![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Normadur mainittiin ylempänä, niin sehän on tuttu kaksikomponenttisena pintamaalina samoin kuin Teknodur. Jos ei halua pyörää keksiä uudestaan, voi tsekata maalinvalmistajien omat maalausjärjestelmät eli ohjeet siitä kuinka kestävä lopputulos saavutetaan. Itse olen katsonut mallia esim. siltojen metallirakenteisiin käytetyistä maalausjärjestelmistä ettei myyntimiehet pääse mua kusettaa. Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti. Maajussille laitettiin leikkuupuimuriin leikkuuosan kuljettamiseen kärry ja siihen tuli pelkästään muistaakseni Rostexia. Se on yleensä aika kuivassa joten ajanut asiansa. Mähän maalaan tyypillisesti sellasta, jossa alkuperäinen maalaus ei ole kestänyt. Siksi yritän tehdä kestävämmän kuin alunperin. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=tekniikkamies;1239038]
Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti. QUOTE] Tämä kyllä x 2, etenkin tummennettu osa. Jos joku toinenkin noviisimaalari/töhertelijä sattuu tätä lukemaan, niin ÄLÄ maalaa helvetin paksulti siinä luulossa että se on parempi. Ei todellakaan aina ole. Monelle tuon varmasti sanoo jo maalaisjärkikin, mutta itse sain oppia kyseisen asian ihan käytännön kokeilun kautta. Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin nyt alkaa hiljalleen olla maalattu pinta sen verran kuivaa, että ajattelin huomenissa tuoda auton maalaustallista ulkoilmaan ja ajoonkin luultavasti. Purkeissa ilmoitetut kuivumisajat on jo menneet, mutta autoon on tehty samalla tallissa yhtä sun toista muutakin remonttia ja alla on ollut toinen peli sillä aikaa, joten annoin nyt sitten olla kuivassa tallissa vähän pitempään kun siihen mahdollisuus oli. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
suuresti ihmettelen kun ihmiset ostaa ferreksiä,miranol yms 1K maaleja , autohommiin muka halpana.
ostaa kerralla sen 20 litran pytyn 2K epoksia, noin iso määrä on jo äkkiä halvempaa litrahinnaltaan kun pikkupurkki miranolia yms. kestokin ihan toiselta planeetalta.voi päälle maalata melkei millävaan. itellä ei ole kuin pelkästään huonoja kokemuksia 1K ruosteenesto maaleista. ennen ferrex lyijymönjä oli sentään jotakin mut nykyään ei ole kuin nimi.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Enkä noin isoja eriä osta, ehkä jotain 5l settejä, mutta kuitenkaan hintaero ei merkittäväksi nouse. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse haluaisin suosia 1k maalia vaikka siitä syystä jos laitan jotain 2k maalia sähköruiskuun, se on hankala putsata ja saattaa lakata toimimasta. Halpakaupasta saa halpoja paineilmaruiskuja, mutta niissä on suutinpuoli niin avatonta, että joutuu ohentamaan helvatisti. Esim Wurth Rost Stop 1k maalia olen onnistunut maalaamaan hyvin millä menetelmällä vaan. Sitä on lisäksi helppo hioa. Jos ei maalaa usein paineilmaruiskulla, se on hankalaa mm. siksi kun ruisku saattaa olla heikossa hapessa. Normadur 65HS maalin kanssa mulla oli ongelmia paineilmaruiskun kanssa ehkä väärän suutinkoon takia. Lyijymönjä Ferrexillä maalattiin nuorena autot mattamustaksi. Se oli talliporukassa vähän kuin oma hupinsa, että laitetaan autot mattamustaan väriin. Tuli oikeastaan aika hienon näkönen kun laitto jonkun vanhan liiton kestävän automaalin päälle ensin tietenkin hioen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ferrex pitää pintamaalata tietyn ajan sisään, ennen kuin pinta "lasittuu". Sen jälkeen sekin toimii periaatteessa itsessään pintamaalina. Isot pojat suosii käsittelemättömälle pinnalle epoxipohjia ja sen päälle 2k uretaanimaalia. Mutta nää on näitä näkemyksiä, jokainen tekee miten parhaaksi katsoo. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Noista peltikattomaaleista pitää vielä sanoa, että kestävät ikuisuuden kuivua pinnastaan kovaksi. Vaikka näyttävät parin päivän jälkeen kuivilta, pieni kolaus saattaa irrottaa maalin.
Hiekkapuhalletun safaritelineen ruiskutin joskus kirjolla ja sen päälle 2k uretaanimaalin (joku automaali), hyvin on pysynyt. edit. ääh ajatuskatkos. Tarkoitin siis akryylimaalia.. Viimeksi muokannut Alfh : 23.07.2015 23:15 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Suzukissa on peltikattomaali kestäny hyvin niillä poinnoilla joissa oli alkuperästä maalia alla. On kestänyt puun halailut ja ympäri kaadotkin. Suoraan pellillä ollut on jo alkanut hieman ruotumaan 2v jälkeen. Vaikuttaisiko suola yms.? Peltikatoillahan on vähän eri olosuhteen kuin maantiellä.
Muillakin firmoilla on varmaan vastaavat taulukot, mutta tämä nyt sattuu olemaan itellä esillä sopivasti. http://www.nor-maali.fi/files/1613/5...ERSIO_2012.pdf Heikoimmalle rasitusluokalle tehdessä riittää pelkkä pintaväri. Ite ajattelin C5-tason maalausta, jossa pohja ja välimaali samaa epoksia , eli kaks kerrosta ja päälle 2k uretaanipinta. Kai se tiesuolaa kestää hetken ja puun halailutkin. Traktorin vetäsen yhteen kertaan suoraan uretaanipintavärillä jossa ruosteenestopigmenttiä. Se kuitenkin kolhiintuu kivii yms. jatkuvasti, niin joka tapauksessa saa olla maalamassa parin vuoden välein sieltä täältä. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kysytääs ny samassa topikissa. Et mitä näistä olis hyvä sutia auton pohjaan paikkojen päälle. Ympärillä vähä ruostetta, maalia, massaa yms mitä ny yleensäki
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Punamullan päälle maalia?? | Jare | Chit-Chat | 7 | 13.05.2013 11:30 |
galvanoinnin päälle maalia | NewJuhani | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 21.07.2012 22:56 |
mitä maalia autoon | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 03.04.2009 16:39 | |
Mitä maalia alustan osiin? | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 19.01.2009 08:56 |
Maalia pintaan, mitä? | JiiPee | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 16.04.2004 20:15 |