Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.08.2015, 20:30
RR82 RR82 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.08.06
Sijainti: PIeksämäki, Finland.
Viestit: 617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja armas Näytä viesti
Syy miksi vouhotin vinssin asennusta runkopalkkien alle tai korkeintaan tasalle on siinä että kun kiskoo kuiville niin saa keulaa nousemaan. Muutamassa tilanteessa ollut jossa vinssi on kovin ylhäällä niin keula vaan kyntää, ja olipa tapaus jossa talvella suolätäkön läpi mennessä vinssi pyrki kaivamaan eturenkaita ja -akselia jään alle.
Jos aikoo mennä uimahommiksi niin kaivelee koukun valmiiksi esille, niin ei tarvi kurasta kaivella
Mut eihän sitä aina tarvii vinssata siitä suoklöntin läpi , ottaa pakkia tai kaverin avustuksella pakkia ja uudesta paikkaa yritys. nämäkin ihan tapauskohtaisesti kuka omaksi eduksi katsoo tilanteen...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.08.2015, 21:01
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RR82 Näytä viesti
Mut eihän sitä aina tarvii vinssata siitä suoklöntin läpi , ottaa pakkia tai kaverin avustuksella pakkia ja uudesta paikkaa yritys. nämäkin ihan tapauskohtaisesti kuka omaksi eduksi katsoo tilanteen...
Niinpä, ja paljon riippuu tietty siitä mihin itse kukanenkin autoaan eniten käyttää. Itse pidän rangessa "peti runkopakkkien alle" aika soppelina korkeutena, jos tukivarsien kulma on järkevä (eli ei ole korotettu hulluna) niin etulukon kanssa vinssatessa eturenkaat nousee kohtuu helposti pinnalle, ja automaatin kanssa on vielä helppo säätää renkaiden pyörintänopeutta, ettei kaiva liikaa ja välillä voi hetkeksi lopettaa pyörittämisen kokonaan, niin vinssi kiskoo etusille lisää pitoa, ja sit taas sievästi voimaa tarjolle taas.

Ylivoimaisesti hankalimman näköistä on ollut mekaanisen vinssin käyttö, jos et auta renkailla niin tulee helposti ankara veto, ja jos pyörität renkaita niin ne kaivaa rajusti ja pinnalle pääseminen on oikeasti hankalaa ellei vastaan tule kovempi paikka. Ja välillä pelkällä vinssillä ja väliin kierros renkailla on aika hidasta. Mekaanisessa monta hyvää puolta, tämä on mun mielestä vaan pisin miinus mekaaniselle etuvinssille.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.08.2015, 00:57
armas:n Avatar
armas armas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.07.05
Sijainti: Etelä-Savo
Viestit: 481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RR82 Näytä viesti
Mut eihän sitä aina tarvii vinssata siitä suoklöntin läpi , ottaa pakkia tai kaverin avustuksella pakkia ja uudesta paikkaa yritys. nämäkin ihan tapauskohtaisesti kuka omaksi eduksi katsoo tilanteen...
No kukas sitä nyt suoklönttiin tarkoituksella menee . Ajatuksissa oli tosin tilanne, jossa keula (tai koko auto) on lähes akkunalautaa myöten soseessa ja pakittelut ei juurikaan liikuta autoa. Alhaalla keulassa olevalla keulavinssillä voisi ehkä jotain auttavaa tehdä auton nostamiseksi ihmisten ilmoille...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.08.2015, 04:16
RR82 RR82 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.08.06
Sijainti: PIeksämäki, Finland.
Viestit: 617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja armas Näytä viesti
No kukas sitä nyt suoklönttiin tarkoituksella menee . Ajatuksissa oli tosin tilanne, jossa keula (tai koko auto) on lähes akkunalautaa myöten soseessa ja pakittelut ei juurikaan liikuta autoa. Alhaalla keulassa olevalla keulavinssillä voisi ehkä jotain auttavaa tehdä auton nostamiseksi ihmisten ilmoille...
Eihä sitä koskaa tarkoituksella , Mut jos keula esim. uppoo yhtäkkiä jostain pehmeestä läpitte niin silloin on parhain matkaa jatkaa taakke päin. itsellä toimi aika hyvin tuossa omassa kohdassa vinssi ku pari kertaa ollu suhtkoht syvässäkin. tuossa paavon rankea kun katteli ni tuntuis jos paavo laittais vinssin rungon keskelle tai päälle niin jotenki vinssi varmaa olis aika ylhäällä. ei se varmaankaan kovin usein kiinni taida jäädä tosin ja sit ku jää niin taitaa olla aika syvällä ja tiukassa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.08.2015, 19:39
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

Lainaus:
sit ku jää niin taitaa olla aika syvällä ja tiukassa
Väkisinhän se jää välillä jumiin, mutta mun mielestä vedot on paljon kevyempiä ku suorilla akseleilla. Monesti sellasesta muutaman sentin (halkaisija tyvestä) männyntarrista vinssattu, toki välillä pitää "tolpata" sitä puuta miesvoimin mutta sievästi kun ottaa niin aika hyvin tulee.

Sähkövinssi, hyvät välitykset ja automaatti niin pystyy tosi tarkasti auttamaan renkailla, ja varmaan täydet lukot ja ne renkaatkin auttaa.

Toki mun ajotyylissä on yleensä aika rauhallinen ja joskus jopa harkitsevainen, eli ei tule monestikaan hulluna kaivatettua kun auton menemiset ja jumiin jäämiset osaa arvioida aika hyvin. Ja niin monta kertaa on tullut nähtyä se että kun viimeiseen saakka joku yrittää niin tulee vaan ankara vinssaus sitten. Keskimäärin huomattavasti nopeempaa kun ottaa sen koukun käyttöön melko heti kun selvästi tuntuu sille että ei tää tästä ajamalla mene. Ja yleensä kun tulee ajeltua apparin kanssa (tai apparina) niin kynnys vinssin käytölle on pieni.

> kuraa/paskaa siihen pyörään lentää. Anturi on kuitenkin puolenmillin päässä pyörästä

Ei anturi ei kestä kosteutta vai ei kestä mekaanisesti? Missä ne suorasytkällä varustettujen offiautojen hallit sitten on jos ei kampuran päässä?

Tässä pari fotoa eiliseltä, kotin saada kampuran pään hihnapyörät kuvaan mutta oli vähän hankalaa, kohtuu hyvin piilossa mun autossa.

Näkyypähän samalla sen etusuojan rakennetta vähän jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Vähän turhan painava vaan, mutta kestää paukuttaa.







Ekassa kuvassa näkyy osin panhardin rungon pään tuen antautuminenkin, kuvia ottaessa en vielä tiennyt viasta muuta kuin että ratissa oli klappia vähän normaalia enemmän. Suunnittelin uuden simpukan ostamista taas, mutta niitä src-autoja hinaillessa edestä alkoi kuulumaan kolinaa, erottui helposti kun alusta on muuten tosi hiljainen. Sivuäänien syytä piti alkaa etsimään kesken päivän kun ratti oli suoraan ajellessa yhtäkkiä puoli kierrosta pielessä... Vika löytyi nopeasti kun pyörittelin rattia edestakas ja Kimmo kurkki samalla keulan alle.

Pari

-Paavo
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.08.2015, 20:43
RR82 RR82 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.08.06
Sijainti: PIeksämäki, Finland.
Viestit: 617
Perusasetus

Samanlainen ajotyyli sitä itselläkin on, jos auto pysähtyy pehmeessä eikä liiku eteen ja taakse niin kyllä silloin jompaankumpaan suuntaan nypätään, ihan turhaa siinä huuatetaan renkaat pyörien sitä autoa enempi jumiin ja syvempää uraa seuraaville tulijoille siitä.. tuollaisella tavalla ei saa kuin reitit ihan surkean huonoon kuntoon jolloin ei hirveästi tälläiseen maastoon kiinnosta enää lähteä ajelemaan jos ei ole vierestä mahdollista tehdä uutta reitistöä.

Minkäslainen homma on tutkia kun apparin sähkölasin nostaja lakkasi toimimasta? toimi ennen mut ei enää, minkälaisella arvailulla lähden vikaa selvittelemään? sähkölasin kytkimen vaihtoa eka aattelin kokeilla mut jos ei auta niin käykö miten vanhemmasta rangesta tuo lasinnostajan moottori uudempaan rangeen ja onko kuinka vittumainen vaihtaa se moottori?

Viimeksi muokannut RR82 : 23.08.2015 20:45 Perustelu: kysymyksen lisäys.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.08.2015, 21:03
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.423
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RR82 Näytä viesti
Samanlainen ajotyyli sitä itselläkin on, jos auto pysähtyy pehmeessä eikä liiku eteen ja taakse niin kyllä silloin jompaankumpaan suuntaan nypätään, ihan turhaa siinä huuatetaan renkaat pyörien sitä autoa enempi jumiin ja syvempää uraa seuraaville tulijoille siitä.. tuollaisella tavalla ei saa kuin reitit ihan surkean huonoon kuntoon jolloin ei hirveästi tälläiseen maastoon kiinnosta enää lähteä ajelemaan jos ei ole vierestä mahdollista tehdä uutta reitistöä.
Niinpä...joskus vähän ihmetyttää safareilla, että isorenkaiset menee keulilla ja "varmistaa" syvät urat pienempipyöräisille ja sittten tuskaillaan kun letka seisoo kun vinssaillaan....toisinpäin olis järkevämpi
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.08.2015, 05:03
pakkokakkonen pakkokakkonen ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.06.13
Sijainti: LUuuusimaa
Viestit: 4
Perusasetus

Auttakaas vähä. Mikä on kun 3.5efi huohottaa aivan älyttömästi. Alkoi tosi nopeesti, nyt ei uskalla ees ajaa kun öljytikusta puskee öljyä pakosarjalle. Flame trap puhdistettu ja kurkkasin kaasuläppäkoteloonkin ja avasin se huohottimen reiän, joka oli tietysti tukossa kaikesta öljypaskasta. Huohottaa silti ja ihan törkeesti. Jos avaa öljyntäyttökorkin ni puhaltaa ku traktori..

Onko tässä jossain muuallakin tota kampikammion tuuletusjärjestelmää kun toi yks flame trappi? En haluais vielä uskoo että kone on entinen. On käyny laihalla pitkään ku päästöt on sen laatuset, eli syytä on tietysti epäillä.. Vaikuttaako öljyn laatu näissä huohotukseen ? laitoin ohuemmat ku 20w-50
__________________
kyllä se ny tän matkan kestää .. .. **TTU !!!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.08.2015, 07:32
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RR82 Näytä viesti
Minkäslainen homma on tutkia kun apparin sähkölasin nostaja lakkasi toimimasta? toimi ennen mut ei enää, minkälaisella arvailulla lähden vikaa selvittelemään? sähkölasin kytkimen vaihtoa eka aattelin kokeilla mut jos ei auta niin käykö miten vanhemmasta rangesta tuo lasinnostajan moottori uudempaan rangeen ja onko kuinka vittumainen vaihtaa se moottori?
Itse omasta Rangesta sähkölasin korjasin. Moottori oli mennyt mykäksi. Vaindoin purkuosasta ja taas mentiin. Toki mittasin ekana, että sähköä tulee moottorille asti. Jos ei vaihtomoottoria ole niin sitten vaan nykyisen moottorin putsaus/voitelu.
__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.08.2015, 07:36
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Ei anturi ei kestä kosteutta vai ei kestä mekaanisesti? Missä ne suorasytkällä varustettujen offiautojen hallit sitten on jos ei kampuran päässä?
No sitähän tässä olen koettanut kyselläkin, että mihin tyypit on niitä antureita laitelleet. Itse olen edelleen sitä mieltä, että tuo kampiakselin pää on hieman arkapaikka, vaikka kyllä itsellänikin aika 'tukossa' tuo keula on.

Anturi varmasti kestää kosteutta mutta lähinnä mekaniikka siinä mietityttää. Ei huvittais jossain suonkolossa alkaa remppaan anturia parempaan paikkaan.

Tietysti jos sen anturin saa tuonne yläpuolelle/suht ylös tuota pyörää niin paremmin siellä on suojassa. Nykyään omassa katuautossa se on aikalailla edestä katsoen alaoikealla.
__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj:n omistajat tänne. Kratz Tekniikka & Jutustelu 2309 03.09.2025 06:41
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Volvon omistajat tänne hoojii Chit-Chat 77 12.12.2014 23:54
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
SUOMENPYSTYKORVAN Omistajat Tänne. hoojii Chit-Chat 7 28.05.2011 21:46


Sivu luotu: 00:06 (GMT +2).