Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.12.2015, 06:33
nappis nappis ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.10.11
Sijainti: Uusikaupunki
Viestit: 13
Perusasetus

Taidan kuitenkin postata vaikka kaiken maailman roskaa viestit sisältävätkin. (en tosin jaksanut lukea puoliakaan).

Joka tapauksessa metrin mittaisen palkin keskelle määritetty n.1000kg:n kuorma ja palkin päät lukittu. Näyttäisi niiavan pikkasen keskeltä mutta muuten menee mukavasti. Metri on melko lyhyt matka niin siihen ei taipumaa noin pienellä kuormalla oikein saada. Tästä voi sitten arvioida ettei ainakaan lyhyemmät palkit taivu juuri ollenkaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Sieppaa.jpg‎
Views:	378
Size:	20,1 Kt
ID:	65851  

Viimeksi muokannut nappis : 01.12.2015 06:37
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.12.2015, 07:11
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nappis Näytä viesti
Taidan kuitenkin postata vaikka kaiken maailman roskaa viestit sisältävätkin. (en tosin jaksanut lukea puoliakaan).

Joka tapauksessa metrin mittaisen palkin keskelle määritetty n.1000kg:n kuorma ja palkin päät lukittu. Näyttäisi niiavan pikkasen keskeltä mutta muuten menee mukavasti. Metri on melko lyhyt matka niin siihen ei taipumaa noin pienellä kuormalla oikein saada. Tästä voi sitten arvioida ettei ainakaan lyhyemmät palkit taivu juuri ollenkaan.

Miten onnistuuko tolla ohjelmalla tehdä sellaista, että se palkki ei olisi molemmista päistä lukittu, koska harvemmin sitä ajosiltaa asfalttiin pultataan

Ja lisää palikan pituuden kolmeen metriin ja laskisi muutamalle eri lujuudelle lukemia
esim. perus mustaa mitä löytyy joka rautiasta sit joku metalli kaupan halvin ja sit vaikka ihan tarkoitukseen tarkoitettu materiaali
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.12.2015, 09:29
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tulipa vaan mieleen, ja sen viereen että oliko se niin että rauta joustaa laadusta riippumatta saman verran mutta laatu vaikuttaa siihen missä kohti tulee pysyviä muodonmuutoksia?

Eli eihän sillä tässä(kään) ole väliä joustaako se vai ei vaan palautuuko se kuormituksen jälkeen.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2015, 10:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Miten onnistuuko tolla ohjelmalla tehdä sellaista, että se palkki ei olisi molemmista päistä lukittu, koska harvemmin sitä ajosiltaa asfalttiin pultataan
Eipä se juuri vaikuta, kun tukipisteet on kuitenkin palkin alku- ja loppupäässä. Ajorampin ollessa vinossa kuorma ei tule kohtisuorassa, eli palkkia taivuttava voima on itse asiassa hieman pienempi kuin vaakatasossa olevaan palkkiin kohtisuoraan vaikuttava yhtä suuri voima.

Lainaus:
Ja lisää palikan pituuden kolmeen metriin ja laskisi muutamalle eri lujuudelle lukemia
esim. perus mustaa mitä löytyy joka rautiasta sit joku metalli kaupan halvin ja sit vaikka ihan tarkoitukseen tarkoitettu materiaali
Pitäisiköhän kaivella jostain materiaalitekniikan kirja, jossain arkistoissa mulla taitaa vielä olla siltä ajalta kun vielä luulin että minusta tulee DI tuli silloin alkeiskursseilla vähän näppäiltyä noita laskentaohjelmiakin, aika helposti niillä saa yksinkertaiset rakenteet mallinnettua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.12.2015, 11:38
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Eipä se juuri vaikuta, kun tukipisteet on kuitenkin palkin alku- ja loppupäässä. Ajorampin ollessa vinossa kuorma ei tule kohtisuorassa, eli palkkia taivuttava voima on itse asiassa hieman pienempi kuin vaakatasossa olevaan palkkiin kohtisuoraan vaikuttava yhtä suuri voima.
Niin, onko kaksinkertainen paljon vai vähän?




1000kg kekelle palkkia, niin maksimi taivutusmomentit:

VAPAA: 1/4*9,81m/s2*1000kg*1m=2452Nm
JÄYKKÄ: 1/8*9,81m/s2*1000kg*1m=1226Nm

Tämmösessä tilanteessa tuskin leikkausjännitys on kovin ratkaiseva tekijä..
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.12.2015, 12:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Niin, onko kaksinkertainen paljon vai vähän?
Pitää varmaan oikeasti kaivaa nuo lujuuslaskelmakirjat naftaliinista
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.12.2015, 14:28
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Tuossa jossain kohti oli 60 x 40 x 3 mm profiili puheena ja tonnin paino metrin pätkän keskellä.

Tein tuollaisen vertailun, mitä tapahtuu ja mikä on ero, jos tuon palkin päädyt on pelkästään tuella tai jos ne ovat kiinteät. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kiinteät.



Materiaali S235 eli käytännössä heikoin rakenneteräksien laatu.

Viimeksi muokannut vmt : 01.12.2015 14:34 Perustelu: lisätty teräslaatu
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.12.2015, 14:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Etenkin palkkimaisissa ja putkirakenteissa juu tietenkin tuo kiinteä vs. tukien varassa vaikuttaa aika paljonkin, kun tietystihän se palkin pään kiinteys auttaa rakenteen jäykistämisessä.. tiedä mikä ajatuskatko tuli kun pähkäilin tuota aiemmin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 01.12.2015 14:53
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.12.2015, 11:43
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Millä ohjelmalla turaaja ja nappis mallinsi noita? Itsellä tarkoitus ehtiessään opetella käyttään Inventorin Frame Analysistä. Tarkotus ois suunnitella auton lavalle "kuomu" jossa olisi myös jonkunlainen nosturi että saa isommat kamat kyytiin ilman ähkimistä. Tolla näkee myös näppärästi rakennelmien painot.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ruostumattoman teräksen hitsaaminen tmx50 Tekniikka & Jutustelu 47 19.12.2014 13:07
HJ60 kestävyys ss125 Tekniikka & Jutustelu 16 20.12.2006 22:04
2L-T:n kestävyys? Setä Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2005 21:27
Koneen kestävyys? BlackJack Vuosimallit 1984-1996 8 04.07.2004 20:32
Akselin kestävyys kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 21 06.11.2003 22:21


Sivu luotu: 21:33 (GMT +2).