Ei tullut leimaa kovakatto avo mitsuun. Kyseinen kulkine ei varsinaisesti ole avoauto mutta katto voidaan poistaa jolloin jäljelle jää peltinen katon runko kuljettajan ja vänkärin päälle.
Trafi/8777/03.04.03.00/2013: "Korotettuun avomalliseen ajoneuvoon asennetaan kohdan 4.9 mukainen turvakaari tai turvakehikko, jollei sellainen ole autossa vakiovarusteena"
Nyt sitten tehdään kaaret kun en korinkorotusta poista. Onneksi katsuri soitteli trafille ja trafin kaveri oli sitä mieltä, että nyt ei luetakkaan pykäliä kuin piru raamattua. Turvakehikosta trafin määrittelee näin: "Jos turvakaari tai turvakehikko on määrätty tässä määräyksessä pakolliseksi, sen on oltava materiaaliltaan ja rakenteeltaan valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön sääntöjen mukainen."
Nämä järjestöt ovat käytännössä AKK ja FHRA. AKK säännöt ei käy kun takapenkin läpi ei saa laittaa diagonaalia. FHRA:n sääntöjen mukaan voin rakentaa kuskille häkin, mutta se ei pelasta muita kyydissä olijoita. Joten trafin kaveri tulkitsi, että riittää kun tehdään B-pilarista taaksepäin vinotuet mutta olisi hyvä jos takapenkkien takana olisi pääkaari joka on tuettu B-pilariin.
Ajatus korin ulkopuolisista kaarista tämän pykälän yhteydessä sai katsurin hämmästymään, "mitä onko sellaisiakin olemassa? Miksi sellaisia tehdään ja mihin ne kiinnitetään?"
Meinasi taas olla hermo kireällä kun taas 1,5h istuskelin katsastus asemalla. Sehän tekeekin jo 3h tuntia mitsun kanssa tälle kesälle vuosikatsastuksessa.
__________________
-JJo
___________________________________
-MMC-
|