Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.01.2016, 11:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kekkeruusi Näytä viesti
Tuntuis kyl melko ihmeelliseltä että voiko muka autonvalmistaja tehdä sellaset jarrut autoon että ne voi kytkeä pois päältä ..epäilen ??
Sähköinen käsijarru, kytkee kaikki jarrut kiinni ja auki ei se suora yhteys auta, kun välissä on joku mööpeli mikä tekee asioita. Ajattelehan mitä ABS- boksikin voi tehdä - kaikkien jarrupiirien ABS- venttiili kiinni niin siinähän se.

Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan tarvittavat toimenpiteet.



Tätä samaa ongelmaahan on jo peloteltu lentokoneissakin, ja joku hakkeriryhmähän jo julkisti että olisivat päässeet lentokoneen IFE- systeemin (matkustajien viihdejärjestelmä) kautta käsiksi lentokoneen varsinaiseen älyyn. Tämän tosin ei pitäisi olla mahdollista, koska lentokoneen toimintoja ohjaavat boksit pitäisi olla täysin eri piirissä vs. IFE- järjestelmä. Tiedä sitten miten oikeasti..
Suomenkin sähköverkko etävalvointoineen taitaisi olla ihan yhtälailla ajettavissa nurin, kuten kävi jokunen aika sitten Ukrainassa. Ei nämä ole mitään foliohattujuttuja, kun kaikki alkaa olemaan verkkoon kytkettynä.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.01.2016, 11:40
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?

Siis vaikka ei hakkerit oliskaan ongelma, mutta kun elektroniikkavika on mahdollinen, niin itteeni ainakin pelottaa ajatus sellaisen systeemin osalta missä ei olisi lainkaan "mekaanista" back up:ia vaan ääritilanteessa olet vain matkustaja.

Nää kuskittomat autot mitä suunnitellaan on just sellasia "aikapommeja" et milloin joku sopiva virtapiiri kärähtää....sinkooko ne muiden päälle vai kallioleikkaukseen tms...powerdown 120kmh ei paljon kyydissäolijaa naurata
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.01.2016, 14:36
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.197
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?
Eikös ameriikan markkinoilla prius tehny just tätä, toki nappipatteri hypridin vaarallisuus on eri kun jonkun auton.
__________________
Offi videoita: klik
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.01.2016, 22:38
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?
Onhan nuo kaikki tuommoiset vähän arveluttavan oloisia ensimiettimällä... Mutta jos tarkemmin miettii, niin eipä tuossakaan kauhean suurta muutosta vaikka neljännesvuosisadan takaiseen välttämättä.

Jos vaikka miettii bensaruiskukonetta. Siinä kaasuläppää liikutellaan vaijerin avulla, mutta sitten siellä läpän asentotunnistimessa on se potentiometri. Entäs kun se särkyy samassa tilanteessa ja kertookin, että läppä on kiinni? Ja saman ikäisessä jo monta muutakin elektroniikkajuttua, mitkä voi vikaantua kesken sen ohituksen. Toki nykyisissä mahdollisuuksia enemmän.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.01.2016, 12:53
VsaTku:n Avatar
VsaTku VsaTku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.15
Sijainti: Naantali
Viestit: 60
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sähköinen käsijarru, kytkee kaikki jarrut kiinni ja auki ei se suora yhteys auta, kun välissä on joku mööpeli mikä tekee asioita. Ajattelehan mitä ABS- boksikin voi tehdä - kaikkien jarrupiirien ABS- venttiili kiinni niin siinähän se.

Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan tarvittavat toimenpiteet.



Tätä samaa ongelmaahan on jo peloteltu lentokoneissakin, ja joku hakkeriryhmähän jo julkisti että olisivat päässeet lentokoneen IFE- systeemin (matkustajien viihdejärjestelmä) kautta käsiksi lentokoneen varsinaiseen älyyn. Tämän tosin ei pitäisi olla mahdollista, koska lentokoneen toimintoja ohjaavat boksit pitäisi olla täysin eri piirissä vs. IFE- järjestelmä. Tiedä sitten miten oikeasti..
Suomenkin sähköverkko etävalvointoineen taitaisi olla ihan yhtälailla ajettavissa nurin, kuten kävi jokunen aika sitten Ukrainassa. Ei nämä ole mitään foliohattujuttuja, kun kaikki alkaa olemaan verkkoon kytkettynä.
Lentokoneessahan toki on enemmän kuin se yksi järjestelmä ja viimesenä vaijeripelit. Muuten toki ongelma on tosi ja oikea.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2016, 13:39
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VsaTku Näytä viesti
Lentokoneessahan toki on enemmän kuin se yksi järjestelmä ja viimesenä vaijeripelit. Muuten toki ongelma on tosi ja oikea.
Tässä jonkin aikaa sitten tuli tv:stä dokumenttisarjan jakso eräästä lento-onnettomuudesta. Siinä sanottiin että kaikissa isoissakaan koneissa ei ole enää noita vaijeri systeemejäkään olemassa. Näin ainakin siinä dokumentissa oli.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.01.2016, 14:00
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Mersuissa on ainakin ollut sähköhydraulista jarrujärjestelmää,jossa polkimessa pelkkä potikka. Ei käsittääkseni ole kovin suuri suksee :-D
Sähköinen kaasupoljin toimii kahdennetulla virtapiirillä, jos signaalit ei natsaa niin kierrokset asetetaan limphome tasolle. Toki poljin voi mekaanisesti jumia mutta tietääkö joku onko vaijerikaasu immuuni tälle? ;-)

Siitä en ole ihan varma pystyykö abs-yksikkö sulkemaan linjan polkimelta sylinterille.

Isommat lentokoneet on tainnu olla fly by wire jo pitkään.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.01.2016, 21:04
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Mersuissa on ainakin ollut sähköhydraulista jarrujärjestelmää,jossa polkimessa pelkkä potikka. Ei käsittääkseni ole kovin suuri suksee :-D
Sähköinen kaasupoljin toimii kahdennetulla virtapiirillä, jos signaalit ei natsaa niin kierrokset asetetaan limphome tasolle.
Tätä just meinaan, esim. ohitustilanteessa homma kusee ja menee limp moodiin, ei paljon naurata jos alkaa vastaantulijat lähestymään uhkaavasti eikä auto tottele kaasua....
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.01.2016, 22:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Tätä just meinaan, esim. ohitustilanteessa homma kusee ja menee limp moodiin, ei paljon naurata jos alkaa vastaantulijat lähestymään uhkaavasti eikä auto tottele kaasua....
Paskamaista sekin on, kun perinteinen kaasu hirttää kiinni silloin kun ei pitäisi..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.01.2016, 23:25
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Tätä just meinaan, esim. ohitustilanteessa homma kusee ja menee limp moodiin, ei paljon naurata jos alkaa vastaantulijat lähestymään uhkaavasti eikä auto tottele kaasua....
Siinä ohitustilanteessa voi jakoremmi katketa, pa loppua, rengas puhjeta, mäntä särkyä, kytkin pettää jne. Eikä mihinkään em. ongelmaan liity sähkö.

Uskallatko enää ohittaa
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.01.2016, 06:03
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Siinä ohitustilanteessa voi jakoremmi katketa, pa loppua, rengas puhjeta, mäntä särkyä, kytkin pettää jne. Eikä mihinkään em. ongelmaan liity sähkö.

Uskallatko enää ohittaa
Kaverilla on menny kaasuvaijerin kiinnitysnippa poikki ohitustilanteessa, että ei nekään pomminvarmoja ole.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.01.2016, 21:23
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Mersuissa on ainakin ollut sähköhydraulista jarrujärjestelmää,jossa polkimessa pelkkä potikka. Ei käsittääkseni ole kovin suuri suksee :-D

Osin oikein, pääosin väärin. Ei ole, ainakaan henkilöautoissa ollut kuvatunkaltaista jarrujärjestelmää. On sähköhydraulisesti avustettu / tehostettu, muttei mitään potikkajarruja kuitenkaan.

Samoin kuin sähköiset ohjaustehostimetkin, on siellä ihan perinteinen mekaaninen yhteyskin. Vielä.

Onneks.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.01.2016, 23:22
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Osin oikein, pääosin väärin. Ei ole, ainakaan henkilöautoissa ollut kuvatunkaltaista jarrujärjestelmää. On sähköhydraulisesti avustettu / tehostettu, muttei mitään potikkajarruja kuitenkaan.

Samoin kuin sähköiset ohjaustehostimetkin, on siellä ihan perinteinen mekaaninen yhteyskin. Vielä.

Onneks.
My bad, käsitin sitten väärin. Pumppu kyseisessä järjestelmässä taisi kuitenni aiheuttaa murheita?
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.01.2016, 07:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
My bad, käsitin sitten väärin. Pumppu kyseisessä järjestelmässä taisi kuitenni aiheuttaa murheita?
En tiedä mersuista, mutta ainakin vanhemmissa Jeepeissä oli muutaman vuoden ajan 80-90- lukujen taitteessa ABS- järjestelmä, missä oli sähköpumppu tuottamassa jarrujärjestelmän tehostuksen alipaineen sijaan. Aivan susipaska systeemi, ja vikaantuessaan jopa varsin vaarallinen..

Onhan noita hydroboosteja tosin ainakin joissain dieseleissä, ehkä osa niistä on parempia kuin toiset. Mersuissa sitten ilmeisesti ei
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.01.2016, 15:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VsaTku Näytä viesti
Lentokoneessahan toki on enemmän kuin se yksi järjestelmä ja viimesenä vaijeripelit. Muuten toki ongelma on tosi ja oikea.
Ei ole todellakaan vaijereita.. jossain pienemmissä, sekä vanhoissa koneissa voi vielä olla (hydraulisesti tehostettu) vaijereilla toteutettu ohjaus, mutta käytännössä missään uudemmassa matkustajakoneessa näin ei ole. "Hupikoneet" sitten erikseen.
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille.

Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.01.2016, 10:24
VsaTku:n Avatar
VsaTku VsaTku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.15
Sijainti: Naantali
Viestit: 60
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei ole todellakaan vaijereita.. jossain pienemmissä, sekä vanhoissa koneissa voi vielä olla (hydraulisesti tehostettu) vaijereilla toteutettu ohjaus, mutta käytännössä missään uudemmassa matkustajakoneessa näin ei ole. "Hupikoneet" sitten erikseen.
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille.

Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit?
No niin, antiikissa eletään. Vaan pitipä päivittää itsekin. Eli nykyään fly-by-wire voi olla back-up systeeminä (ei tietokonetta), sähköinen vs. elektroninen. Tietokonesysteemit voivat olla jopa nelinkertaisia.
Ja pläjäyksenä viimeiseen, en näe mitään estettä vetää vaijereita yhtään mistään.
Muutoin alan itsekin olla pikkuhiljaa "no-tech" eli en edes enää "low-tech" mieltä asioista. Toisaalta viimeisimpiä kommentteja lukiessa, niin mukaviahan härpäkkeet ovat toimiessaan eikä yhtään lämmittänyt Mini, kun kaasari jääty. You're damned if you do, and you're damned if you do, sano.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.01.2016, 11:47
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Tää topikki sai kyllä miettimään. esim Jeeppiä joka miulla on nyt 26 v. ja täynnä kaikenlaista anturia ja nosturia ja haistelijaa ja maistelijaa.
En sitten tiijä, minusta se on oikeestaan aikas yksinkertainen värkki. Kunhan ensin tutustuu. Nykyautoista en sitten tiiä. Mikä se on se Can-väylä?
Kaikki uusi herättä aina pelkoa ja vastustusta, kunnes muuttuu vanhaksi ja hyväksi.
Kuten vaikka miun lapsuuden Japsi autot... silloin ne oli ihan paskoja ja kuulemma tehty peltipurkeista. Joku tutunkumminkaimankaveri oli raaputtanut sitä maalia ja sieltä oli tulluta alkuperäiset tekstit näkyviin, niin kerrottiin ihan totena.
Tai ne vanhat hyvät autot jotka oli oikeesti alle 100 000 km ajettuina loppu.
Jos Lada kesti 40 000 km se oli hito hyvä.

Joskus oli maakuntalehdissä juttuja kun Kemin ( tai jonkuin muun pikkukaupungin) kadulla oli nähty neekeri.

Maailma muuttuu, ja itse asiassa se muuttuu kaiken aikaa paremmaksi ja turvallisemmaksi ja jne. Köyhyys ja taudit vähenevät, ihmisen terve elinikä pitenee.
kaiken maailman röllit trullit vaan elää tuosta pelottelu ja kauhu bisneksestä.
Ihminen olisi onnellinen jos se ei pelkäisi, mutta sitä olisi hankala hallita ja se ei ehkä kuluttaisi niin paljoa, tai jotain. ainakaan se ei äänestäisi sotaa ja tuhoa ennustavia tyypppejä eduskuntaan ja ministereiksi..

Livahti offailuksi, mutta so not
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 25.01.2016, 22:57
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

Noniin folio hatut päähän, tänään kuulin että yhden automerkin uudessa mallissa joka tulee tänävuonna markkinoille on radiossa uus ominaisuus.

Eli kun auto haistelee kameran ja gps avulla (saattaa olla myös muita avustimia) että kolari syntyy ja turvatyynyt tullaan räjäyttämään niin kaiuttimista lähtee sellanen ääni joka sulkee jotenki ? Korvakäytävän ettei airbäkin räjähdyksestä aiheudu kuulovauriota
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.01.2016, 13:08
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan .
Noi tais löytyä jo 20 vuotta vanhoista audi a8:takin.

Tuolla is linkin sivuilla gatekeeperillä hyvä kommentti asiaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 09:32 (GMT +2).