![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mulla teki samaa upotuksen jälkeen mutta tokeni aikanaan kun penkkiä tuli tarpeeksi liikuteltua..
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Rohina & kahina, osa 32½
Se etuperän & kardaanin liitoskohta (Yoke?) tuntuu jämerältä, kun otin kardaanin irti. Ei klappia tms. Avasin etuperän auki ja öljy kimmelti kuin elohopea, prkl.. ![]() Yritin videotakin ottaa, mutta ei riitä kädet. https://youtu.be/vNURLgpGlYo - Pieni kolkatus käy rattaissa, kun kääntelee pyörän navasta. - Omasta mielestä nuo vetareiden laakerit pitää selkeästi kahinaa/kohinaa - Tuo isoin ratas on omasta mielestä löysällä akselillaan, eli antaa periksi, ehkä laakerin kohdalta? Eli laakeri löysällä, ei ratas.. Oireinahan tuossa on siis kahina ja kohina 40-80km/h vauhdissa, ei ulvontaa. Mitä tuohon kannattaa seuraavaksi tehdä? Ja kuten todettua, taidot nollissa tuon etuperän kanssa. Teki mieli ottaa nuo laakeripukit auki, mutta oliko näissä jotain "laita nykyinen asento muistiin" juttuja, että menee oikein vielä takaisinkin?
__________________
* * * * * * * * * Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Otin auki, mitä tässä jännittämään, ihminen tuon on kasannutkin.
Ne isot laakerit on molemmat ihan loppu, joista vetari tulee läpi. ![]() ![]() Näitä sitten uusimaan. Pinjonista en edelleenkään löytänyt klappia tms. - Mitä muuta menee ostoslistalle noiden laakereiden lisäksi? Vai laakerit kiinni, tasauspyörästö momenttiin kiinni ja kovaa ajoa
__________________
* * * * * * * * * Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Shimmitkin voi olla tarpeen, kun uusissa laakereissa on yleensä pientä heittoa vs. vanhat - ja lisäksi välitys on kulunut -> hammasvälys sekä poskilaareiden esijännitys pitää säätää uusiksi ja se tapahtuu poskilaakereiden shimmeillä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jonkinlainen ohje tuosta hammaskosketuksen säädöstä löytyikin. Uusi laakeri paikalleen, shimmilevyjä suht sama määrä paikalleen, laakeripukit kiinni ja hammaskosketuksen tsekkaus? Onko ne aina vasemalla puolella kaikki? Tuota pukkien momenttia / tiukkausohjetta en heti löytänyt.
__________________
* * * * * * * * * Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Lainaus:
Shimmit on tehtaan jäljiltä (yleensä) murikan laakerikaulalla laakereiden ja murikan välissä. Ne voi laittaa myös sinne laakereiden ulkopuolelle (laakerin ja banjon väliin), mutta siinä tahtoo olla se ongelma että varsinkin metsäkäytössä kun banjo hieman elää, niin shimmit voi lähteä karkuteille. ..ongelmana shimmien saamiseksi laakerin ja murikan väliin on se, että pitäisi olla ns. asennuslaakerit (poskilaakerien sisäreiät on suurennettu juuri sen verran, että laakerin saa kohtuuhelposti paikalleen ja pois ilman prässäystä ja taistelua) shimmipakkojen paksuuden määrittämistä varten. Toisaalta ko. hommassa ei voi oikein käyttää aivan lopussa olevia laakereita, koska ne tahtoo aiheuttaa jonkin verran heittoa hammaskosketuksen ja -välyksen säädössä. edit: Niin ja tuossa hammasvälyksen säädössä heittokello & magneettijalka on melkeinpä pakolliset kapineet. Liian tiukka hammasvälys kuumentaa perää ja tuhoaa sen, liian väljä taas tahtoo rikkoa sen muuten..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Varmaan miljoonaskerta mutta mikä on suurin rengas koko joka sopii vakio ZJ:hin? Käykö esim. 245/75/16 ?
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Sovitaan, että pinjoni on oikealla kohdalla, illalla se selviää
Eipä siihen ole puututtu ja perämurikkakin on sama vanha.Lainaus:
Korjausopas kertoo, että +0,015" (0,04mm) shimmilevy tuon esijännityksen saamiseksi, kehärattaan vastakkaiselle puolelle? "Add an additional 0,015 inch shim to opposite side of ring gear for bearing preload" Hammasvälys näyttää olevan 0,12-0,20mm (ring gear backslash).Ostin keltaista akryylimaalia, niin pääsee hammaskosketustakin arpomaan. Ensimmäinen kertaa jännittää aina
__________________
* * * * * * * * * Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8 |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos kahisee ja rohisee, niin melkein sanoisin poskilaakerit. Pinioni pitää korkeampaa ulinaa, ja pyöränlaakerit taasen kahisee/ rohisee mutta niiden ääni muuttuu renkaan kuormituksen mukaan (sisä- tai ulkokurvin puolen rengas). Poskilaakerit taas muuttaa ääntään vedosta tulevan kuormituksen mukaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
| M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
| Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
| M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 | |