![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä. Pidin tätä itsestäänselvyytenä. En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti: -kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla) -tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista -joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua) -viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä -käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura -vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu -vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus -terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa -tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia -muistakaa viilata myös puruhampaat alas -Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole. -Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Minulla hiukan samankaltainen proseduuri: -Tankkaus vain pienkonebensalla, ei 98 tai 95 bensalla. Nykyään mittarista saatavalla 4T pienkonebensalla, johon itse sekoitettu öljy -öljynä synteettinen 2T öljy -teräketjuöljynä varsinaista öljyä, ei jäteöljyä -sahaus normaalisti saha tankattuna ja terävällä ketjulla -teräketjun teroitus heti, jos tylsyy. Laippa kiinni Hilman ruuvipenkkiin ja viilalla rauhallisesti. Purupiikin lyhennys. Terotuksen jälkeen ketju kireälle. -hommien päätyttyä kotelo auki ja ilmanputsari ja saha muutenkin puhtaaksi -terän terotus -tankkaus -toisinaan myös tulpan tarkastus -silloin tällöin ketju irti ja kotelosta öljyiset purut pois ja samalla laipan uran puhdistus ja kärkipyörän pyörivyyden tarkistus. Joskus jää tarkistamatta ketjujarru, mutta sekin testautuu startatessa. Periaate on siis se, että saha huolletaan ennakolta jotta ei koskaan tarttis raahata toimimatonta sahaa metsään. Se harmittaisi ja siksi kaikki hommat tehdään huolella. Minulla on metsäpalstalle 2 tunnin ajomatka enkä ihan vain eväitä viitsi mennä noin kauas syömään
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Niin juu ja poltto- sekä voiteluaineet ehdottomasti "automaatti"korkillisessa kannussa johon ei purupaska pääse vaikka sitä vetäisi perässään.
Ja vielä oikeaoppinen kaataminen, saha pois sahauksesta heti kun alkaa kaatumaan tai ennen vänkäämistä/tunkkaamista, laippa kestää vuosia jos pysyy suorana ennenkuin kuluu loppuun.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
-Viilaus joka tankillisella. Jos ketju on terävä niin kevyt "kiilloitus" viilalla. Eli kaksi - kolme todella kevyttä pyyhkäisyä per hammas. Joskus olen kokeillut joka toisella tankillisella viilata mutta se ottaa kupoliin ja rankasti kun toisen tankin lopussa on tylsä ketju. -Laipan kääntö joka päivä ei ole tarpeen. Kerran viikossa riittää kun tekee perusteellisen huollon. Laipan käännön yhteydessä aina pärmeitten poisto laipasta lattaviilalla. Ja lattaviilalla pyyhkäistään hieman kulmassa laipan pituussuunnassa. Sormituntumalla huomaa milloin ne on poissa. -Kerran viikossa on myös hyvä rasvata kytkimen neulalaakeri ja laipan kärkipyörä. Stihlin laipoissa ei ole kärkipyörän rasvaustarvetta, voitelu tapahtuu teräketjuöljyllä. Stihlin sahoissa myöskään ei ole kytkimen puolen kampiakselin päässä rasvakanavaa neulalaakerille joten kytkinrummun irroittaminen on tarpeen. Husokeissa ja jonsseissa on kampiakselin päässä reikä jostai kynäprässillä ruutataan laakerille vaseliinia. Samalla rässillä myös laippojen kärkipyörä. -Samalla vetorissan kunnon tarkistaminen. T. Pienkonekorjaaja-ammattimetsuri
__________________
Kahta en vaihda: Stihl ja Toyota! |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
|
#6
|
||||
|
||||
Helevatti...
...pääsi yllättämään, eikä ole edes huollon puutteesta kiinni.
Viikonloppu sahattu ja nyt huollon yhteydessä löytyi kuvissa näkyvää jälkeä... Onneksi on talvi.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Menee vähän OT:n puolelle mutta duunissa tuli sahattua aikoinaan paljon ilman teräketju öljyä. Yllättävän pitkään laippa kestää ilman öljyä. Tämä siis syystä että muoviputkea hitsatessa teräketju öljy on todella hankala putsata pois putken pinnasta ennen hitsausta. Paineilma-ketjusahoja voidellaan vain terän vaihdon yhteydessä, kun leikataan sujutusputkea (sukka) ja laippa kestää kyllä kymmeniä tunteja. Ketju ehkä minuutin.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään MOOTTORISAHA STIHL MS 261/C sahattu n.15h | make764 | O/M/V Muut | 2 | 04.04.2015 16:04 |
| Ostetaan 6 kpl 16 tuumasia AT/MS renkaita | Rekisteröimätön | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 27.11.2008 13:26 |
| MS-Tuki | SohNah | URL | 0 | 20.04.2002 11:54 |
| Omituista höpötystä MS Word -ohjelmasta! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:56 |