Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.08.2015, 21:51
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Energian määrä on vakio, mutta kun lämpö tuotetaan lämpöpumpulla, niin silloin veden menolämpö pitäisi saada mahdollisimman alhaiseksi COPin optimoimiseksi. Jos piirit on epätasapainossa tai putkea vähän, niin veden lämpötilaa pitää nostaa. Suoralla sähköllä asialla ei ole niinkään väliä.
Voi hyvää päivää, mä olen työkseni 25v tehnyt putkihommia, lämpöpumpulla tuotetaan lämpöä myös pattereihin ja mitoitus on jotakin muuta kun lattialämmityksessä...
Vesimäärä pitää olla riittävä ja putkisto riittävän isoa mikä menee noille jakotukeille. Josko matalalämpösellä vedellä lämmittää niin lyhyet piirit toimii paremmin kuin pitkät.
En nyt oikein ymmärrä, mikä tässä hyvät päivät toivottaa. Lämpöpumpulla on eduksi matalan kiertoveden lämpötilan tarvitseva lämmönjakoratkaisu, vaikkapa lattialämmitys. Jos lämpöpumpulla tuotetun energian jakaa patteriverkostoon, tarvitaan korkeampaa lämpötilaa ja silloin lämpöpumpun hyötysuhde alkaa olla heikompi.

Ilmiö näkyy ja tuottaa ongelmia mm. muutettaessa öljykeskuslämmityksiä maalampöön. Lämpöpumpulla ei tahdo saada aikaan sellaista kiertoveden lämpötilaa, mitä vanhassa patteriverkostossa tarvittaisiin. Ongelmaa ratkaistaan joko laittamalla sähkökattila pumpun perään tai nostamalla veden kiertonopeutta. Veden virtausmäärän lisäämiselläkin on rajansa. Oikeasti pitäisi lisätä radiaattorien pinta-alaa, mutta se taas maksaa lisää.

Jotta lämpöpumpun hyötysuhde olisi hyvä, pitäisi sen siirtää energia mahdollisimman matalan lämpötilan systeemiin, olipa se sitten betonilaatta tai lämmönvaihdinkierukan kautta varaajan alareunan viileämpi vesi.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.08.2015, 08:35
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Modet vois vaikka siivota tästä turhan BS:n puhumisen pois niin jäis jälkipolville hyvä asiapitoinen ketju tallin suunnittelusta ja rakentamisesta..
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 07:09 (GMT +2).