Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 11.02.2005, 11:38
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

> Mä henkoht. kokeilisin autoa ennenkun rupeaisin tuomitsemaan.
> Pakko nimittäin on vuoden 2000 maasturin olla parempi kuin 1984?
> siis kai tälläkin alalla on kehitytty jonnekkin suuntaan.

Ehkä ollaan, ehkä ei. Jo ensimmäinen virallinen nelivetoinen auto, hollantilainen Spyker vuodelta 1912 oli varustettu kolmella tasauspyörästön lukolla (se oli sikäli ensimmäinen, jos Ferdinand Porschen neljällä napamoottorilla varustettua sähköautoa ei lasketa mukaan, jota ei kai rakennettu koskaan?).

> tosin täällä pohjolassa me ollaan sellasia persaukisia, ettei meillä oo
> varaa mennä uudella autolla mettään vai onko se tuo verotus?

Väittäisin että ongelmana on myös markkinatalous ja sen myötä hiipunut maastossa käytettäväksi tarkoitettujen autojen kysyntä. Eihän Toyotan J7-sarjaakaan tuoda Suomeen, vaikka niitä menee vielä pilvin pimein kaivoskäyttöön, kehitysmaihin ja muille rankoille seuduille (Australia, Etelä-Afrikka yms). Kun katselee Amerikan vallitsevia trendejä, niin siellä ajellaan isoilla ja korkeilla autoilla lähinnä koska ko. kansan mielenlaatuun kuuluu tietty öykkärimäisyys, pikemminkin kuin tarve käydä ojassa aina välillä. Eihän niillä rohjoilla mitään maastossa tee (etu- ja peräylitykset jne).

Touaregiin palatakseni, periaatteessa on kyllä oletettava, että noilla väännöillä (750 Nm) oleva moottori on saanut peräänsä edes jokseenkin kestävän voimansiirron, joten Touaregin viritystä odotellaan innolla. Minkähänlaiset välitykset siinä on pienimmillään? Voisi laskea vetoakseleihin kohdistuvaa maksimivääntöä, ja vertailla sitä vähän esim. Toyotaan (jonka etuakselit eivät kai ikinä mitään loputtoman kestäviä ole olleet). Yrittäisin varmaan etsiä jostain jonkun alustasarjan, jos sellaisia on tehty, että saisi pidempiä ja kestävämpiä tukivarsia ripustuksiin. Mitä parkkipaikalla kerran kurkistelin Touaregin alle, eivät ripustukset näyttänet edes Hiluxin vahvuisilta.

Sellainen lisähaittapuoli taitaa uusissa autoissa olla, ettei koripeltejä periaatteessa saa silpoa (isomman renkaan sovittamista varten), törmäysturvallisuus kun saattaa kärsiä. Kaikenkattavien sähköjen vesitiiviys on myös mielenkiintoinen seurattava.

Innolla seuraten, JF

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ei sitten. Teukka O/M/V Ajoneuvot 10 29.07.2007 08:41
Ostin sitten urakkakoneita VonLeka Chit-Chat 12 08.09.2006 15:24
MIKÄHÄN tää sitten on sjeeppi Chit-Chat 10 25.08.2005 01:32
Ostin sitten HJ:n akke Tekniikka & Jutustelu 7 16.03.2005 20:17
Ostin sitten lj:n bj45lava Tekniikka & Jutustelu 9 08.11.2004 09:04


Sivu luotu: 21:48 (GMT +2).