![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Jenkeistähän on jo kuulunut äpinää, kun eivät enää voikaan ajaa samoilla renkailla 200tkm tai 10 vuotta, vaan renkaat kuluu jo viimeistään 50-60tkm ajolla loppuun ![]() Vanhaa AT KO:ta en olisi suositellut kenellekään, en oikein edes kesäkäyttöön. Kuten sanoin itsellä vanhan mallin BFG AT KO oli ihan susipaska rengas talvella, pitoa ei ollut oikein missään olosuhteissa. Märällä asvaltillakin pito oli surkea. Uusi malli tuntuu paljon paremmalta. Vertailukohtana minulla oli nyt tosiaan Golf Sportsvan uusilla kitkoilla kun ajoin samoissa olosuhteissa, ja Jeep lähti takavedolla jääpolanteelta AT KO2:lla ihan hienosti - kuten myös pysähtyi. Ei nämä tietenkään oikeita talvirenkaita päihitä, ja AT- kumeista esim. Goodyear Wrangler Duratrac olisi paremmilla lamelleillaan ja paremmalla kuviollaan varmasti toimivampi niin pakkautuneella lumella kuin syvemmässä hangessa. Mutta silti jo ensituntumalta AT KO2 yllätti positiivisesti, siinä missä vanha AT KO tuntui pohjanoteeraukselta heti ensi metreistä lähtien. Kantavuusluokka molemmissa kumeissa on ollut käytännössä sama, nämä nykyiset vain on hieman leveämmät - ja n.300kg painavamman Jeepin alla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En kyllä ole tohon uuteen tutustunut, eli puhun tosta vanhasta AT KO:sta. Sen lisäksi on kokemuksia siitä Grabber AT2:sta. Olisin ostanut silloin alunperin noi Duratracit jos niitä olis jostain järkevään aikaan ollut saatavilla. Kun ei ollut niin otin noi Toyot kun löyty suoraan hyllystä ja oli vieläpä järkevän hintaiset.
Ja onhan noissa uusien renkaiden kumiseoksissa eroja, ja varmaan se lamellointi on toinen olennainen asia mikä tohon talvipitoon vaikuttaa. Mutta jos näillä kumeilla sen 50-60 tkm ajelee ympäri vuoden, niin että pito ei olennaisesti heikkene, niin ovat mielestäni maksaneet itsensä takaisin. Mielummin ostelen uusia suorituskykyisiä renkaita parin, kolmen vuoden välein, kun ajelen ikuisesti puolikuntoisilla kumeilla. Mielummin vaihdan käyttöautosta renkaat siinä vaiheessa kun ne ei enää toimi, kuin siinä vaiheessa kuin kulutuspinta on alle sallitun...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuli tänään kurvailtua toistasataa kilsaa tänään pk- seudulla noilla renkailla. Jamantille mennessä loppupään pari mäkeä tuli nätisti ylös takavedolla, ekassa isommassa (pakkautunutta lunta alla ja pakkaslunta päällä) mäessä pysähdyin mäkeen ja koitin takavedolla liikkeelle. Hienosti lähti. On nämä aivan eri renkaat kuin vanha BFG:n AT:t
![]() Minulla oli ykkösvaihtoehtona GY Duratrac, mutta ei ollut saatavilla. Toyon Open Country AT:ta mietin myös, mutta olisin halunnut uudemman version mitä ei ollut oikein saatavilla haluamassani koossa sillä aikataululla kuin tarvitsin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ja noihin renkaisiin vaikuttaa paljon auto minkä alla ne on ja toki minkä kokoiset.
On noitakin kun kehuu miten MT renkailla pärjää hyvin talvella. Joskus aikoinaan HJ.n alla ajelin noita BF At kumeja ja pärjäsi talvella hyvin, samoin Rokyn alla, en muista oliko noi mitkä Hilussa oli uudemman vaiko vanhemman sukupolven BF At renkaat mutta susiliukkaat paskat. Joskus Coopper Discover renkaat oli ja nastoilla, uudesta asti sivupito täys 0.lla, muutama tuttu moitti samaa. Eikös tuo Toyo ole jossakin autossa ensiasennuskumina? Kaveri noilla ajellut useammman vuoden, tötterössä alla ( vanha 4-transu) ja tyytyväinen, ei halvimmasta päästä kylläkään ostaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa eilen pyörin taas Jeepillä ympäri kaupunkia enemmän ja vähemmän jäisiä katuja koko ajan takavedolla, edelleen olen tyytyväinen AT KO2:een. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuu ja tulee liukkaampaa jäätä ja nuoskalunta.. voi vielä mieli muuttua ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 08.01.2016 09:16 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli jos toi uusi tuli vasta tuolloin niin kaikki mulla olleet oli noita vanhoja ja toiminta muuttui autojen mukaan. Noi viimeiset BF.n kumit on MT KM2 ja viime syksynä ostetut, Ka nastoilla eikä ollut ihastusta niihinkään Hiluxin alla ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nostellaan tätäkin ettei tarvitse uutta ketjua avata.
Eli renkaiden valinnan vaikeus piinaa miestä. Vaihtoehtoina XJ:n alle ovat mm. GY Duratrac, Toyon Open Country M/T tai vaikkapa GT Radialin Adventuro M/T. Nämä siitä syystä että 31" kokoisena hinta jää aikalailla samaksi, riippuen tietysti ostopaikasta. Eli sarja saisi maksaa n. 500€. Autolla ajetaan enimmäkseen piki- ja sorateitä, mutta maasto-ominaisuuksista en tahtoisi tinkiä. Kilometrejä tulee kuitenkin vuosittain kohtuullisen vähän (n. 10tkm) joten pieni vierintävastus ei ole ykkösenä valintakriteereissä. Myös rengasmelun kanssa pystyn elämään. Plussa olisi jos samoilla renkailla pärjäisi ympäri vuoden (kuten Duratraceilla), mutta edelleen maastoajon kesällä pitää onnistua. Duratracit olisivat varmasti fiksuin vaihtoehto, ainoastaan kuvion toiminta metsässä mietityttää. Näitä sai Camskillistä taas hetken, ja arpomisen aikana ne myytiin taas loppuun... Eli nyt on aikaa miettiä vaihtoehtoja. Aiempaa kokemusta karkeista renkaista on Insan Saharoista, jotka LN65:n alla olivat maastokäytössä mielestäni todella hyvät, eli paremmasta en tiedä. Niillä en tosin kadulla ajellut, enkä taida pinnoitettuja tällä kertaa hankkia. Eli kokemuksia kaivataan, jos sellaisia löytyy. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dollysta kysymystä | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 108 | 18.05.2020 18:16 |
pakosarja kysymystä. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2009 13:34 |
Pari niva kysymystä | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.09.2005 09:29 | |
Takavinssi kysymystä | AVRO | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.02.2005 09:38 |
Kysymystä pukkaa... | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 16.07.2004 10:12 |