Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.01.2016, 12:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Renegade Näytä viesti
... Enkä autoa edes antaisi vaimolle ajoon, jos siinä olis BFG: AT:t alla..
En tiedä oletko tutkinut uuden ja vanhan mallin BFG AT:n (ts. AT KO ja AT KO2) eroja? Niissä on muutamia muutoksia keskenään vaikka kuvio on pysynyt lähes samana. Nappuloissa on lamellit hieman erilaiset - ja se oleellisin ero on että kumiseos on nyt ihan oikeaa kumia, eikä mitään hiton kovamuovia.
Jenkeistähän on jo kuulunut äpinää, kun eivät enää voikaan ajaa samoilla renkailla 200tkm tai 10 vuotta, vaan renkaat kuluu jo viimeistään 50-60tkm ajolla loppuun

Vanhaa AT KO:ta en olisi suositellut kenellekään, en oikein edes kesäkäyttöön. Kuten sanoin itsellä vanhan mallin BFG AT KO oli ihan susipaska rengas talvella, pitoa ei ollut oikein missään olosuhteissa. Märällä asvaltillakin pito oli surkea.


Uusi malli tuntuu paljon paremmalta. Vertailukohtana minulla oli nyt tosiaan Golf Sportsvan uusilla kitkoilla kun ajoin samoissa olosuhteissa, ja Jeep lähti takavedolla jääpolanteelta AT KO2:lla ihan hienosti - kuten myös pysähtyi.
Ei nämä tietenkään oikeita talvirenkaita päihitä, ja AT- kumeista esim. Goodyear Wrangler Duratrac olisi paremmilla lamelleillaan ja paremmalla kuviollaan varmasti toimivampi niin pakkautuneella lumella kuin syvemmässä hangessa. Mutta silti jo ensituntumalta AT KO2 yllätti positiivisesti, siinä missä vanha AT KO tuntui pohjanoteeraukselta heti ensi metreistä lähtien. Kantavuusluokka molemmissa kumeissa on ollut käytännössä sama, nämä nykyiset vain on hieman leveämmät - ja n.300kg painavamman Jeepin alla.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.01.2016, 16:56
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

En kyllä ole tohon uuteen tutustunut, eli puhun tosta vanhasta AT KO:sta. Sen lisäksi on kokemuksia siitä Grabber AT2:sta. Olisin ostanut silloin alunperin noi Duratracit jos niitä olis jostain järkevään aikaan ollut saatavilla. Kun ei ollut niin otin noi Toyot kun löyty suoraan hyllystä ja oli vieläpä järkevän hintaiset.

Ja onhan noissa uusien renkaiden kumiseoksissa eroja, ja varmaan se lamellointi on toinen olennainen asia mikä tohon talvipitoon vaikuttaa. Mutta jos näillä kumeilla sen 50-60 tkm ajelee ympäri vuoden, niin että pito ei olennaisesti heikkene, niin ovat mielestäni maksaneet itsensä takaisin. Mielummin ostelen uusia suorituskykyisiä renkaita parin, kolmen vuoden välein, kun ajelen ikuisesti puolikuntoisilla kumeilla. Mielummin vaihdan käyttöautosta renkaat siinä vaiheessa kun ne ei enää toimi, kuin siinä vaiheessa kuin kulutuspinta on alle sallitun...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.01.2016, 17:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tuli tänään kurvailtua toistasataa kilsaa tänään pk- seudulla noilla renkailla. Jamantille mennessä loppupään pari mäkeä tuli nätisti ylös takavedolla, ekassa isommassa (pakkautunutta lunta alla ja pakkaslunta päällä) mäessä pysähdyin mäkeen ja koitin takavedolla liikkeelle. Hienosti lähti. On nämä aivan eri renkaat kuin vanha BFG:n AT:t

Minulla oli ykkösvaihtoehtona GY Duratrac, mutta ei ollut saatavilla. Toyon Open Country AT:ta mietin myös, mutta olisin halunnut uudemman version mitä ei ollut oikein saatavilla haluamassani koossa sillä aikataululla kuin tarvitsin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.01.2016, 05:55
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Ja noihin renkaisiin vaikuttaa paljon auto minkä alla ne on ja toki minkä kokoiset.
On noitakin kun kehuu miten MT renkailla pärjää hyvin talvella.
Joskus aikoinaan HJ.n alla ajelin noita BF At kumeja ja pärjäsi talvella hyvin, samoin Rokyn alla, en muista oliko noi mitkä Hilussa oli uudemman vaiko vanhemman sukupolven BF At renkaat mutta susiliukkaat paskat.
Joskus Coopper Discover renkaat oli ja nastoilla, uudesta asti sivupito täys 0.lla, muutama tuttu moitti samaa.
Eikös tuo Toyo ole jossakin autossa ensiasennuskumina? Kaveri noilla ajellut useammman vuoden, tötterössä alla ( vanha 4-transu) ja tyytyväinen, ei halvimmasta päästä kylläkään ostaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.01.2016, 09:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Joskus aikoinaan HJ.n alla ajelin noita BF At kumeja ja pärjäsi talvella hyvin, samoin Rokyn alla, en muista oliko noi mitkä Hilussa oli uudemman vaiko vanhemman sukupolven BF At renkaat mutta susiliukkaat paskat.
Uudempi malli tuli myyntiin Suomessa viime vuonna. Rengaskoko ja auto minkä alla vaikuttaa toki paljonkin - ja vaikuttaa se renkaan kantavuusluokkakin. Korkeamman kantavuusluokan renkaissa voi hyvin olla jäykemmän rungon lisäksi myös kovempi kumiseos -> kevyeen autoon väärä rengas niin pito on olematon.

Tuossa eilen pyörin taas Jeepillä ympäri kaupunkia enemmän ja vähemmän jäisiä katuja koko ajan takavedolla, edelleen olen tyytyväinen AT KO2:een. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuu ja tulee liukkaampaa jäätä ja nuoskalunta.. voi vielä mieli muuttua
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 08.01.2016 09:16
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.01.2016, 19:04
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Uudempi malli tuli myyntiin Suomessa viime vuonna. Rengaskoko ja auto minkä alla vaikuttaa toki paljonkin - ja vaikuttaa se renkaan kantavuusluokkakin. Korkeamman kantavuusluokan renkaissa voi hyvin olla jäykemmän rungon lisäksi myös kovempi kumiseos -> kevyeen autoon väärä rengas niin pito on olematon.

Tuossa eilen pyörin taas Jeepillä ympäri kaupunkia enemmän ja vähemmän jäisiä katuja koko ajan takavedolla, edelleen olen tyytyväinen AT KO2:een. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuu ja tulee liukkaampaa jäätä ja nuoskalunta.. voi vielä mieli muuttua
Kaikki noi kumit oli 31x10,5x15 kokoluokassa, eli sama kantavuus tietääkseni.
Eli jos toi uusi tuli vasta tuolloin niin kaikki mulla olleet oli noita vanhoja ja toiminta muuttui autojen mukaan.
Noi viimeiset BF.n kumit on MT KM2 ja viime syksynä ostetut, Ka nastoilla eikä ollut ihastusta niihinkään Hiluxin alla
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.09.2016, 10:35
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 125
Perusasetus

Nostellaan tätäkin ettei tarvitse uutta ketjua avata.

Eli renkaiden valinnan vaikeus piinaa miestä. Vaihtoehtoina XJ:n alle ovat mm. GY Duratrac, Toyon Open Country M/T tai vaikkapa GT Radialin Adventuro M/T. Nämä siitä syystä että 31" kokoisena hinta jää aikalailla samaksi, riippuen tietysti ostopaikasta. Eli sarja saisi maksaa n. 500€.

Autolla ajetaan enimmäkseen piki- ja sorateitä, mutta maasto-ominaisuuksista en tahtoisi tinkiä. Kilometrejä tulee kuitenkin vuosittain kohtuullisen vähän (n. 10tkm) joten pieni vierintävastus ei ole ykkösenä valintakriteereissä. Myös rengasmelun kanssa pystyn elämään.

Plussa olisi jos samoilla renkailla pärjäisi ympäri vuoden (kuten Duratraceilla), mutta edelleen maastoajon kesällä pitää onnistua. Duratracit olisivat varmasti fiksuin vaihtoehto, ainoastaan kuvion toiminta metsässä mietityttää. Näitä sai Camskillistä taas hetken, ja arpomisen aikana ne myytiin taas loppuun... Eli nyt on aikaa miettiä vaihtoehtoja.

Aiempaa kokemusta karkeista renkaista on Insan Saharoista, jotka LN65:n alla olivat maastokäytössä mielestäni todella hyvät, eli paremmasta en tiedä. Niillä en tosin kadulla ajellut, enkä taida pinnoitettuja tällä kertaa hankkia.

Eli kokemuksia kaivataan, jos sellaisia löytyy.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dollysta kysymystä La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 108 18.05.2020 18:16
pakosarja kysymystä. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2009 13:34
Pari niva kysymystä Tekniikka & Jutustelu 3 24.09.2005 09:29
Takavinssi kysymystä AVRO Tekniikka & Jutustelu 16 22.02.2005 09:38
Kysymystä pukkaa... Tekniikka & Jutustelu 15 16.07.2004 10:12


Sivu luotu: 02:15 (GMT +2).