Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.08.2015, 20:31
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikkosetä Näytä viesti
Hiekkapuhaltaja vie puhalletut osat aina lämpimään maalaushallin nurkkaan odottelemaan ja sieltä kiikutan ne kylmään autotalliin maalattavaksi.
Jos meinaat tähän vuodenaikaan kylmässä tallissa tosiaan maalata, niin kannattaa kyllä etukäteen katsoa millasta lämpötilaa ja kosteusprossaa maalivalmistaja suosittelee. Sinun saappaissa laittaisin jonkun raksapuhaltimen huutamaan päivää tai paria ennen sinne kylmään talliin jotta kosteus poistuu ja pitäisin lämppäriä pari päivää vielä maalauksen jälkeen, jotta varmasti ehtii kuivua. Mikään ei potuta niin paljoa kuin "kaapia puukolla" pois vituralleen menneitä maaleja.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.08.2015, 21:32
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Jos meinaat tähän vuodenaikaan kylmässä tallissa tosiaan maalata, niin kannattaa kyllä etukäteen katsoa millasta lämpötilaa ja kosteusprossaa maalivalmistaja suosittelee. Sinun saappaissa laittaisin jonkun raksapuhaltimen huutamaan päivää tai paria ennen sinne kylmään talliin jotta kosteus poistuu ja pitäisin lämppäriä pari päivää vielä maalauksen jälkeen, jotta varmasti ehtii kuivua. Mikään ei potuta niin paljoa kuin "kaapia puukolla" pois vituralleen menneitä maaleja.

Kylmyys ei niinkään ole vaiva reaktiokuivuisessa,mut toi kosteusprossa..olikohan epokseilla jotain 70-75 prosenttia ilmansuhteellista kosteutta maksimi.tietenkin moni on maalannut vesisateessakin ja hyvältä näyttää,itsekin maalasin utsjoen sillan viimeistä kylkipalkkia(nuorgamin puolen) räntäsateessa ja pysy minkä pysy(on toki jo tnäpnä maalattu ainakin kerran uudelleen)ja ymmärsin ottaa vastuustavapautuksen tielaitokselta,ni ei tullu yit:lle takautvia,mut näin virallisia speksejä muistellen.
kylmässä ragointi aika vain pitenee.
näinhän se on että lämpö vie mukanaan kosteutta.
Puhalluksen laadusta senverran ett jäljen ei tarvitse olla puhtaan harmaa,saa jäädä tummentumia ja SA luokka yltää vielä 2,5:een.oikeastaan vain säiliöiden sisäpuolet vaatii kolmosen puhalluksen teollisuudessakaan joka on täysin harmaa ja opotusrasitukseen joutuvat,esim.epoksipien alle.
liitteenä kuva parisen vuotta sit kunnostamalle 12 volvolle,huomioi tummentumat rungossa tankin kiinnikkeiden kohdilla,tämä vastaa SA2,5 puhallusluokkaa.jos pojat tekee parempaa,ni its good for you,paitsi jos laskuttaa tunteina ja hiekan menekkinä,mut yleensähän tällaset pikku jytyset tekaistaan kertahinnalla selväksi.
Edittii viel:
aika pienellä saa kuitenkin tuon kosteusprosentin alas sisätiloissa.eniten olisin kuitenkin huolissani puhalluksen jälkeisestä ajasta ennen maalausta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	10042013548.jpg‎
Views:	382
Size:	67,2 Kt
ID:	62909  
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..

Viimeksi muokannut G280E : 27.08.2015 21:40
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.08.2015, 21:45
Mikkosetä:n Avatar
Mikkosetä Mikkosetä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.12
Sijainti: Hattula
Viestit: 159
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Jos meinaat tähän vuodenaikaan kylmässä tallissa tosiaan maalata, niin kannattaa kyllä etukäteen katsoa millasta lämpötilaa ja kosteusprossaa maalivalmistaja suosittelee. Sinun saappaissa laittaisin jonkun raksapuhaltimen huutamaan päivää tai paria ennen sinne kylmään talliin jotta kosteus poistuu ja pitäisin lämppäriä pari päivää vielä maalauksen jälkeen, jotta varmasti ehtii kuivua. Mikään ei potuta niin paljoa kuin "kaapia puukolla" pois vituralleen menneitä maaleja.
Lämmitinhomma on hyvä huomio, maalaustila on tosiaan ihan perus yhden auton autotalli ja onkin ollut tapana maalaillessa laittaa auton sisätilalämppäri pöhisemään lämmintä maalattavia kappaleita kohden. Lämppärinhän vois tosiaan jättää jo aiemminkin lämmittämään ennenkuin vasta maalatessa.

Pohjamaali on siis Teknoksen Teknoplast Primeria, jonka lupaillaan toimivan +10°C lämmöistä ylöspäin ja ilman suhteellisen kosteuden ollessa alle 80%. Lämmöistä ei ainakaan vielä jää kiinni, mutta sadepäivänä tai yötä vasten ei passaa maalailla.

Kun tuoteselosteesta vilkuilin noita maalauslämpöjä ja kosteusprosentteja, niin sielä mainittiin että soveltuu käytettäväksi KORRO E epoksikonepajapohjan, KORRO SE sinkkiepoksikonepajapohjan ja KORRO SS sinkkisilikaattikonepajapohjan kanssa. Lähinnä tuo sinkkiepoksi tuolta hyppäsi silmille, jos sellaista hiekkapuhaltajalta löytyy niin sais samalla sinkkiäkin alle ja sen kanssa ei tietääkseni niin tulenpalava kiire varsinaiseen maalaamiseen enää olisikaan. Täytyy mennä ens viikosta kyseisen kaverin juttusille.

Viimeksi muokannut Mikkosetä : 27.08.2015 21:48
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.08.2015, 21:53
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikkosetä Näytä viesti
Lämmitinhomma on hyvä huomio, maalaustila on tosiaan ihan perus yhden auton autotalli ja onkin ollut tapana maalaillessa laittaa auton sisätilalämppäri pöhisemään lämmintä maalattavia kappaleita kohden. Lämppärinhän vois tosiaan jättää jo aiemminkin lämmittämään ennenkuin vasta maalatessa.

Pohjamaali on siis Teknoksen Teknoplast Primeria, jonka lupaillaan toimivan +10°C lämmöistä ylöspäin ja ilman suhteellisen kosteuden ollessa alle 80%. Lämmöistä ei ainakaan vielä jää kiinni, mutta sadepäivänä tai yötä vasten ei passaa maalailla.

Kun tuoteselosteesta vilkuilin noita maalauslämpöjä ja kosteusprosentteja, niin sielä mainittiin että soveltuu käytettäväksi KORRO E epoksikonepajapohjan, KORRO SE sinkkiepoksikonepajapohjan ja KORRO SS sinkkisilikaattikonepajapohjan kanssa. Lähinnä tuo sinkkiepoksi tuolta hyppäsi silmille, jos sellaista hiekkapuhaltajalta löytyy niin sais samalla sinkkiäkin alle. Täytyy mennä ens viikosta kyseisen kaverin juttusille.

Juups,Korro E pajapohjat on tosi vanha ja hyväksi todettu tuoteperhe,niinkuin myos teknoksen primerit,muutenkin maalaan mieluiten aina teknoksen kamoilla.ruiskumaaleissa ehdoton edelläkävijä!sit tulee normaali ja tikkurila vasta kolmosena mun ranking lstalla näistä kolmesta..
eip muuta ku tsemppiä projektille!!!
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..

Viimeksi muokannut G280E : 28.08.2015 17:54
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.08.2015, 17:10
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Ite en mielellään mitään pelkästään puhalla kun saattaa tulla itkua pikku värivirheistä joilla ei mitään käytännön merkitystä, puhallettu pinta ja vesippa, 15 min ja ruostetta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.08.2015, 19:45
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Tuohon ilmankosteuteen ja maalattavan kappaleen lämpöön kannattaa kiinnittää huomiota, jos kappaleen pinnassa on kondenssia maalit ei pysy kiinni kunnolla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.08.2015, 22:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis tuo liika ilman kosteus saa aikaan ruostumisen.


Siis jos suhteellinen ilmankosteus on riittävä, olikohan jotain suuruusluokkaa 50-70%, niin rauta alkaa ruostumaan. siis ilman että kosteus alkaa tiivistymään.
ja tuo mielikuva on jäänyt plussakeleiltä...

Siis suomessa lähes jokaisen aurinkoisen päivän jälkeen tulee ilta, jolloin ainakin tuo 70% suhteellista kosteutta ylitetään...
Ja varsinkin syksyllä tuo 70% voi olla 24/7.

-> siis jos mahdollista, niin vaikka katoksessa, vesisateessa, puhallettu runko kannattaa maalata mahdollisimman nopeasti, siis kun se on vielä lämmin....

Toki nuo happopohjamaalit voivat pikkasen antaa anteeksi....

Ja tuosta valuraudasta/teräksestä: noita "valurautoja" on aikamonta laatua, joskus jopa vuotaa jäähdytysnestettä niin paljon, että pitää uusia...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Yhdistäisikö painepesurin ja hiekkapuhalluksen? tekniikkamies Tekniikka & Jutustelu 15 14.05.2012 20:14


Sivu luotu: 05:04 (GMT +2).