Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.09.2015, 18:49
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Viestit: 979
Perusasetus

Mulla teki samaa upotuksen jälkeen mutta tokeni aikanaan kun penkkiä tuli tarpeeksi liikuteltua..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.09.2015, 20:34
Saimon:n Avatar
Saimon Saimon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.07
Sijainti: Kuukanniemi, Lemi, Finland.
Viestit: 105
Perusasetus

Rohina & kahina, osa 32½

Se etuperän & kardaanin liitoskohta (Yoke?) tuntuu jämerältä, kun otin kardaanin irti. Ei klappia tms.

Avasin etuperän auki ja öljy kimmelti kuin elohopea, prkl..



Yritin videotakin ottaa, mutta ei riitä kädet.
https://youtu.be/vNURLgpGlYo

- Pieni kolkatus käy rattaissa, kun kääntelee pyörän navasta.
- Omasta mielestä nuo vetareiden laakerit pitää selkeästi kahinaa/kohinaa
- Tuo isoin ratas on omasta mielestä löysällä akselillaan, eli antaa periksi, ehkä laakerin kohdalta? Eli laakeri löysällä, ei ratas..

Oireinahan tuossa on siis kahina ja kohina 40-80km/h vauhdissa, ei ulvontaa.

Mitä tuohon kannattaa seuraavaksi tehdä? Ja kuten todettua, taidot nollissa tuon etuperän kanssa. Teki mieli ottaa nuo laakeripukit auki, mutta oliko näissä jotain "laita nykyinen asento muistiin" juttuja, että menee oikein vielä takaisinkin?

__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.09.2015, 22:07
Saimon:n Avatar
Saimon Saimon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.07
Sijainti: Kuukanniemi, Lemi, Finland.
Viestit: 105
Perusasetus

Otin auki, mitä tässä jännittämään, ihminen tuon on kasannutkin.

Ne isot laakerit on molemmat ihan loppu, joista vetari tulee läpi.





Näitä sitten uusimaan. Pinjonista en edelleenkään löytänyt klappia tms.

- Mitä muuta menee ostoslistalle noiden laakereiden lisäksi? Vai laakerit kiinni, tasauspyörästö momenttiin kiinni ja kovaa ajoa
__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.09.2015, 22:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Saimon Näytä viesti
- Mitä muuta menee ostoslistalle noiden laakereiden lisäksi? Vai laakerit kiinni, tasauspyörästö momenttiin kiinni ja kovaa ajoa
Shimmitkin voi olla tarpeen, kun uusissa laakereissa on yleensä pientä heittoa vs. vanhat - ja lisäksi välitys on kulunut -> hammasvälys sekä poskilaareiden esijännitys pitää säätää uusiksi ja se tapahtuu poskilaakereiden shimmeillä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.09.2015, 22:25
Saimon:n Avatar
Saimon Saimon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.07
Sijainti: Kuukanniemi, Lemi, Finland.
Viestit: 105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Shimmitkin voi olla tarpeen, kun uusissa laakereissa on yleensä pientä heittoa vs. vanhat - ja lisäksi välitys on kulunut -> hammasvälys sekä poskilaareiden esijännitys pitää säätää uusiksi ja se tapahtuu poskilaakereiden shimmeillä.
Ehh.. Onko tähän riittävän yksinkertaista ohjetta amatöörille? Tässä kohtaa on paha enää mennä ammattilaisen tykö, kun auto on pukeilla :/

Jonkinlainen ohje tuosta hammaskosketuksen säädöstä löytyikin. Uusi laakeri paikalleen, shimmilevyjä suht sama määrä paikalleen, laakeripukit kiinni ja hammaskosketuksen tsekkaus? Onko ne aina vasemalla puolella kaikki? Tuota pukkien momenttia / tiukkausohjetta en heti löytänyt.
__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.09.2015, 22:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Saimon Näytä viesti
Ehh.. Onko tähän riittävän yksinkertaista ohjetta amatöörille? Tässä kohtaa on paha enää mennä ammattilaisen tykö, kun auto on pukeilla :/
Poskilaakerit on kohtuu helppo shimmata, pinionin syvyys on se persreikäinen homma

Lainaus:
Jonkinlainen ohje tuosta hammaskosketuksen säädöstä löytyikin. Uusi laakeri paikalleen, shimmilevyjä suht sama määrä paikalleen, laakeripukit kiinni ja hammaskosketuksen tsekkaus? Onko ne aina vasemalla puolella kaikki? Tuota pukkien momenttia / tiukkausohjetta en heti löytänyt.
Jotakuinkin noin. Shimmejä on molemmilla puolilla, aloitat sillä shimmipakan paksuudella mikä on ollut alunperinkin. Jos murikka luiskahtaa ilman väkivaltaa paikalleen mutta on jämäkkä, ja hammaskosketuksen tsekkauksen jälkeen (hammasvälys ja kosketuskuvio) jos näyttää hyvältä -> molemmilta puolilta yhdet samanpaksuiset shimmit pois, ja tilalle seuraavaksi paksummat jotta saadaan poskilaakereiden esijännitys sopivaksi.

Shimmit on tehtaan jäljiltä (yleensä) murikan laakerikaulalla laakereiden ja murikan välissä. Ne voi laittaa myös sinne laakereiden ulkopuolelle (laakerin ja banjon väliin), mutta siinä tahtoo olla se ongelma että varsinkin metsäkäytössä kun banjo hieman elää, niin shimmit voi lähteä karkuteille.

..ongelmana shimmien saamiseksi laakerin ja murikan väliin on se, että pitäisi olla ns. asennuslaakerit (poskilaakerien sisäreiät on suurennettu juuri sen verran, että laakerin saa kohtuuhelposti paikalleen ja pois ilman prässäystä ja taistelua) shimmipakkojen paksuuden määrittämistä varten. Toisaalta ko. hommassa ei voi oikein käyttää aivan lopussa olevia laakereita, koska ne tahtoo aiheuttaa jonkin verran heittoa hammaskosketuksen ja -välyksen säädössä.

edit: Niin ja tuossa hammasvälyksen säädössä heittokello & magneettijalka on melkeinpä pakolliset kapineet. Liian tiukka hammasvälys kuumentaa perää ja tuhoaa sen, liian väljä taas tahtoo rikkoa sen muuten..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.09.2015, 14:43
Zeipii Zeipii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.11
Sijainti: Keminmaa
Viestit: 83
Perusasetus

Varmaan miljoonaskerta mutta mikä on suurin rengas koko joka sopii vakio ZJ:hin? Käykö esim. 245/75/16 ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.09.2015, 14:44
Saimon:n Avatar
Saimon Saimon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.07
Sijainti: Kuukanniemi, Lemi, Finland.
Viestit: 105
Perusasetus

Sovitaan, että pinjoni on oikealla kohdalla, illalla se selviää Eipä siihen ole puututtu ja perämurikkakin on sama vanha.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos murikka luiskahtaa ilman väkivaltaa paikalleen mutta on jämäkkä, ja hammaskosketuksen tsekkauksen jälkeen (hammasvälys ja kosketuskuvio) jos näyttää hyvältä -> molemmilta puolilta yhdet samanpaksuiset shimmit pois, ja tilalle seuraavaksi paksummat jotta saadaan poskilaakereiden esijännitys sopivaksi.
Paja painoi prässillä uudet laakerit kiinni ja sinnehän ne jäi vanhat shimmitkin väliin.. Eli lähdetään siitä liikkeelle. Kai niitä voi silti lisätä myös ulkopuolelle jos tarve vaatii?

Korjausopas kertoo, että +0,015" (0,04mm) shimmilevy tuon esijännityksen saamiseksi, kehärattaan vastakkaiselle puolelle? "Add an additional 0,015 inch shim to opposite side of ring gear for bearing preload"

Hammasvälys näyttää olevan 0,12-0,20mm (ring gear backslash).Ostin keltaista akryylimaalia, niin pääsee hammaskosketustakin arpomaan.

Ensimmäinen kertaa jännittää aina
__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.09.2015, 22:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Saimon Näytä viesti
Teki mieli ottaa nuo laakeripukit auki, mutta oliko näissä jotain "laita nykyinen asento muistiin" juttuja, että menee oikein vielä takaisinkin?
Ainakin kaikissa niissä Danan etu- ja takaperissä mitä olen purkanut & kasannut (kymmenisen kappaletta), on jokaisessa ollut stanssattuna sekä poskilaakerin pukkiin että perään merkit miten päin ja mihin puolelle kumpainenkin kuuluu.

Jos kahisee ja rohisee, niin melkein sanoisin poskilaakerit. Pinioni pitää korkeampaa ulinaa, ja pyöränlaakerit taasen kahisee/ rohisee mutta niiden ääni muuttuu renkaan kuormituksen mukaan (sisä- tai ulkokurvin puolen rengas). Poskilaakerit taas muuttaa ääntään vedosta tulevan kuormituksen mukaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 20:34 (GMT +2).