Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Millä kilometreillä lähdettiin ketjua vaihtamaan?
Tässä 1997/98 mallinen 2.8 30 valve, remmin vaihto 120 tkm välein. Koneen takapäässä on molemmissa kansissa nokkien välillä ketjut, niihin ei tartte yleensä koskea.
|
Näissä ketju kulahtaa loppuun noin 70tkm välein, tällä yksilöllä ajettu 154tkm. Tuossa 2.8 ja 2.4 moottorissa on eestä päin katsottuna vasemmassa kannessa ketju takana, ja oikean puoleisessa etupuolella. Nuo ketjut menee vaihtoon noin 250tkm kohdilla tai hieman aikaisemmin. Ensioire on käynnistäessä muutaman sekunnin mittainen korina. Jos ajaa ihan loppuun niin ketju tulee venakopan läpi. Tuo kiristin toimii samalla ennakonsäätimenä ja maksaa vv-autolla noin 750€/kpl, saksasta saman pökäleen ketjuineen ja tiivisteineen saa noin 250€/pari.
Yhtä huonoja ovat kestämään nämä kaikki vaginan ketjukoneet. Jos näissä on ketju niin se kuluu loppuun 60-100tkm välein. Merkkiliikkeet vaihtelevat noita ketjuja takuuaikana "kampanjoina" vähin äänin, ja minä vaihtelen sen jälkeen kun takuukorjauksia eivät enää suostu tekemään.
Ketjujen nopea venyminen on ongelma kaikissa VAG-konsernin ketjumoottoreissa pienistä isoihin. Nuo pienet TSI-moottorit (1.2 ja 1.4) ovat kaikkein pahimpia. Näissä ketju hyppää aivan varoittamatta, ei vättämättä edes äännä etukäteen. Hyvällä tuurilla syttyy vain häiriövalo, honommalla menee repullinen venttiileitä ja muita pikkuosia. Nämä isommat vr6, v6 ja v8 moottorit korisevat lähes poikkeuksetta seisonnan jälkeen käynnistäessä. Se on ensimmäinen oire venyneistä nokkaketjuista.