Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #10  
Vanha 25.01.2016, 10:24
VsaTku:n Avatar
VsaTku VsaTku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.15
Sijainti: Naantali
Viestit: 60
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei ole todellakaan vaijereita.. jossain pienemmissä, sekä vanhoissa koneissa voi vielä olla (hydraulisesti tehostettu) vaijereilla toteutettu ohjaus, mutta käytännössä missään uudemmassa matkustajakoneessa näin ei ole. "Hupikoneet" sitten erikseen.
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille.

Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit?
No niin, antiikissa eletään. Vaan pitipä päivittää itsekin. Eli nykyään fly-by-wire voi olla back-up systeeminä (ei tietokonetta), sähköinen vs. elektroninen. Tietokonesysteemit voivat olla jopa nelinkertaisia.
Ja pläjäyksenä viimeiseen, en näe mitään estettä vetää vaijereita yhtään mistään.
Muutoin alan itsekin olla pikkuhiljaa "no-tech" eli en edes enää "low-tech" mieltä asioista. Toisaalta viimeisimpiä kommentteja lukiessa, niin mukaviahan härpäkkeet ovat toimiessaan eikä yhtään lämmittänyt Mini, kun kaasari jääty. You're damned if you do, and you're damned if you do, sano.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 18:40 (GMT +2).