![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() No tuon näkökenttä on ehkä sellaisen 1/3 siitä mitä euromaskissa, toki hieman laajempi kuin keskiverto perus hitsausmaskissa. Sivulle ei kuitenkaan näe mitään päätään kääntämättä on räppänä auki tai ei, ja hitsatessa ei ole ollenkaan tummentamatonta näkökenttää mistä näkisi sivusilmällä tai ala/ yläpuolelta hitsattavan alueen ja valokaaren ulkopuolelle. Ei jatkoon minun osalta ![]()
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
||||
|
||||
![]()
Rauman telakalla käytännössä kaikilla on euromaski. Jos tekee pelkästään hitsaushommia, niin sitten procap tai racalin hitsauskypärä lähinnä tuuletuksen takia. Euromaskissa visiirit vähän tarpeen mukaan, itellä yleensä 1,7+10din ja niillä pärjää pitkälle.
|
||||
|
||||
![]()
Hakkaa euromaskin 100-0 toki hintakin on vähän reilumpi.
Maisemiako se pitää hitsatessa katella vai mitä? |
|
||||
|
||||
![]()
kyllä paras hitsasmaski merkki on 3m speedglass... siitä viellä joku vähän parempi malli. ei kaikista halvinta.
toimii ja kestää kaltoinkohtelua. mulla vanhin jo 10 vuotta ainakin vanha. kempin beta 90X eli se paras niistä, ei tunnu jostai syystä mulla kestävän. kasetti hajoo. seka turhan kohlo. esapin yleisesti käytössä oleva https://www.virtasenkauppa.fi/hitsau...9-13-esab-3164 mulla jää aina korvalehdet väliin kun nytkäyttää sen päälle.sattuu ![]() enkä ole ainoa kuka tästä valittanut. euromaski on hyvän muotonen ja mahtuu ahtaaseen väliin, toki ittellä ainakin jos kunnon virroilla polttaa niin naama palaa, ja kun tottunut automaattiin ni ei oikei osaa enää. oma valinta olisi ehdottomasti speedglas 9000series maski. siihen mieluisa kasetti.
|
||||
|
||||
![]()
Mie taas en tykännyt Speedglassista yhtään, oli helvetin painava ja liian pitkä, eikä silmälasit mahtuneet kunnolla sinne alle. Sellanen ämpäri muutenkin, ettei kyllä olis eka valinta autohommiin.
Raitisilmamaskinakin mulla on Euromaski, 3M puhallinyksiköllä (eli jätin sen puhaltimen itelleni kun hankkiuduin Speedglassista eroon). Kempin Beta 90X oli kyllä kevyempi mutta jotenkin ihan ihme pömpeli sekin, myin sen yhden käyttöpäivän jälkeen pois. Ei vaan jotenki ole mun juttu toi automaattilasi ja Betassa oli jotenki apuski se pääpanta. Tykkään kun Euromaski tulee lähelle naamaa eikä ole sellainen laatikko tuolla jossain kaukana naamasta. Eli kuten voi todeta, mielipiteet on ku persereikiä, jokaisella on yksi, paitsi sillä jätkällä joka putos puusta perse eellä karsittuun vesaikkoon on kaksi. ![]() Ihan jokaisella maskilla pärjää varmasti ja sitten kun aikansa hitsailee niin huomaa mitä ominaisuuksia just itelleen kaipaa. Joku kysyi että maisemiako pitää nähdä; sillä ei ehkä kotitallilla ole merkitystä (paitsi jos pitää kalja piilottaa vaimolta) mutta tuolla töissä tykkään ettei kukaan pääse yllättämään trukilla tai nosturilla tai mitenkään muutenkaan kesken hitsauksen. Mulla on niskavamma, sen takia mie lässytän tosta maskin keveydestä koko ajan. T: vanhus ![]()
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta joo, mielipiteitä on monia, siksi on hyvä että on erilaisia maskeja. Tuo äsken linkattu 3M Speedglass 9100- sarjan käikäle näyttää ensimmäiseltä "perinteiseltä" maskilta mikä voisi olla käyttökelpoinen. Tosin kuten joku jo totesi, voi olla jonkun makuun liian painava ja iso. Onneksi makuasioista voi kiistellä, ja lopputuloksena kaikille tule vitutus ja viha vääriä mielipiteitä esittäneitä kohtaan ![]()
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 17.07.2016 08:17 |
|
|||
|
|||
![]()
Kun kukaan muu ei kehtaa myöntää, niin mulla on tommonen Telwinin 150A invertterikone, just sama kuin edellisellä sivulla Motonetin linkissä. Motonetin ydintäytelangalla on hitsattu niin 0,9mm pellistä ruostekorjauksia autojen helmoihin kuin 5mm latasta mönkijän lumiauran runkoa ja kaikennäköistä siltä väliltä. Onnistuu oikein hyvin. Ja kun osti Kärkkäiseltä uuden halpis lankarullan edellisen loputtua niin aina vaan meno parani.
Ainoo mistä ei tullu yhtään mitään on rosterin hitsaus. Koitin laippoja kiinnittää kattiin, mutta ei vaan sulanut yhteen, lanka vaan suli palloksi siihen osien pinnalle. Ja ihan oikea rosterille tarkoitettu kaasuton lanka oli käytössä. Jotkut sanoi että pitäs koittaa laittaa johdot "oikein" päin kun normisti ydintäytelangalla ne pitää olla "väärin päin". En tullut kokeilleeksi kun hitsautin osat semmosella joka tietää mitä tekee. Tigillä veti. Hitsaamaan opettelin ostamalla ton koneen ja kokeilemalla, eli mistään en mitään tiedä ![]() Tuolla jotain turailukuvia: http://qaw.1g.fi/kuvat/sekalaista/hitsailuja/ Viimeksi muokannut qaw : 16.07.2016 18:18 |
|
|||
|
|||
![]()
Onhan noita tullut hitsailtua monella eri maskilla ja kyllä mulla ääni menee kans 3m speedglass se on todella hyvä maski ja mitä tulee siihen että se kestää vuosia. Tosin mainittakoon että en ole joutunut ahtaissa paikoissa hitsailla jos ois saanut jostain käytetyn niin oisin sellaisen myös kotiin ostanut tosin menin ja ostin kiinalaisen automaatin joka on 2 vuotta nyt ollut käytössä patterit viel toimii ihme ja kumma ja ihan ok on ollut ei tosin voi puhua edes samana päivänä speedglassin kans. Mitä tulee muihin maskeihin niin se kempin perus josta on juttua se missä alapuolelle se oranssi homma niin ihan hyvä maski sekin on mutta tosiaan se oranssihommeli on liian pieni jotenkin ois kaivannut hieman korkeempana sitä. Ja mitä euromaskiin tulee niin sen etu on jos rälläkkää käyttelee paljon koska sillä onnistuu sekin todella hyvin ,mutta mitä tulee muuten siihen niin minusta se musta osuus on ihan liian pieni sitä jotenkin ajatuksissaan tulee katsottua aina hieman aloittaessa ohitse siitä niin sit ei hetkeen näe mitään kun kirkas valo silmissä jotenkin tuntuu et tarvis keskittyä todella paljon et osaa katsoa hitsatessa vain siitä tummasta osuudesta eikä muusta. Jos se musta osuus olisi hieman isompi olisi se maski todella hyvä.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Älä saakeli tuollaisia kirjoita Timo saa taas kuukautiset. Se on Euromaski eikä mikään muu että näkee sivuillekkin ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja nyt mun pimppi tyhjeni verestä, mutta onneksi jatkaa sen tyhjentymistä vielä seuraavat sata vuotta ![]() ![]() ![]() ![]()
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 17.07.2016 08:15 |
|
|||
|
|||
![]()
Tää on uutta. Mä en tiennykään, että maskista voi saada kuukautiset
![]() Täytyy kattoo kaupassa tarkemmin ne käyttöohjeet. ![]()
|
|||
|
|||
![]()
No niin.
Ohess yritelmä, joka sai kuvaavan nimenkin:Turaus1 ![]() Maskina oli kaikesta huolinatta automaatti ja kone oli Kemppi minarcmig 170 Adaptive. Tuota kun kattoo, niin siinä on saattanut syntyä raudalle ihan uusi olomuoto: Röpeliitti. Sitä syntyy amatöörihitsarin harjoitellessa. Sille on ominaista röpelöinen ulkoasu yhdistettynä lähes olemattomaan vetolujuuteen ![]()
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 17.07.2016 14:43 |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Muista ainakin ostaa vain sellainen maski, jonka hyväksyvät våhintään 25 vuotta hitsanneet. Äläkä missään nimessä esitä julkisesti mielipiteitä tai perusteuluita muista näkemyksistä. Saat muuten heidän vihat päällesi ikuisiksi ajoiksi ![]() ![]() Kannattaa alkuun harjoitella melkeinpä muutaman peltilevyn, ja vähän eripaksuisten esineiden hitsausta niin puskusaumalle kuin "T-saumana". Kokeilet eri jännitteitä ja sen mukaan säädät langansyötön ja kaasun virtauksen. Äkkiä huomaa mikä asetus toimii milläkin, kun alkaa palaa kauniisti läpi ja tulee siistin näköistä. Puhtaus on kaiken a ja o, mitä paremmin metalli kiiltää sen parempi. Kaikki maali, sinkki yms. jäämät tekee hommasta paljon vittumaisempaa.
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 17.07.2016 11:39 |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Jolillaki herkemmät silimät niin saattaa euromaski tuottaa pikkusen vaikeuksia ko alethan hitsailehan vähä paksumpaa rautaa ja jonku hetken Sama se pikku heppailulle niin silloin sama mikä potta päässä speedgaassi oli mulle hyvä? ja euromaski ei sopinu ollenkhan. Jo sillä euromaskilaki hitsaa jos ei muuta ko naapurin pemarin pakoputkea hitsaa, oikeishin hitsaukshin siittei ole!! Ja täss en oo mä? ko sit vsat |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Olen minä tallissa rakentanut pitkää päivää putkirunkohärveliä tai muuten hitsaillut pitkin päivää tuntikausia, välissä rälläkän käyttöä ja kaljaa. Ei ainakaan siinä käytössä omille silmille avoin maski ole tuottanut ongelmia. Eihän se toki sama asia ole kuin ammatikseen hitsata ![]()
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
||||
|
||||
![]()
Ei minulla ole ikinä tullut mitään oireita euromaskin kanssa vaikka olisi kuinka paljon ollut virtaa. Parhaimmillaan neljä poltinta puolen metrin etäisyydellä kasvoista ja kaikissa n.30V/300A. Ilman suojia nahka palaa todella nopeasti.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itte olen polttanu silimät niin monesti että sillä tullu niin herkäksi tuolle hitsin valole |
|
|||
|
|||
![]()
Tamforce lukee tuossa mun automaattimaskissa. Se tuntui toimivan ihan riittävän nopeasti.
|
|||
|
|||
![]()
Hyvä, että pääsit aloittelemaan hyvällä vehkeellä autonelvyttäjän uraasi. Nyt voit aina verrata tähän kokemukseen.
Ostin itselleni käytetyn kolmivaiheinvertterimigin valovirtakoneiden jälkeen. Ilo on kuulla tasaista valokaaren palamista sen valovirtaisen räkimisen sijaan. 800 € sijoitus oli ehdottoman kannattava! Sammutinpullosta tehty hiilidioksidipullo on itselläni, enkä ole muuta osannut kaivata kokemusten puutteeessa. Appivainaa painosti turaamaan sunnyaan huonoin sähköin täytelankamarkettihirvityksellä. Kutsuin toimintaa kiroilemiseksi hitsaamisen asemesta. ![]() Ja ääni monipuoliselle Euromaskille täältäkin.
|
|||
|
|||
![]()
Hitsauskoulu jatkui eilen uusilla turaelmilla. Samaisella Kemppi minarcmig Adaptive 170:lla hitsasin 50mm kulmarautaa kiinni toiseen. Pääty vastaan pääty. Huolellinen putsaus kulmahiomakoneella.
Koneen volyymit 3,5 mm levyn kohdalle ja lanka palamaan. Ihmetys oli suuri kun saatoin savun hälvettyä todeta, että nuo kappaleet olivat kiinnittyneet toisiinsa. Hyvin jaksoi pikku miggi polttaa noinkin paksua rautaa. Sauma oli mielestäni hyvä ja sula tunkeutui kumpaankin kappaleeseen eikä jäänyt kylmäknööliksi pinnalle. Hitsauksen päälle tuli Hammerite-maalia ja nyt kiiltää peräkärry kuin Nasan raketti. Kyllä kelpaa ![]() Mistä sais lisää hitsattavaa ? ![]()
mig |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Mig... | jyrden | O/M/V Muut | 4 | 15.01.2011 12:50 |
Myydään Mig | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 1 | 06.01.2010 11:18 |
O: Mig | Jagar | O/M/V Muut | 8 | 02.01.2007 00:32 |
o: mig | methäman | O/M/V Muut | 0 | 12.04.2006 11:22 |
O: MIG | kumilusmu | O/M/V Muut | 0 | 27.08.2003 14:46 |