Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2016, 21:48
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Miulla oli aikoinaan -89 Chevyn pick-up, se oli silloin kymmenen vuotta vanha. Mielenkiinnosta otin vararenkaan alas lavan alta. Vanne oli melko karun näköinen, ja rengaskin luonnollisesti alkuperäinen, mutta hississä ei mitään vikaa. Ei sitä ikinä varmaan oltu käytetty, mutta se oli mallia vaijerihissi, ja hyvässä rasvassa. Ei sinne paljoa paskaa päässyt kun hissin kotelossa oli just vaijerin mentävä reikä, vaan en tiedä jos paljon käyttäis ni miten se pysyis kunnossa.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2016, 22:42
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ite kanssa otin -90 Chevyn picupista vararenkaan lavan alta alas viime talvena, kun piti saaha kaverin GMC:hen varapyörä. Kaikki toimi herkästi ja ongelmitta alkuperäisillä työkaluilla, jotka löytyi penkin takaa. Vanne oli kyllä niin ruosteinen, etten sitä viittiny enää takasin laittaa, mut kumissa oli ilmat ja kaikki. En näkis mitään ongelmaa sen käytössä jatkossakaan, jos miettisin tarvitsevani vararengasta kuskata mukana.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2016, 05:38
Ara Ara ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.08.16
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 129
Perusasetus

Eli viritelmä täyteen rasvaa ja sitten vaan toivoo parasta. Eilen illalla laskin ja nostin sen vararenkaan hissillä ja katselin paikkoja. Siihen sen omaan riipunta-tukipalkkiin voisi kyllä tehdä ripustukset joissa sokat tms. Sokista vetäisyvaijeri sopivaan kohtaan josta nykäisemällä rengas putoaisi alas, sillai kuitenkin ettei joku oksa pääse nykäisemään ja rengas jää jonnekin matkan varrelle perän hiukan keventyessä. Täytyy vähän suunnitella lisää vielä tätä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.08.2016, 13:13
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Omasta Hiluxista on koko hissisyteemi otettu poies. ilman vararengasta on tullut ajeltua kaikki nämä vuodet. Ei sillä, että tekeekö Hiluxin vakiolla 205R16 vararenkaalla mitään jos alla on muuten 33" renkaat. Pääseehän sillä tietty pidemmälle kuin kolmella renkaalla.

Jollain joskus näin lavabiilissä lavakaaren poikkipalkkiin hitsatun laipan, jossa oli kyseisen auton pulttijako ja se rengas sitten oli siihen ripustettu takalasin kohdalle omilla muttereilla. Se oli aika näppärä sydeemi, mutta viehän se lavalta paljon tilaa.

Töissä (rengasliike) kun autojen vararenkaita tullut ruuvailtua, niin hissisysteemi on tähänastistista tuntunut olevan kaikista pätevin.
Honda, Citroen ja Peugeot ainakin käyttää tämmöstä saranallista kehtoa, joka tosiaan on siis metallihäkki, jonka toisessa päässä saranat ja toinen pää tulee koukuilla takakontin lattiasta läpi. Näissä on lähes poikkeuksetta AINA ollut niin umpiruosteessa koko häkki, ettei siitä ole mitään jäljellä. Eikä tarvitsekaan olla kuin 10v vanha.
Mutta itsetehty on tietysti täysin eri asia. Sellaisen uskoisin toimivankin, kunhan huolella tekee.

Volkkarin uudessa Transporterissa on myöskin samantapainen häkkisysteemi.

Muutama kuukausi sitten tuli sporttipajeron hissimekanismia kokeiltua ja varsin hyvin pelitti kyllä. Omistaja sanoi, että kertaakaan ei ole otettu irti sitä ja autolla oli varmasti ikää yli 10 vuotta. Rasvaa vaan se taitaa kaivata.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2016, 13:27
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Minun entisessä hiluxissa oli hissi ketjulla ja se kyllä jopa pelasi vaikka vuosimallia 1983 olikin. Se ketju ei niin herkästi ehkä ruostu jumiin kuin vaijeri.

Jossain laitteessa oli myös kaksi pitkittäistä tankoa, joiden päälle rengas tuli ja kontin lattiassa mutterista (tangoista kierretanko läpi lattian) sai pudotettua alas. Takaisinlaittaminen olikin sitten vähän hankalampi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2016, 14:40
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
Minun entisessä hiluxissa oli hissi ketjulla ja se kyllä jopa pelasi vaikka vuosimallia 1983 olikin. Se ketju ei niin herkästi ehkä ruostu jumiin kuin vaijeri.

Jossain laitteessa oli myös kaksi pitkittäistä tankoa, joiden päälle rengas tuli ja kontin lattiassa mutterista (tangoista kierretanko läpi lattian) sai pudotettua alas. Takaisinlaittaminen olikin sitten vähän hankalampi.
Juu, ei varmasti tämän systeemin keksijä ole itse koskaan joutunut ottamaan vararengasta pois tienposkessa, vesi- tai lumisateessa autojen viuhuessa metrin päässä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Vararenkaan suoja Hailux O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 17.06.2015 23:23
Vararenkaan suojaus traktori Tekniikka & Jutustelu 0 07.12.2013 17:51
Myyty Vararenkaan pölykapseli Heguli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 08.01.2013 06:49
O:Vararenkaan teline J-T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2008 17:26
M: VARARENKAAN SUOJIA joujou O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.11.2007 17:55


Sivu luotu: 17:46 (GMT +2).