hetken tilanne?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2016, 20:57
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ajelija Näytä viesti
Mikäs on tämän hetken tilanne?
Hitaasti hyvä tulee, olen kuullut sanottavan.

Vähän piti Jeeppiä välillä laitella kun ohjauksen nivelet oli syönyt kääntöpään kartion väljäksi. Yksi jarruletku oli poikki ja RCV-vetari halusi uudet sisuskalut sisälleen. Ensimmäinen isompi remppa siis tehty tallissa, mutta aika ärsyttävää on kun kaikki kaapit, hyllyt ja pöydät puuttuvat vielä. Kaikki kamat on lattialla, eli tila täytyy tehokkaasti vaikka ei ole juuri mitään vielä sisällä. Samaten kattovaloja ei ole vielä kytketty niin pitää edelleen raksavalojen kanssa heilua. No kuitenkin, kun auto tuli tältäosin kuntoon niin käytiin Japen mökillä offailemassa ja Jeeppi jäikin siellä nätisti nokalleen seisomaan.



Tallista ei ole uusia kuvia, mutta julkisivut on kokolailla asennettu ja ikkunanpielet on vaiheessa. Tänään just laitoin lämmöt päälle kun tuntui että auto ei meinaa kuivua tallissa ollenkaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.10.2016, 20:31
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lattian hiomista ja käsittelyä


Päivitystä: Julkisivu on suunnilleen nipussa ja ikkunanpielet vielä vähän vaiheessa. Ei olis paljosta kiinni mutta kun ei millään jaksaisi pimeässä näitä tehdä päivät lyhenee koko ajan.



Lattia hionta on ollut mielessä pitkään, mutta detailit on olleet epäselviä. Haaveilin jossain vaiheessa HTC Superfloorin tapaisesta kiiltohiotusta betonilattiasta sen kestävyyden ja helppohoitoisuuden vuoksi. Kiitohionta tuntuu olevan melko tuntematon lattiankäsittelymenetelmä, mutta joitakin toimijoita löytyy, esim. http://www.kiiltohionta.fi/lattian_hionta ja http://www.dyny.fi/fi/galleria/kuvat/saneeraus . Jokaisella tekijällä on omat aineet jotka on just ne kaikista parhaat, ja minkäänlaista puolueetonta tietoa ei tunnu olevan. Yhden tekijän kanssa kun puhuin niin hintaa olisi tullut lähes 50 € per neliö, eli tuollaiset 4500 euroa 90 lattianeliön hiomisesta. Lompakko tai mielenterveys ei kestä maksaa tuollaista summaa kiiltävästä lattiasta, joten ajattelin kokeilla köyhän miehen mallia tekemällä itse.

Lattiaan on siis laitettu Korodur HE 2 -sirotepinnoite (samankaltainen kuin Mastertop) valun yhteydessä, joten pinta on jo valmiiksi kohtuullisen sileä ja kova. Sirotepinta ei kuitenkaan estä lattialle putoavan öljyn imeytymistä, joten tästä syystä halusin pintaan vielä silikaattikäsittelyn. Natriumsilikaatti maksoi 170 euroa / 20 kg, ja laskennallisesti siitä riittäisi 200-400 m2 sirotepinnan käsittelyyn http://www.piimat.fi/ . Silikaatin asennusohjeiden mukaan betoninhoitoaine ja sementtiliima pitää poistaa ennen tuotteen levitystä. Minähän en ollut sementtiliimasta kuullutkaan aikaisemmin, mutta sen pitäisi siis olla heikompi kerros betonin pinnassa. Ei tuosta sirotepinnasta kuitenkaan löytynyt heikkoa kerrosta, mutta ajattelin että hion pinnan lattianhoitokoneella ennen levitystä.

Noissa kiiltohiontaratkaisuissa käytetään tuollaisia pienempia timanttilaikkoja (esim. http://www.superconcretetools.com/e_products/?big_id=1 ) joita kiinnitetään yleensä 4 kpl hiomakoneen isompaan laikkaan. Näissä pyörintänopeus on merkittävästi suurempi kuin mitä tavallisissa lattianhiomakoneissa (~200 vs 1200 rpm). Nopeakierroskoneita ei tuntunut saavan mistään vuokralle, joten DIY-meiniki meni hankalaksi sekin. Jahkaaminen ja täydellisyyden tavoittelu sai siis jäädä ja päätiin koittaa seuraavaa konfiguraatiota:

Lattianhiomakiekko 16, 80, 120
Exper SuperBurnish timanttilaikkoja 200 ja 400 (http://www.a-palojoki.fi/)
Halpoja kiinalaisia 4" timanttilaikkoja karkeudella 500 http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=1303767459004



Karkein 16 paperi ei syönyt pintaa juuri ollenkaan. Tunnin verran koitin hinkuttaa n. yhden neliön aluetta jossa oli pientä pykimään. Totesin että ei kannata jatkaa tuota sen enempää ja vetäisin koko lattian ensin 80 ja sitten 120 paperilla. Sen jälkeen vaihdoin 200 SuperBurnishiin, jossa olikin hyvä että kun laikka on pehmoinen niin se hioo myös kolhujen pohjalta. Käytin tällä kertaa märkähiontaa. Lattian kuivamisen jälkeen levitin silikaatin lastalla ja telalla, ja pesin vedellä puolen tunnin jälkeen ohjeen mukaan.



Seuraavana päivänä laitoin 400 SuperBurnishin koneeseen ja ajoin sillä koko lattian läpi. Nyt kun silikaattia tuli paketissa tuplamäärä, joten ajattelin että vetäisen sillä heti perään uusintakäsittelyn niin että pääsen aineesta eroon. Tällä kertaa käytin levittämiseen hoitokonetta ja tuota 400-laikkaa. Puolen tunnin päästä pesu ja sitten vuorossa kiinalaisten laikkojen testaaminen. Laikat jäi hyvin kiinni tuohon Burnish-laikkaan, ja ajelin sillä lattian kahdesti läpi kuivana.



Pihalla alkoi sataa joten tuli kiire saada kamat takaisin sisään. Nopea harjaus ja valokuva todisteeksi että kun on riittävät kirkas valo niin saa heijastuksen kuvattua lattian kautta.



Timanttilaikat olivat lähes uudenveroiset edelleen. Nämä toimivat yllättävän hyvin hintaisekseen.



Enpä tiedä oliko tässä mitään järkeä, mutta vihdoinkin lattian kanssa puljaaminen on ohi. Nyt voisi vähän hyllyjä ja kaappeja pystyttää sisälle.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 23.10.2016 20:40
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.10.2016, 07:44
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Thumbs up

Hienoo hei


Jokos Jounilla on hyllyt halliin?
Mulla olis kolme kilsaa joutilaana etullisesti
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.10.2016, 20:09
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Jokos Jounilla on hyllyt halliin?
Mulla olis kolme kilsaa joutilaana etullisesti
On mulla varmaan nyt toistaiseksi tarpeeksi. Peltisille hyllylevyille olisi kyllä käyttöä, 100x30 ja 100x50 cm koossa. Eilen-tänään asentelin neuvostoliittolaisen(?) kaapiston paikalleen tyylikkäissä retrovareissä:





Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.12.2016, 16:31
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Jokos siellä on maa valkoinen? Miten on lämmitys toiminut näillä keleillä?
Onkos tässä tapahtunut muuta edistymistä. ...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.12.2016, 22:27
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Maa alkaa taas valkenemaan, mutta kyllä tuossa oli jo hetken aikaa 30 cm lunta ennen kuin sulivat pois. Lämmitys toimii ihan hyvin. Tarkemmat tiedot: Lattialämmitysveden lämpö vaihtelee välillä 15-20 astetta, ja sisälämpö on tuollainen 14,5 +- 1 astetta 180 cm korkeudella. Laitoin lämmöt päälle syksyllä 15.10. ja joulukuun alkuun mennessä VILPin kompressori on käynnistynyt 47 kertaa ja lämmittänyt 260 tuntia. Lämmitykseen on mennyt 546 kWh ja samassa ajassa olen käyttänyt 121 kWh sähköä muuihin harrasteluihin. Ilmanvaihtokonetta ei ole vielä asennettu, vaan ilmanvaihto on toistaiseksi ihan painovoimainen.

Vielä ei ole nähty mitä tapahtuu kun pakkanen laskee alle -20 asteen ja VILP pysäyttää itsensä. Hyvä ratkaisu olisi laittaa sähkövastukset lisäavuksi, mutta ajattelin nyt kokeilla miten talli käyttäytyy ilman lämmitysveden lisälämmitystä. Tallissa ei ole ainakaan vielä muuta jäätymistä pelkäävää kuin vesijohdot ja painepesuri, joten ajattelin varautua tälläiseen ihan sähköpuhaltimella jonka laitan painepesurin alle puhaltamaan kun hirmupakkaset iskevät.

Edistymistä ei juurirkaan ole tapahtunut. Kaiuttimille tein seinätelineet ja ruuvasin pöntöt katonrajaan että saa pidettyä lavatanssit tai warehouse techno -bileet. Tallihan on ihan käyttökelpoinen remonttihommiin yms, vaikkakin valoja ei ole vielä kytketty ja pistorasiat on vain sähkökaapin vieressä. Parvihyllyn ja siltanosturin laskelmia olen pyöritellyt, mutta taitaa terästilauksen tekeminen jäädä kevääseen - en halua ottaa riskiä että kuorma-auto jää pihaan jumiin kun tuossa on sen verran hankala mäki pihatiellä.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 03.12.2016 22:36
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 02:58 (GMT +2).