Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.07.2015, 11:47
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!

Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.

Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.07.2015, 15:59
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rutku Näytä viesti
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.

Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät.
Mä vertaisin maalausta hitsaukseen siinä mielessä, että samalla vaivalla voi saada aikaan hyvän ja huonon lopputuloksen...

Normadur mainittiin ylempänä, niin sehän on tuttu kaksikomponenttisena pintamaalina samoin kuin Teknodur.

Jos ei halua pyörää keksiä uudestaan, voi tsekata maalinvalmistajien omat maalausjärjestelmät eli ohjeet siitä kuinka kestävä lopputulos saavutetaan. Itse olen katsonut mallia esim. siltojen metallirakenteisiin käytetyistä maalausjärjestelmistä ettei myyntimiehet pääse mua kusettaa.

Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.

Maajussille laitettiin leikkuupuimuriin leikkuuosan kuljettamiseen kärry ja siihen tuli pelkästään muistaakseni Rostexia. Se on yleensä aika kuivassa joten ajanut asiansa.

Mähän maalaan tyypillisesti sellasta, jossa alkuperäinen maalaus ei ole kestänyt. Siksi yritän tehdä kestävämmän kuin alunperin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.07.2015, 16:50
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

[QUOTE=tekniikkamies;1239038]



Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.

QUOTE]

Tämä kyllä x 2, etenkin tummennettu osa.

Jos joku toinenkin noviisimaalari/töhertelijä sattuu tätä lukemaan, niin ÄLÄ maalaa helvetin paksulti siinä luulossa että se on parempi. Ei todellakaan aina ole. Monelle tuon varmasti sanoo jo maalaisjärkikin, mutta itse sain oppia kyseisen asian ihan käytännön kokeilun kautta.

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin nyt alkaa hiljalleen olla maalattu pinta sen verran kuivaa, että ajattelin huomenissa tuoda auton maalaustallista ulkoilmaan ja ajoonkin luultavasti. Purkeissa ilmoitetut kuivumisajat on jo menneet, mutta autoon on tehty samalla tallissa yhtä sun toista muutakin remonttia ja alla on ollut toinen peli sillä aikaa, joten annoin nyt sitten olla kuivassa tallissa vähän pitempään kun siihen mahdollisuus oli.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2015, 17:10
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

suuresti ihmettelen kun ihmiset ostaa ferreksiä,miranol yms 1K maaleja , autohommiin muka halpana.
ostaa kerralla sen 20 litran pytyn 2K epoksia, noin iso määrä on jo äkkiä halvempaa litrahinnaltaan kun pikkupurkki miranolia yms.
kestokin ihan toiselta planeetalta.voi päälle maalata melkei millävaan.

itellä ei ole kuin pelkästään huonoja kokemuksia 1K ruosteenesto maaleista.
ennen ferrex lyijymönjä oli sentään jotakin mut nykyään ei ole kuin nimi.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.07.2015, 19:19
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
suuresti ihmettelen kun ihmiset ostaa ferreksiä,miranol yms 1K maaleja , autohommiin muka halpana.
ostaa kerralla sen 20 litran pytyn 2K epoksia, noin iso määrä on jo äkkiä halvempaa litrahinnaltaan kun pikkupurkki miranolia yms.
kestokin ihan toiselta planeetalta.voi päälle maalata melkei millävaan.
Samoilla linjoilla, sekoitus ei ole niin iso vaiva että 1k-tuotteita kannattais suosia.
Enkä noin isoja eriä osta, ehkä jotain 5l settejä, mutta kuitenkaan hintaero ei merkittäväksi nouse.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.07.2015, 20:23
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Samoilla linjoilla, sekoitus ei ole niin iso vaiva että 1k-tuotteita kannattais suosia.
Enkä noin isoja eriä osta, ehkä jotain 5l settejä, mutta kuitenkaan hintaero ei merkittäväksi nouse.

Itse haluaisin suosia 1k maalia vaikka siitä syystä jos laitan jotain 2k maalia sähköruiskuun, se on hankala putsata ja saattaa lakata toimimasta. Halpakaupasta saa halpoja paineilmaruiskuja, mutta niissä on suutinpuoli niin avatonta, että joutuu ohentamaan helvatisti.

Esim Wurth Rost Stop 1k maalia olen onnistunut maalaamaan hyvin millä menetelmällä vaan. Sitä on lisäksi helppo hioa.

Jos ei maalaa usein paineilmaruiskulla, se on hankalaa mm. siksi kun ruisku saattaa olla heikossa hapessa. Normadur 65HS maalin kanssa mulla oli ongelmia paineilmaruiskun kanssa ehkä väärän suutinkoon takia.

Lyijymönjä Ferrexillä maalattiin nuorena autot mattamustaksi. Se oli talliporukassa vähän kuin oma hupinsa, että laitetaan autot mattamustaan väriin. Tuli oikeastaan aika hienon näkönen kun laitto jonkun vanhan liiton kestävän automaalin päälle ensin tietenkin hioen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.07.2015, 23:02
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Lainaus:
Maalasin nyt tänään Ferrexin päälle tuolla valmistajan itsensä sekä paikallisen maalikauppiaan suosittelemalla Kirjo peltikattomaalilla, värinä mattamusta.
Kirjo peltikattomaali, liuotinohenteisena siis, sisältää ruosteenestopigmentin itsessään, eli toimii siis pohjamaalinakin. Eihän peltikattojakaan pohjamaalata (kai). Pinta jää omaan makuun kuitenkin hieman mataksi (huokoseksi). Kilpailevan firman panssari-peltikattomaali on kiiltävämpää samoin ominaisuuksin.
Ferrex pitää pintamaalata tietyn ajan sisään, ennen kuin pinta "lasittuu". Sen jälkeen sekin toimii periaatteessa itsessään pintamaalina.

Isot pojat suosii käsittelemättömälle pinnalle epoxipohjia ja sen päälle 2k uretaanimaalia.
Mutta nää on näitä näkemyksiä, jokainen tekee miten parhaaksi katsoo.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.07.2015, 23:09
Alfh:n Avatar
Alfh Alfh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 222
Perusasetus

Noista peltikattomaaleista pitää vielä sanoa, että kestävät ikuisuuden kuivua pinnastaan kovaksi. Vaikka näyttävät parin päivän jälkeen kuivilta, pieni kolaus saattaa irrottaa maalin.

Hiekkapuhalletun safaritelineen ruiskutin joskus kirjolla ja sen päälle 2k uretaanimaalin (joku automaali), hyvin on pysynyt.

edit. ääh ajatuskatkos. Tarkoitin siis akryylimaalia..

Viimeksi muokannut Alfh : 23.07.2015 23:15
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.07.2015, 12:40
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Suzukissa on peltikattomaali kestäny hyvin niillä poinnoilla joissa oli alkuperästä maalia alla. On kestänyt puun halailut ja ympäri kaadotkin. Suoraan pellillä ollut on jo alkanut hieman ruotumaan 2v jälkeen. Vaikuttaisiko suola yms.? Peltikatoillahan on vähän eri olosuhteen kuin maantiellä.

Muillakin firmoilla on varmaan vastaavat taulukot, mutta tämä nyt sattuu olemaan itellä esillä sopivasti. http://www.nor-maali.fi/files/1613/5...ERSIO_2012.pdf

Heikoimmalle rasitusluokalle tehdessä riittää pelkkä pintaväri. Ite ajattelin C5-tason maalausta, jossa pohja ja välimaali samaa epoksia , eli kaks kerrosta ja päälle 2k uretaanipinta. Kai se tiesuolaa kestää hetken ja puun halailutkin.

Traktorin vetäsen yhteen kertaan suoraan uretaanipintavärillä jossa ruosteenestopigmenttiä. Se kuitenkin kolhiintuu kivii yms. jatkuvasti, niin joka tapauksessa saa olla maalamassa parin vuoden välein sieltä täältä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.07.2015, 18:10
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Kysytääs ny samassa topikissa. Et mitä näistä olis hyvä sutia auton pohjaan paikkojen päälle. Ympärillä vähä ruostetta, maalia, massaa yms mitä ny yleensäki vaihtoehtoina: Temacoat gpl-s primer. Temazinc ee. Duasolid 50. Teknodur combi 3430
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Punamullan päälle maalia?? Jare Chit-Chat 7 13.05.2013 11:30
galvanoinnin päälle maalia NewJuhani Tekniikka & Jutustelu 17 21.07.2012 22:56
mitä maalia autoon Tekniikka & Jutustelu 27 03.04.2009 16:39
Mitä maalia alustan osiin? veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 17 19.01.2009 08:56
Maalia pintaan, mitä? JiiPee Tekniikka & Jutustelu 17 16.04.2004 20:15


Sivu luotu: 07:46 (GMT +2).