Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.01.2016, 18:09
liero:n Avatar
liero liero ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.05
Sijainti: jämsä finland
Viestit: 870
Perusasetus

aika hyvin olette imuroineet maanantaina tehdyt ctekit kaupasta.
tässä lähipiirissä (mopotalli) on n.15kpl erimallisia ctek latureita ollut jo vuosia käytössä, en ole kuullut että kenelläkään olisi antautunut laturi tai että se olisi rikkonut/keittänyt akun.
nuo on käytössä ajokauden ulkopuolella kokoajan ja kesällä satunnaisesti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.01.2016, 19:21
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liero Näytä viesti
aika hyvin olette imuroineet maanantaina tehdyt ctekit kaupasta.
tässä lähipiirissä (mopotalli) on n.15kpl erimallisia ctek latureita ollut jo vuosia käytössä, en ole kuullut että kenelläkään olisi antautunut laturi tai että se olisi rikkonut/keittänyt akun.
nuo on käytössä ajokauden ulkopuolella kokoajan ja kesällä satunnaisesti.
Itselläni ollut useita c-tekkejä, ja on tällä hetkelläkin. Niistä todellakin hajoaa se kytkin ja johdot katkeilevat kun eivät kestä pakkasta.
Nyt vaihdoin polar malliin joka on tarkoitettu kylmiin tiloihin ja yli vuoden aktiivisen käytön jälkeen ei ole vikoja ilmennyt.

Kertaakaan ei ole keitellyt akkuja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.01.2016, 20:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vielä ctek:stä; Bentonista vain vähän kokemusta


Itsellä 2 kpl 7 ampperin ctekkejä, ja jos jostain löytyy samaan hintaan parempia akkulatureita, niin hinta/laatu suhde kohdallaan.
(Noita perinteisä akkulatureita on ollut muutama, kaksi 30 amppeerin Black&Decker- laturia/apukäynnitintä; ensimmäinen kesti muutaman akunlatauksen ja testit, mutta pimeni mystisesti kesken normaalin latauksen...
Ja toinen kirjaimellisesti "posahti" ensimmäisen apuvirran antamisessa, savun mukana karkasi kaikki toiminnot....)

Minä arvostan tuota ctek:n muistitoimintoa; siis sähkökatkon jälkeen jatkaa siinä moodissa, mihin sen aikaisemmin jätit. Ja toimii aivan yhtä hyvin, vaikka verkkojännite on vain 185 volttia 230 Voltin sijasta.
(edellinen "pelti heikki" Einhell , vaikka oli jotain elekroniikkaakin, latasi 185 voltin verkkojännitteellä n.13 volttiin alle amppeerin! siis n. 1/10 osa siitä, mitä oli nimellisvirta
ja tuo minun ctek latasi 7,02 Amppeeria...)

Olen elvyttänyt akkuja kytkemällä ctek verkkovirtaan kellokytkimen kautta, siis 15 minuuttia lataa, alkaen elvytystoiminnolla, ja sitten 15 minuuttia ilman sähköä.
Kannattaa hankkia oikean kokoinen ctek; siis nuo toiminnot toimii parhaiten, kun akun koko on laturin suositusten sisällä, mielellään vielä siellä keskivaiheilla.
Noissa minun 7 A ctek:ssä on myös Virtalähde toiminto; siis voi käyttää powerina esim. kylmälaukulle.

Ja kaveripiirissä noita ctek:kkejä on 25 Ampperiseen asti. (tuo 25 A ctek ei ole yhtä hyvin suojattu vedeltä/lialta kuin pienemmät)

Ja ainoat viat, mitä noissa on ollut, on juurikin pakkasessa murtuvat johdot.
Tuosta katkaisijan kalvon pettämisestä olen kuullut juttua, ja sitä olen yrittänyt välttää siten, että kovassa pakkasessa olen lämmittänyt nappulaa kämmenellä muutaman hetken ennen painamista.
Yhtään katkaisimen mekaniikan rikkoutumista ei ole tullut vastaan.

Ja tuosta akun lataamisesta yms.

Tuo minun ctek:n korkein latausjännite moodi on muistaakseni 15-16 Volttia! siis aivan liikaa jatkuvaan lataukseen, tarkoitettu juurikin akun "keittämiseen"; siis yliladataan niin pitkään, että akun jokainen kenno on saavuttanut täyden varauksen.
Tuo poweri- toiminto on muistaakseni n. 13,6 volttia; sitä kaytän esim. veneessä, kun on maasähköissä. (Normi lataus asennossa Latausautomatiikka sekoilee, kun välillä paljonkin kulutusta...) tuo 13,6 Volttia ei riitä lataamaan akkuja täyteen! Siis jos haluaa, että akut täynnä, niin pitää ladata tuolla "Lataus-" asennolla täyteen.
Normaalisti lataan akkuja tuolla pienemmällä latausjännitteellä, olikohan n.14,2 Volttia?
Ja jos kiire/pakkanen/huono akku... niin tuo korkeampi latausjännite, olikohan n.14,5 volttia? mutta tahtoo keittää/hukata vettä enempi käytettäessä....

Ja jos tuo/nuo 7 Amppeerin ctek:it ei riitä, niin silloin otetaan käyttöön -80 luvun kotimainen akkulaturi(-kin); n. 50 kg painoa ja 12v järjestelmään lykkää n. 70-80 Amppeeria jännitteestä riippuen, 24v noin puolet siitä, elektoniikka pitää jännitteen säädettynä, muuta älyä ei tuossa valovirta kempissä ole

p.s

Tuo tyhjän akun lataaminen on aikaa vievä tapahtuma....

Esimerkiksi 100 Ah akku, ja yleisin? ctek, 3,6 Amppeeria: tyhjän akun lataaminen täyteen vie aikaa nopeimmillaankin reilun vuorokauden
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Offireitit pilalla myrskyn takia. jappe Chit-Chat 29 06.08.2010 22:58
Myydään bx sittis höpöhöpö O/M/V Ajoneuvot 0 14.03.2010 18:11
range diisselinä (pilalla?)... kaskinikki Tekniikka & Jutustelu 14 06.12.2008 20:46
M/V Citroen BX 1.6 B ja 3kpl BX diesel alk.100e dieselmoottori O/M/V Muut 1 06.11.2006 08:00
Shift kit sisään ja vette on pilalla Yleiset 11 05.02.2004 21:32


Sivu luotu: 18:01 (GMT +2).