Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.10.2016, 21:35
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei nyt lähdetä tälle linjalle, offipalstalla ei nykyisin saa kertoa mielipiteitään tietynmerkkisistä amerikan- autoista
Näihin amerikan autoihin liittyen,eräs kaveri jonka autoa huollan ja korjailen ni ajeli Jeep XJllä jokusen vuoden,laskeskeli talvella 17-19 kulutusta ja matka ajossa päästiin 12-13 ja nelos pensakoneella. Sama äijä kerto faktana et Ford excursion Dieselinä menee jopa kympin pintaan,erään toisen kaverin ajamana. Nyt se ajelee -08 double cab Hiluksilla ja laski Hilleen +-10L kulutusta. Mikä on se salaisuus jolla tässä tapauksessa tää Ford menee puolta painavampana ja kolme kertaa isommalla koneella miltei samalla kulutuksella ku pikku pick uppi? Joku nyt ei stemmaa? Jos multa joku kysyis ni sanoisin et se tietty paino ja ajotapa ottaa sen tietyn määrän pentsiiniä/naftaa ja jos on alitehoinen kone jota joutuu rääkkäämään ni aina enemmän,toisaalta mitä enemmän tavaraa liikkuu koneessa tai ylipäätään pyörien päällä ni kulutus nousee. Ja noita jenkki merkkejä valmistetaan Euroopassa ja Japseja jenkeissä et senkään takia mitään merkitystä ei oo sillä et missä se kottero on tehty. Ah.pakko vielä hämmentää pakkaa,ite oo ajanu omalla hiluksilla joka korotettu ja 35" Maxxis creepy crawlerit puolittain matka ajoo,9.97L sadalla,samassa ajossa jollain AT coopereilla 9.0 sadalla ja dieseliä,sama auto bensa koneella samassa ajossa 12-14L sadalla ja pienemmillä renkailla!

__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.

Viimeksi muokannut RIPAX : 11.10.2016 21:45
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.10.2016, 21:43
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Mikä on se salaisuus jolla tässä tapauksessa tää Ford menee puolta painavampana ja kolme kertaa isommalla koneella miltei samalla kulutuksella ku pikku pick uppi?
Veikkaan salaisuuden olevan se, että kulutus on pikemminkin 15 kuin 10 litraa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2016, 23:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.099
Perusasetus

Toisaalta matka-ajossa painolla ei niin paljoa merkitystä kun ei tarvii pysäytellä ja kiihdytellä. Ja ison koneen perässä on yleensä harvat välitykset, siinä missä Hiluxi pyörii 2500 rpm, Foorti lutkuttaa puolta pienemmillä kierroksilla. Mut tuskimpa se Excursion kympillä kuitenkaa liikkuu muun liikenteen mukana.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.10.2016, 11:42
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Toisaalta matka-ajossa painolla ei niin paljoa merkitystä kun ei tarvii pysäytellä ja kiihdytellä. Ja ison koneen perässä on yleensä harvat välitykset, siinä missä Hiluxi pyörii 2500 rpm, Foorti lutkuttaa puolta pienemmillä kierroksilla. Mut tuskimpa se Excursion kympillä kuitenkaa liikkuu muun liikenteen mukana.
Ihan joka jenkki ei välttämättä kuitenkaan "osaa" mennä pienil kierroksilla vaikka kone jaksas vetääkin. Manuaalit on harvinaisia.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.10.2016, 11:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Ööh.. miksi pitää olla manuaali että on matalat kierrokset? Yleensä kun automaateissa tapaa olla matalammat kierrokset
Mulla oli Jeepissä vakiovälityksillä ja -renkailla 120km/h nopeudessa jengat muistaakseni n.2000rpm, tällä hetkellä tiheämmillä välityksillä ja 33" kumeilla siinä 2200rpm. Vastaavasti 80km/h nopeudessa vähän yli 1500rpm. 60km/h ajaessa momentinmuunnin lukossa on n.1200rpm. Hitto, kun be jengat huutaa niin että korviin sattuu.
Ainakin kaikissa niissä autoissa missä itsellä ollut automaatti (= suurin osa), niin kyllä ne pintakaasulla ajaessa pitää kierrokset hyvinkin matalalla. Rasituksessa toki sitten korkeammat kierrokset, mutta niinhän ne pitääkin olla..

Excursion ei edes dieselinä varmasti mene kympillä maantiellä, varmaan jonkun 12-14 on lähempänä totuutta. Toisaalta ei nuo dieselit mitään hirveitä juoppoja ole.
Minulla meni Jeep 5.9 bensalla vakiona maantiellä n.13 litraa satkulla, mutta kaupungissa 20l satkulla on aika lähellä totuutta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 12.10.2016 12:02
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2016, 17:42
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.547
Perusasetus

Tommonen jeeppi käyttöautoks:

On kätsä peli!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2016, 19:31
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Tommonen jeeppi käyttöautoks:

On kätsä peli!

Ompa komia, ei saa tuommosia kuvia laittaa ku kuume vaan kasvaa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.10.2016, 19:13
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ööh.. miksi pitää olla manuaali että on matalat kierrokset? Yleensä kun automaateissa tapaa olla matalammat kierrokset
Mulla oli Jeepissä vakiovälityksillä ja -renkailla 120km/h nopeudessa jengat muistaakseni n.2000rpm, tällä hetkellä tiheämmillä välityksillä ja 33" kumeilla siinä 2200rpm. Vastaavasti 80km/h nopeudessa vähän yli 1500rpm. 60km/h ajaessa momentinmuunnin lukossa on n.1200rpm. Hitto, kun be jengat huutaa niin että korviin sattuu.
Ehkä teikäläisel on automaatti, joka osaa hyödyntää matalia kierroksia. Ehkä asia tuli mieleen kun testasin 7,3 PowerStroke Econolinea. Ainakin kylmänä tuntu, että käyttää aika paljon kierroksia ja ei voi mennä pienellä aineella. Hyvin se jakso vetää sillon kun iso vaihde oli pääl.

Itel on nyt Jumpperissa osittain renkaiden takia sellaset välitykset, että sillä ei voi paljon koskaan ajaa vitosvaihteella 2000 kierroksella jos ei halua saada sakkoja. Tämä ei ole ihan niitä ilmanvastukseltaan pienimpiä kulkupelejä. Kaveril on jenkki-urheiluautoja ja niissä ehkä toi välitysten takia pienel meno on jonkin verta onnistunut.

Aikasemmin ajelin joskus tilatakseilla ja ehkä tän kokemuksen varjol en ihmettele Jumpperinkaan kulutusta kun niis takseiskin kulutus käytännössä pyöri 10 litran nurkilla. Tosin tasaista taloudellisuusajoa harvoin pääsi pitkään ajaa, mutta veikkaisin, että näin kävis myös omaksi hankitulla jenkillä. Jos joku tukevasti tehty ja isomoottorinen jenkki oikeesti menis pienel aineel, se ois mun valinta, ehkä varaosasaatavuus pitäs tsekata.

Nettiautos on välil Subbareita edullisina, ite mä olen siinä käsitykses, että kuluttavat kunnossa ehkä 15 litraa satkul ja ainoastaan aivan tasases maantieajos vois men pienemmäl.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.10.2016, 20:19
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Ehkä asia tuli mieleen kun testasin 7,3 PowerStroke Econolinea. Ainakin kylmänä tuntu, että käyttää aika paljon kierroksia ja ei voi mennä pienellä aineella. Hyvin se jakso vetää sillon kun iso vaihde oli pääl.
Lähes kaikki automaatit tekee noin että pitävät kylmänä koneessa enemmän kierroksia. Auttaa paikkoja lämpenemään nopeammin normaaliin käyttölämpötilaansa.
Eikä rasita kylmää moottoria jyrräämällä pienillä kierroksilla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Maasturi/lava-auto käyttöautoksi MiKo O/M/V Ajoneuvot 1 04.02.2015 20:57
Mikä maasturi käyttöautoksi? puuhapate Tekniikka & Jutustelu 13 20.08.2006 19:41
Mikä 4X4 käyttöautoksi? Päksi Tekniikka & Jutustelu 39 13.12.2005 20:23
Mikä auto? kharju Chit-Chat 8 23.10.2005 11:47
mikä mikä auto.äänestys. Tekniikka & Jutustelu 19 09.08.2004 23:07


Sivu luotu: 05:21 (GMT +2).