|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
4.6 kone ja ilmajouset classic rangeenMoi tarkoituksena on vaihtaa vanhaan rangeen 4.6 kone mekaruutalla ja p38:n ilma jouset, tietääköhän kukaan passaako kone vanhaan 4 loviseen laatikkoon vai onko roover mennyt tekemään jotain muutoksia? Mihin vastoinkäymisiin törmään kun yritän vaihtaa p38:sta ilmajouset vanhukseen? -Pt-
|
#2
|
||||
|
||||
Ainaki wikipedian mukaan 4,6 on samalla lohkolla ku 3,9 moottori, tilavuutta kasvatettu poraamalla. Eli pitäisi tuon tiedon valossa passata laatikolle... Ilmajousista en osaa sanoa mitään.
__________________
RRC -87 |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Takanakin tietysti nakertelua mutta jousipussin yläpää littana joten ei tarvi kovin korkeaa tilaa. Korkeussäätö, mites se on ajatus toteuttaa? Niillä P38:n antureilla vai joku primitiivinen käsisysteemi?
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#4
|
|||
|
|||
jousikiinnikkeet olen varautunut tekemään uudet, käytän p38 korkeusantureita ja teollisuus venttiileitä. koitan saada jonku elektroniikka gurun tekemään sellaisen komparaattori hässäkän säätämään paineita.
jotain yksi kaveri jutteli että pikkusella pc:llä voisi myös ohjata paineita. sen verran kattelin että se oma ohjauspoksi on paras laittaa heti lähdössä syrjään sillä sen verran kaipailee bitti liikennettä onkohan tuollainen työntötanko jousitus suomessa luvallinen tehdä, sillä saisi pussit ylemmäksi suojaan koneesta mullakin on sellainen kuva että pitkälti perustuu 3.9:iin mutta vähän huolestuttaa että ovatko menneet muuttamaan kampiakselin päätä, pitäisi saada 3.5l vauhtipyörä kiinni |
#5
|
|||
|
|||
Itseäkin kiinnostais toi "ison" kasin laittaminen keulalle ton 3.5 tilalle, olis jo zf4hp22 valmiina. Toisaalta mulla olis silloisen aken luvat sovittaa chevyn 6.2 ahdettuna konepellin alle, jotenkin toi diesel houkuttaisi enemmän käyttöautoon ja noita lr kaseja ei oikeen tunnu järkihintaan löytyvän.:/
Sitten ihan offtopikkina: Multa löytyis yks nelilovinen toimivana irottettu vaihteistopaketti ihan ylimääräisenä. |
#6
|
|||
|
|||
- kannattaa myös ajatella muitakin ilmajousi osia, yleismallisia, esim. kuorma-auto puolelta. Kun ne rangen ilmapussit ei oikein ole kestävässä maineessa olleet...
- mitä eri vaihdelootia on ollut 4,6 perässä, niin sitäkautta se yhteensopivuus ja erot selviää. - minulla myös ajatuksissa 4,6 tai gm ls8, tms, sovittelu rangeen. Viimeksi muokannut jukkan : 17.09.2015 23:15 |
#7
|
||||
|
||||
koneesta mullakin on sellainen kuva että pitkälti perustuu 3.9:iin mutta vähän huolestuttaa että ovatko menneet muuttamaan kampiakselin päätä, pitäisi saada 3.5l vauhtipyörä kiinni[/QUOTE]
vois olettaa että kampiakseli ois sama...kannattaa kysyä nimimerkiltä kokkolanpoika,on pelannut aikalailla näitten roverin kasien kanssa.uskoisin että häneltä löytyy ihan faktatietoa.
__________________
RRC -87 |
#8
|
||||
|
||||
Kyllä ne Rangen kumipussit kestää ihan hyvin, ainakin katu-, ja lällyoffikäytössä. On vaan pidettävä mielessä että kumitavara ei ole ikuista.
Tokihan muitakin pussiratkaisuja on olemassa, eikä ole väärin niitä käyttää.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#9
|
|||
|
|||
rangen pusseilla mennää kun kuitenkin on yksi setti sellaisia olemassa.
Tänään heräsi ajatus käyttää teollisuudesta tuttuja sähköisiä paineensäätimiä, noissa on säätöpiiri rakennettu valmiisi sisään sille kerrotaan vain jännite tietona mikä paine halutaan -Pt- |
#10
|
|||
|
|||
Pikaisen kyselytunnilla päätteeksi ainakin itse hylkää ton 4.6 moottorin vaihtoehdoista niiden lohko vikojen takia. Olihan siinä messeä moottori mutta noita ei löydy kuulemma oikeestaan mistään ehjinä.:/
|
#11
|
||||
|
||||
eli lohko porattu noissa jo liian ohueksi?
__________________
RRC -87 |
#12
|
|||
|
|||
Näinhän se taitaapi olla, kovasti suosittelivat 3.9:ä jos britti padassa meinaa pysyä, 4.6 saa kyllä putkitettua mutta se taitaa maksaa sen verran rahaa ja aikaa että ennemmin etsii "luotettavamman" aihion.
|
#13
|
||||
|
||||
Ebayssa mekaaninen tasonsäätö venttiili 60€
Halvin ja ehkä luotettavin keino.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! |
#14
|
||||
|
||||
Mulla on toi 4,0 stroukattu 4,6 kokoon kampura-veivi-mäntä muutoksella. Poraus on sama, 4,0 on siis 3,9 eri jakopäällä + jotain muuta pientä. Tosin ei noita 4,0 koneitakaan hyvinä pidetä mutta toistaiseksi tuo vanha vajaa 300tkm lohko kiikuttaa piirasta nöyränä ilman vesiongelmia, ei ole ikinä juonut vettä ja kun kone oli auki 200tkm kohdalla nokan pilaantumisen takia niin putketkin olivat pysyneet paikoillaan.
On tuolla pajassa tehdasuusi alakerta kyllä odottamassa, jos jotain käy... Toki joku gurumpi voi valistaa näistä enempi.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#15
|
|||
|
|||
3.9 nyt paikallaan ja pitäisi saada vähän lisää tehoa niin aateltiin vaihtaa tuo 4.6, ja olispa taas talveksi jotain tekemistä niin ei tuu oltua kylillä ilkeyttä tekemässä.
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Eipä kai näistäkään nokka mene jos öljypumppu on kunnossa vai onko noiden nokissa sitten joku valmistusvika? Ja nokka on vielä suhteellisen halpa vaihtaa vaikka kahden vuoden välein kun taas lohkoa on ikävä puljata (tämä siis vaan minun henk.koht mielipide.) Viimeksi muokannut Sirernog : 19.09.2015 18:12 |
#17
|
||||
|
||||
Muutaman 3.5-4.6-5.2l swapin tehneenä kaikki hilut on yhteensopivia 3.5sestakin siihen 4.6seen. 1:1 sama lohko lukuunottamatta runkopukkeja ja porausta.
4.6sen akselinpäässä vauhtipyörällä on keskitystappi joka pitää sahata poikki ja lyödä sisemmälle, tai sitten sopivalla ulosvetimellä kiskoa irti. 4.6sessa ei ole virranjakajaa, eli joudut laittaa megaruutan tai sitten vanhanmallin jakopäänkoppa 3.5-3.9sistä. Jos lohkon halkeamisvikaa pelkäät, kannattaa sitten etsiä 00- tai uudempi lohko, ne on ultraäänitestattuja lohkoja että valussa on tarpeeksi tavaraa vesitilan ja putken välissä. Putkitusoperaatio taitaa nykyään maksaa 1000e + putket n:4-450e briteissä. Itse olen putkituttanut 10kunta 4.6sen lohkoa. Muutama ihan varuille kun otettu tehoja irti. Jos ehyen 4.6sen lohkon löytää vuosimallista riippumatta, kannattaa heti vaihtaa siihen kylmä termari, tyyliin 80c tai alle, ja käyttää aavistuksen rikkaampaa polttoaineseosta niin halkeamisriski pienenee.. Myös kansi studit eliminoi halkeamisriskiä kun lohkoon ei enään kohdistu rasitusta niin paljoa kun kantta kiristää. Kaveri on keitättänyt 00vm rangensa varmaan 5x kun ollut ulkoisia vesivuotaja, lohkoa ei ole vieläkään putkitettu vaikka pahveja on vaihdettu, ja kerran lohko porattu kun istukkarengas irtosi. Käyttötavasta ja huolloistakin toi on aika pitkälle kiinni. Moni kun tuuppaa jatkamaan matkaa vaikka nestettä on paisarissa vähäsen.. |
#18
|
|||
|
|||
Menee niitä nokkia isoistakin joskus, tosin tässäkään tilanteessa syyllinen ei ole itse nokka-akseli.
Mutta asiasta kukkaruukkuun... Sain tänään jopa jotain aikaiseksi. Tarkistin nimittäin rangen sytytysennakon ja vaihdoin sytytystulpat, ei tainnut olla ihan turha remontti. Tiedä sitten mitä jäteöljyllä kyllästettyä bensaa tossa krematooriossa on poltettu kun tulpat kerännyt tollasen karstakerroksen? Ei syö öljyä eikä jäähdytinnestettä. Alkaiskohan kaasuttimeen paukuttelu kohta rauhottumaan kun jotenkin en jaksa uskoa että seokset menis laihalle kun aiemmin toiminut moitteetta samoilla osilla.:/ Kiroan tän ennakoivantekstinsyötön helvettiin, koko ajan pitää tarkistaa tekstiä mitä tänne yrittää syytää. Viimeksi muokannut Sirernog : 19.09.2015 18:39 |
#19
|
|||
|
|||
Moi ja kiitos nettitiedon varmistukselle että osat ovat vaihtokelpoisia.
tuo kylmä termari ja rikas seos tuli uutena asiana vastaan. moottori on valitettavasti -98 pitänee pitää sormet ristissä jotta pysyisi nipussa ja mekaruuttaa siihen on suunnniteltu näkeekä muuten sarjanumerosta moottorin lohkon ikää? -Pt- |
#20
|
||||
|
||||
Itsellä oli 94vm 4.6nen lohko. Ostin sen kolari rangesta aikanaan. Kutittelin siitä n: 300hv ulos ,ostohetkellä sillä oli ajettu n:30tkm, ja kun myin sen eteenpäin, oli sillä ajettu ainakin 80tkm. Kone on edelleen ajossa ja sitä rääkätään melkeinpä enemmän kuin omassa käytössä olleena. Ja aina vaan se puksuttaa. Siinä on tosin 82c termari ja takuulla rikas seos megan ansiosta.. Ja ihan vakiot suorat putket sylintereissä.
Rangessa ton halkeaman tekee laiha seos päästöjen laskemiseksi, sekä korkea asteinen termari että seos palaisi puhtaammin. Sekä lisääntyneet kilot.. Classikissa kone pääsee helpommalla.. Yleensä ylikuumeneminen ne paikat rikkoo, ei lievästi alilämpöinen. Jos jäähdytyspuoli on kunnossa, ei pitäs ongelmia tulla. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
td5 disko ja pakkanen + ilmajouset? | kokkolanpoika | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 28.01.2008 00:51 |
Ilmajouset | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.01.2008 16:13 |
Suburbanin neliveto ja ilmajouset??? | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 11.11.2007 18:12 |
Range classic ja ilmajousitus | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2006 00:36 | |
Ilmajouset lehtijousiakseliin? | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 21.07.2006 21:12 |