Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 12.06.2015, 23:24
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Niimpä muuten onki varmaan startissa se vika. Tai niin epäili myös kaveri, joka jostain jotain tietää. Juuri tuota solenoidin likaisuutta siis. Sen ainakin zekkaan nyt seuraavaksi. Perhana vaan ku on töitä niin, ettei meinaa keretä perehtymään. Kiitän jälleen hyvistä huomioista. Tässä sitä oppii pikkuhiljaa.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 15.06.2015, 09:25
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -JoNe- Näytä viesti
Jos naksuu ni eiks se solenoidi sillon toimi... itellä just pajero naksu mut ei startannu -> hiilet kaput. Jos lähti käyntii ni oli ku olis ollu virta loppu -> todella vaivainen starttaus ja pitkä.
Solenoidi voi toki toimia, mutta jos kärjet on hapettuneet ja kuluneet sitä kautta pois, virta ei kulje sinne hiilille.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 16.06.2015, 23:09
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Startin irroitus


Onko kellään ollu ongelmia saada 89 4wd ln110 Hilusta starttia irti? Millä työkalulla ootte saanut sen ylemmän pultin auki? Ainut millä sinne pääsin oli avolenkki, ja se meinaa muljata pultin.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 17.06.2015, 06:52
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Menikö sinne takakautta hylsy pitkällä jatkolla? Runnerissa taiteilin saman pultin kanssa ja jotenkin hämärä muistikuva että kaikki talon jatkot peräkkäin, auton alle, ja takaapäin sorhaamaan kohti pultti. Tunteen muistan...
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 17.06.2015, 08:51
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Alempi pultti lähti juuri noin, mutta ylempi on rintapellin korkeudella, eli ainut suunta mistä voi lähestyä on käytännössä ylhäältä, eli konehuoneen puolelta - ja kun pultti on pienessä syvennyksessä, joka on vain ylhäältä auki niin tekee hommasta vielä mielenkiintoisepaa, kun esim ympilenkki ei sinne mahdu.. Hylsy mahtuu, mutta räikän eteen tulee juurikin tuo rintapelti
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 17.06.2015, 11:40
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Nyt alkaa muistua mieleen. Suhautin lokasuojaan kylmästi aukon, kun ei se muuten mahtunut tulemaan pois sieltä.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 17.06.2015, 20:10
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Mutta kuin ihmeen kaupalla minäpä sain sen sun aikasemmilla ohjeilla auki! Eli pitkää jatkoa ja pari niveltä väliin, niin pääsin alakautta siihen käsiksi. Vaihdelaatikon syvennys oli oikeassa kohdassa. Nyt on Startti irti. Seuraavaksi opiskelemaan miten se solenoidi pudistetaan.. Mutta se tapahtuu juhannuksen jälkeen. Nyt mökille ja Hiluxin ongelmat pois mielestä hetkeksi. Jussit kaikille!
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 29.06.2015, 11:58
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Nyt on kokonaan uusi startti paikallaan, kun vanha ei solenoidin kärkien hiomisellakaan inahtanut. Seuraavaksi pitäisi selvittää mikä sulake oli korvattu hyppylangalla. Eli kuvissa vasemmalla näkyvän valkoisen 80A sulakkeen viereen kuuluu millainen sulake, onko kukaan tietoinen? Ja mistä saa nopeiten? Ei viitsisi arvalla heittää.. Ja startti ei näköjään tykkää hyppylangasta.. Oli sen verran ruvella kärjet nimittäin, että kipinää on lyöty ja lujaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_3796.jpg‎
Views:	678
Size:	82,0 Kt
ID:	61402   Click image for larger version

Name:	IMG_3797.jpg‎
Views:	521
Size:	68,5 Kt
ID:	61403   Click image for larger version

Name:	IMG_3802.jpg‎
Views:	544
Size:	68,4 Kt
ID:	61404  
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 29.06.2015, 13:06
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Sen verran vielä opin oikeilla hakusanoilla googletettuani, että kyseessä on laturin sulake. Mistä saisin tietää sulakkeen koon? Auto on yhä -89 ln110 2,4d 4WD Hilux. Onko mahdollista, että laturin sulakkeen oltua korvattuna hyppylangalla on laturin sijaan tuhoutunut startti? Onko jossain syvemmällä yhä vikaa, kun ylivirtaa/piikkejä ilmeisesti antaa? Onko myös juuri vaihdettu laturini nyt sitten taas sökö.. Nyt menen ehkä asioiden edelle. Pitäisi löytää se sulake, jotta pääsee testaamaan palaako se sitten heti, niinkuin ilmeisesti on joskus käynyt, kun joku neropää on sen langalla korvannut..
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 29.06.2015, 14:53
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Ja vielä päivitystä ennenkun joku kerkee vastaamaan, eli Haynesin oppaan perusteella taitaa olla 80A sulake, ja Toyotalta tilasin, joten ylihuomena jännitellään josko pääsis pitkästä aikaa Hiluxilla pärtsäämään..
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 29.06.2015, 19:05
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Löyty sulakeboxista todennäkönen syy latureiden paukkumiseen. Eli yhden sulakkeen tilalla oli piuha. En vaan aiemmin sulakkeita tiiraillessani sitä ollut nähnyt - näytti vaan tyhjältä paikalta. Ja sulakerasian kannen sulakekartta on kulunut pois, niin en siitäkään osannut mitään päätellä. Btw, oisko jollain kuvaa kyseisestä kannesta, kun en netistä löytänyt oikeanlaista? Siis -89 ln110 konehuoneen sulakerasian kantta, jossa näkyy kartta.

Eli olisko sitten käynyt niin, että joku edellinen omistaja on kyllästynyt sulakkeen palamiseen (joka on voinut vaikka johtua nimimerkin ln110 tapaan säätimen kärjissä olevasta piikistä??), ja lyönyt tilalle piuhan, joka on alkanut kosauttelemaan noita latureita sitten.

Osaako joku kuvailla kyseisiä Jännitteensäätäjän kärjissä olevia piikkejä, jotka voi hioa pois? Onkohan tuo "tiukka sulake" todennäköisemmin hajottanut laturin, säätimen, vai molemmat? Tai no, ilmeisesti laturi ainakin on sökönä, kun ei starttaa. Hiilet vaikutti ok:lta.
Laturilta on suora paksu johto akulle. Siinä välissä ei ole sulakkeita, jotka voisivat palaa. Laturin diodit kypsyy ylikuormasta tai sitten ne saa kosahtaman ylijännitteeseen, jos äkkiä ottaa akulle menevän johdon irti laturin ladatessa isolla virralla. Ja sitten kun yksi diodi on rikki, alkaa ketjureaktio, joka tuhoaa muutkin ylikuormaan. Ylikuorman syy voi olla vaikka koneen pitäminen käynnissä aktiivisen vinssaamisen aikana...

Startin ja laturin välinen sielunelämä on sellaista, että lataushäiriö ei ainakaan minulla vaikuta starttiin. Todennäköisesti, jos sulla on kojetaulussa joulukuusi-ilmiö, on laturi vaan kypsä eli diodit rikki. Nekin voi tutkia kun ottaa laturin irti ja halkoo sen kahteen puoliskoon avaamalla ne pitkät pultit sivuilla. Aukeaa ihan kevyesti. Diodien päältä lähtee johto ja jos johdon juuressa on mustaa karstaa tai johto ei ole diodissa kiinni, on diodi kypsä eli rikki. Koko dildosillan voi vaihtaakin, mutta on niin ikävä homma, että vaihda mielummin koko laturi.

Asensin omaani digitaalisen jännitemittarin ja se näyttää hehkutettaessa n. 11,5 V, tyhjäkäynnillä kylmällä koneella n. 12,5 V ja ajossa vaihtelee välillä 13,3 ... 15 V. Tuo ylin on jo liikaa, mutta se yleensä alenee kun on ajellut jonkin aikaa. Hilmassa on 3 akkua...

Vielä yksi vinkki. Katso, että sulla on laturi kunnolla yhdistettynä runkoon eli miinukseen. Itse varmistin asentamalla kaapelikengällisen johdon laturin kannessa olevan pulttiin ja toisen pään lataussäätimen kiinnitysruuvin alle. Näin ei kierrä hitusähköt laturin korvakkeiden kautta vaan on koko ajan kunnon yhteys. Vähemmän huolia..

Onnea vianetsintään.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 29.06.2015, 22:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Nyt on kokonaan uusi startti paikallaan, kun vanha ei solenoidin kärkien hiomisellakaan inahtanut. Seuraavaksi pitäisi selvittää mikä sulake oli korvattu hyppylangalla. Eli kuvissa vasemmalla näkyvän valkoisen 80A sulakkeen viereen kuuluu millainen sulake, onko kukaan tietoinen? Ja mistä saa nopeiten? Ei viitsisi arvalla heittää.. Ja startti ei näköjään tykkää hyppylangasta.. Oli sen verran ruvella kärjet nimittäin, että kipinää on lyöty ja lujaa.
Kuten porvoon hilma jo tuossa valotti tilannetta....

Toki siellä voi olla sulake, ja jotain 80 amppeerin suuruusluokka vois olla? (siis ei tietoa, arvaus)

Mutta tuo sinun alkuperäinen? ongelma: jos startin solennoidista on kontaktit niin heikossa hapessa/palaneet/räiskineet/kipinöineet, että ei toimi, niin tuo hiominen sinetöi ongelman: siis tuossa startin solennoidissa kulkee kytkeytymishetkellä useita satoja amppeereja, joten ei ihme, että näyttää kipinöineen. ja kipinöinti loppuu siinä vaiheessa, kun sähkö ei enää kulje, kun kontaktit ei yllä toisiinsa, toki silloin loppuu myös starttaus. ja kun hiot niitä pintoja vielä matalammaksi, niin ei enää edes yritä.
-> minä laittaisin niiden pulttien kontaktipinnan alle millin/pari koroketta, vaikka hiottuja prikkoja, niin taas pelittäs hetken (tulitikuista tehty koroke kantojen alla toimi henkilöautossa puoli vuotta, siis keskikesästä helmikuulle, silloin varisivat pois/väärään paikkaan)
-> jos vika on tuo, niin korjaa vanha startti, siis uusilla solennoidin kärillä, ja tarkista että hiilet/laakerit ei ole loppu... nuo tarvikestartit on joskus huomattavan lyhytikäisiä, varsinkin halvimmat....

Toki tuo vajaa 30 vuotta voi olla aiheuttanut muutakin ongelmaa....
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 30.06.2015, 08:02
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Sen verran vielä opin oikeilla hakusanoilla googletettuani, että kyseessä on laturin sulake. Mistä saisin tietää sulakkeen koon? Auto on yhä -89 ln110 2,4d 4WD Hilux. Onko mahdollista, että laturin sulakkeen oltua korvattuna hyppylangalla on laturin sijaan tuhoutunut startti? Onko jossain syvemmällä yhä vikaa, kun ylivirtaa/piikkejä ilmeisesti antaa? Onko myös juuri vaihdettu laturini nyt sitten taas sökö.. Nyt menen ehkä asioiden edelle. Pitäisi löytää se sulake, jotta pääsee testaamaan palaako se sitten heti, niinkuin ilmeisesti on joskus käynyt, kun joku neropää on sen langalla korvannut..
Onko sulla alkuperäinen laturi, sellaisella ulkoisella säätimellä? Tuossa haiskahtaa olevan sen verran sähkönhajua, että voisi olla paikallaan katsoa latauksen kytkennät läpi perusteellisesti.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 02.07.2015, 22:56
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Suuret kiitokset erittäin selkeistä ja hyvistä vastauksista kaikille!

Valitettavasti mun orkkis startti on jo Motonetissa panttina uudesta sieltä ostetusta. Tuon hiomisvinkin kuulin usemmalta taholta, ihan fiksuiltakin siis, mutta kieltämättä käy järkeen tuo, ettei yhdistä senkään vertaa, jos matalammaksi hio..

Nyt on tilanne siis sellainen, että sain sen sulakkeen paikalleen, ja kyseessä on siis 80A alt-sulake, ja ymmärsin, että tuo alt tarkoittaa alternatoria, joka viittaa lataukseen. Mutta siinä vaiheessa kun kävin koittamaan käyntiin, oli akut jo huvenneet alle 10 voltin, joten ei senkään takia yrittänytkään. No kaapeleilla King Capista virtaa ja johan hörähti nätisti. Aluksi meinasi hiipua, mutta kaasulla pysy käynnissä ja sitte tasottukin nätiksi tyhjäkäynniksi. Mutta yksin en kehdannut lähteä ottamaan riskiä, että olisin ajellut rinksaa niin, että akut latautuisivat. Paikallaan kaasuttelemalla ei ainakaan lähtenyt latautumaan. Huomenna pitää houkutella vaimo ajelulle mukaan toisella autolla, että on mahdollisesti apuvirtaa, jos se lataus nyt ei sitten pelaa. Jos ei pelaa, niin eiku laturia irti ja auki.

Vielä Samppa79:lle: Laturin alkuperäisyydestä en tiedä, tai siis alkuperäisen kaltaisuudesta. Alkuperäinen se ei ole, koska tänä vuonna vaihdettu uuteen käsittääkseni ihan jossain autoverstaalla edellisen omistajan toimesta. Ja niin myös säädin, joka on erillinen mötikkä kyllä.

Toi laturin kunnollinen maadotus vois kanssa tulla kysymykseen kyllä.

Mutta oli kyllä hienoa kuulla auton käyvän taas hetken pitkästä aikaa! Vaikka ei uudestaa ilman apuvirtaa käyntiin lähtenytkään..
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 02.07.2015, 23:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti

Nyt on tilanne siis sellainen, että sain sen sulakkeen paikalleen, ja kyseessä on siis 80A alt-sulake, ja ymmärsin, että tuo alt tarkoittaa alternatoria, joka viittaa lataukseen. Mutta siinä vaiheessa kun kävin koittamaan käyntiin, oli akut jo huvenneet alle 10 voltin, joten ei senkään takia yrittänytkään. No kaapeleilla King Capista virtaa ja johan hörähti nätisti. Aluksi meinasi hiipua, mutta kaasulla pysy käynnissä ja sitte tasottukin nätiksi tyhjäkäynniksi. Mutta yksin en kehdannut lähteä ottamaan riskiä, että olisin ajellut rinksaa niin, että akut latautuisivat. Paikallaan kaasuttelemalla ei ainakaan lähtenyt latautumaan. Huomenna pitää houkutella vaimo ajelulle mukaan toisella autolla, että on mahdollisesti apuvirtaa, jos se lataus nyt ei sitten pelaa. Jos ei pelaa, niin eiku laturia irti ja auki.
Siis jos jännitteet niin alhaalla, ettei käy tyhjäkäynnillä, niin joku on todella rikki.
Ja tuo alle 10v akkujännitettä tarkoittaa sitä, että JOKO akut paskat, TAI että purkaa jonnekkin....

Ja jos akut kunnossa, (samoin kuin auto) niin jos akkuja ladattu 10-20 minuuttia korotetulla tyhjäkäynnillä, ilman valoja tms. niin akkujen pitäs jaksaa käynnistää kone.
Ja jos sinulla on yleismittari, niin mittaa siitä vaimon autosta, paljonko jännite on muutaman tunnin seisonnan jälkeen!
Ja sitten mittaa hilux:n akuista jännitteet, ennen kuin käynnistat...
ja paljonko käyvän hiluxin latausjännite on?
Ja sitten lopuksi: paljonko se vaimon auton latausjännite on pienen ajolenkin jälkeen? (jos yleismittari valehtelee voltin, niin se on PALJON)
Toki, jos sinulla on "kruunattu" volttimittari, niin unohda em.
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 03.07.2015, 00:10
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos jännitteet niin alhaalla, ettei käy tyhjäkäynnillä, niin joku on todella rikki.
Ja tuo alle 10v akkujännitettä tarkoittaa sitä, että JOKO akut paskat, TAI että purkaa jonnekkin....

Ja jos akut kunnossa, (samoin kuin auto) niin jos akkuja ladattu 10-20 minuuttia korotetulla tyhjäkäynnillä, ilman valoja tms. niin akkujen pitäs jaksaa käynnistää kone.
Ja jos sinulla on yleismittari, niin mittaa siitä vaimon autosta, paljonko jännite on muutaman tunnin seisonnan jälkeen!
Ja sitten mittaa hilux:n akuista jännitteet, ennen kuin käynnistat...
ja paljonko käyvän hiluxin latausjännite on?
Ja sitten lopuksi: paljonko se vaimon auton latausjännite on pienen ajolenkin jälkeen? (jos yleismittari valehtelee voltin, niin se on PALJON)
Toki, jos sinulla on "kruunattu" volttimittari, niin unohda em.
Mikä on "kruunattu" volttimittari?

Etteikö se akku voi tyhjetä siitä, kun useaan kertaan parin viikon aikana sillon tällön koittaa startata ilman tulosta? Välillä pidin pitkäänkin avainta käännettynä, ku yks Hilux-mies sano startin herätelangan olevan mahdollisesti hapettunut ja että hää joutuu välillä pitkäänkin vääntämään avainta, että ottaa kosketuksen. Toki sittemmin tarkastin langan ja suljin sen ongelman pois. Ja toisekseen jos se siitä hehkuttamisesta ja starttailun yrittämisestä olisi voineet akut tyhjetä, niin eikö se sillon voi heti apuvirralla käynnistymisen jälkeen hiukan tyhjäkäynnillä tuskailla, akut kun on niin vähässä latingissa. Ei se vaatinut ku pari pientä polkasua kaasua, ni tasaantu ihan kauniiksi tyhjäkäynniksi.

Mutta joo, teen huomenna nuo, mitä ehotit.
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 03.07.2015, 23:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Mikä on "kruunattu" volttimittari?

Etteikö se akku voi tyhjetä siitä, kun useaan kertaan parin viikon aikana sillon tällön koittaa startata ilman tulosta? Välillä pidin pitkäänkin avainta käännettynä, ku yks Hilux-mies sano startin herätelangan olevan mahdollisesti hapettunut ja että hää joutuu välillä pitkäänkin vääntämään avainta, että ottaa kosketuksen. Toki sittemmin tarkastin langan ja suljin sen ongelman pois. Ja toisekseen jos se siitä hehkuttamisesta ja starttailun yrittämisestä olisi voineet akut tyhjetä, niin eikö se sillon voi heti apuvirralla käynnistymisen jälkeen hiukan tyhjäkäynnillä tuskailla, akut kun on niin vähässä latingissa. Ei se vaatinut ku pari pientä polkasua kaasua, ni tasaantu ihan kauniiksi tyhjäkäynniksi.

Mutta joo, teen huomenna nuo, mitä ehotit.
Siis akku tyhjenee jopa itsekseen, puhumattakaan jos siellä on jotain kuormitusta: kello, radio, tms...
Siis olihan tuo Hilux Ln 110 ja vielä vanhimpia?, siis käyminen ei tarvi sähköä sen enempää, kuin että jaksaa pitää suihkupumpun sammutin solennoidin käynti-asennossa?
Ja jos käy, niin niin jännite on riittävä (siis k.o solennoidi vetää; siis sallii käynnin huomattavasti alle 12 voltin, ja kun kerran vetää, niin ei todellakaan päästä hivenen alle 10 voltin? (nissanin ja mitsun pumppu olisi, missä vois testata, mutta ei vielä tarvetta)
-> siis jos auton latausrvitrapiiri on kunnossa, niin SÄHKÖISESTI se varmaan toimii, kun kone hörähtää, ja jos tuosta laturin tuottamasta sähköstä on kiinni, niin sammuu kuin LED-valo! (muistaakseni tuo sammutin solennoidi vetää jollain suuruusluokkaa 10 volttia, ja kun vetäneenä, niin päästää/siis sammutta suuruusluokkaa 6 volttia?
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 04.07.2015, 10:55
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Tapahtui seuraavaa: Pistin toisen auton virralla Hiluxin käyntiin ja pidin reilulla tyhjäkäynnillä ja seurasin akun navoista mitattua virtaa, eli latausjännitettä? Näinhän se meni? Oli onnettoman pien, eli noin 8,4, mutta kävi kuitenkin nätisti, eli jakso pitää solenoidin auki.. Pikkuhiljaa se lähti siitä nousemaan 8,6:een, jonka jälkeen uskalsin lähteä ajelemaan, jotta pääsisi kunnon kierroksilla latautumaan. Joulukuusi-ilmiö mittaristossa valaisi edelleen tunnelmallisesti.. Mutta: se hävisi pari kertaa ripeemmän kiihdytyksen aikana. Mutta tuli kuitenkin aina takaisin, ja lopulta ei hävinnyt edes kiihdytyksissä. Sitten pysäytin tien poskeen tarkistaakseni latausjännitteen, ja sehän oli hyvänen aika pienempi ku lähtiessä! Kiireenvilkkaa kotio, ja parkkiin päästyäni mittasin taas -> sama; sammutin koneen, mittasin taas navat -> alko nousemaan! Nousi noin yhdeksään volttiin. Tänään on alle 8,5.

Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle.
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 04.07.2015, 11:50
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.385
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti

Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle.
Juniorin bensahilussa '89 / 110 oli kans latausongelma tossa aikasemmin, siihen vaihdettiin kans latausrele ja sitäkin vähän säädeltiin. Hetken toimi, mutta lopulta korjaantu vasta kun vaihdettiin laturi. Sitäkin tuli mitattua yleismittarilla ja skoopilla, mutta ei niiden mukaan ollut vikaa kun kaikki näytti mitatessa OK. Mut laturi se kuitenkin oli. Tietysti akku pitää olla kans kunnossa.

EDIT: tarkista että maadotukset on kunnossa koriin ja moottoriin, jos ei ole jo tehty....
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 04.07.2015, 15:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Tapahtui seuraavaa: Pistin toisen auton virralla Hiluxin käyntiin ja pidin reilulla tyhjäkäynnillä ja seurasin akun navoista mitattua virtaa, eli latausjännitettä? Näinhän se meni? Oli onnettoman pien, eli noin 8,4, mutta kävi kuitenkin nätisti, eli jakso pitää solenoidin auki.. Pikkuhiljaa se lähti siitä nousemaan 8,6:een, jonka jälkeen uskalsin lähteä ajelemaan, jotta pääsisi kunnon kierroksilla latautumaan. Joulukuusi-ilmiö mittaristossa valaisi edelleen tunnelmallisesti.. Mutta: se hävisi pari kertaa ripeemmän kiihdytyksen aikana. Mutta tuli kuitenkin aina takaisin, ja lopulta ei hävinnyt edes kiihdytyksissä. Sitten pysäytin tien poskeen tarkistaakseni latausjännitteen, ja sehän oli hyvänen aika pienempi ku lähtiessä! Kiireenvilkkaa kotio, ja parkkiin päästyäni mittasin taas -> sama; sammutin koneen, mittasin taas navat -> alko nousemaan! Nousi noin yhdeksään volttiin. Tänään on alle 8,5.

Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle.
Akkujännite on kuin leluautosta, liian alhainen. Aloita lataamalla akut ihan akkulaturilla. Sitten mittaat jännitteen sillä tasajännite Voltti-asteikolla. Pitää olla yli 12,6. Jos alle tuon, niin akut on moro...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 04.07.2015, 16:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kyllä pitäs jännitteet hypätä heti huomattavasti korkeammalle, kun heittää jälkihehkutuksen pois.....
Voisko Hehkutus olla jäänyt päälle? Jos laturi on kunnossa, niin minnekkään muualle ei oikein voi kulua tuommoista sähkömäärää....
Tuo, että kierroksia lisäämällä alkaa jännitemittarin lukema nousta, tarkoittaa sitä, että laturi lataa ainakin jotenkin.

Ja akut menee pilalle hyvin nopeasti, jos on jännitteet on alle 10 volttia.

Tarkista se sinun volttimittari jostain kunnossa olevasta autosta mittaamalla auton akun jännitteen siten että auto an ollut sammuksissa väh. 10 minuuttia.
silloin akun napajännite pitäs olla noin 12,6-12,8 volttia. (tai testaa että näyttää saman, mitä joku taatusti kunnossa oleva mittari)

Ota molemmista akuista miinuskenkä irti (auto sammuksissa) ja lataa akkulaturilla, taikka toisella autolla kaapeleilla akkuun sähköä sen verran että pystyy hakemaan tuota vikaa:

Ja sitten vian hakuun: tee halogeenihehkuun sopivat johdot, että saat kytkettyä sen akun miinusnavan ja maan(irtiolevan kengän) väliin. Jos jossain oikosulku, tai paljon kuormaa, niin hehkussa palaa valo, taikka hehkuu punaisena. (pienempiä vuotovirtoja metsästetää pienemmällä hehkulla, esim. virtakynällä, mutta silloin pitää olla kaikki kulutus pois päältä, esim. hanskakotelon valo taikka sisävalo näkyy heti)
Sitten vaan sulake kerrallaan käytät pois paikaltaan, että milloin lamppu sammuu, siis silloin on oikea sulake, kun virran meno lakkaa.

Tuon hehkutulppien sulakkeen käyttäsin ensiksi irti, onko hiluxissa erillistä sulaketta, vai onko johtosulake akun navan läheisyydessä.
(toki voi olla ajastinkin rikki, joissain autoissa silloin hehkutulppen kautta ei kulje virtaa muulloin kuin käynnissä ollessa)
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 04.07.2015, 22:05
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Pitikin sanoa, että testasin sen mittarin parin muun auton akuilla, ja kylle se ihan asiallisesti pelaa.

Nyt juuri latailen Kingin akuilla Hilun akkuja - tai siis yritän ladata. Vielä ei oo Hilun akut ottneet mitään vastaan. Kattoo nyt saisko ne heräteltyä vielä henkiin, vai onko seuraava etappi akkukaupoilla.

Nii, ja maadotuksia on tarkasteltu ja paranneltu matkan varrella ahkerasti. Akkulaturin saan hyppysiini huomenna. Se vio tosiaan olla, että tyhmyyksissäni päästin vaan akut liian tyhjiksi, eikä enää onnistu lataamaan sen takia. Sen nyt ainakin tarkastan ennenku alan laturia irrottamaan.

Viimeksi muokannut juuri : 04.07.2015 22:10
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 05.07.2015, 13:56
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Sulla on melko monta muuttujaa nyt tuossa ja sähkö ei tarvii kuin yhden niin homma kusee. Jos ei ala selviämään niin varmistu että laturi on sopiva ulkoiselle säätimelle. Sitten sen kytkennät että varmasti on kaikki kunnossa, sulaneita sulakepohjia ei ole mulla olleissa toyotissa tavattu, se ei kuulu asiaan. Johtosarjoissa saattaa esiintyä sellaisia häiriösuodattimia piuhojen välissä, musta litteä piirilevyn palanen jossakin kutsarin tapaisessa. Voi olla oikarissa koska hapettuuvat ajan kanssa. Jos ei sittenkään pelaa niin purkaamolta esim. opelin laturi sisäisellä säätimellä, uusi latauksen merkkivalo kabiiniin ja erotat koko lataus-systeemin alkuperäisestä. Näinkin on tehty kun ei muuten ruvennut pelaamaan.
Vastaa lainaten
  #49  
Vanha 05.07.2015, 14:54
HILTOY HILTOY ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.13
Sijainti: uusimaa
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Sulla on melko monta muuttujaa nyt tuossa ja sähkö ei tarvii kuin yhden niin homma kusee. Jos ei ala selviämään niin varmistu että laturi on sopiva ulkoiselle säätimelle. Sitten sen kytkennät että varmasti on kaikki kunnossa, sulaneita sulakepohjia ei ole mulla olleissa toyotissa tavattu, se ei kuulu asiaan. Johtosarjoissa saattaa esiintyä sellaisia häiriösuodattimia piuhojen välissä, musta litteä piirilevyn palanen jossakin kutsarin tapaisessa. Voi olla oikarissa koska hapettuuvat ajan kanssa. Jos ei sittenkään pelaa niin purkaamolta esim. opelin laturi sisäisellä säätimellä, uusi latauksen merkkivalo kabiiniin ja erotat koko lataus-systeemin alkuperäisestä. Näinkin on tehty kun ei muuten ruvennut pelaamaan.
Kaikki olisi helppoa mutta kun laturissa on pumppu perseessä ja silloin on hommattava eri pumppu. Jos sellaisen vaikka sähköisen löytäisi sopivasti niin laturi voisi olla mikä vaan ja tietysti toinen rajoitin on se että nippon pojat kun ovat säöästäneet piuhoissa niin hekun toiminta menee jäänitesäätimen kautta jollain konstilla. Silloin tarvitaan sekä erillinen pumppu että nappiheku tai tuppla laturi mistä alkuperäinen vain pyörittää pummppua ja virta puoli uudella ja heku napilla. Puh!!
Vastaa lainaten
  #50  
Vanha 05.07.2015, 21:09
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HILTOY Näytä viesti
Kaikki olisi helppoa mutta kun laturissa on pumppu perseessä ja silloin on hommattava eri pumppu. Jos sellaisen vaikka sähköisen löytäisi sopivasti niin laturi voisi olla mikä vaan ja tietysti toinen rajoitin on se että nippon pojat kun ovat säöästäneet piuhoissa niin hekun toiminta menee jäänitesäätimen kautta jollain konstilla. Silloin tarvitaan sekä erillinen pumppu että nappiheku tai tuppla laturi mistä alkuperäinen vain pyörittää pummppua ja virta puoli uudella ja heku napilla. Puh!!
Motonetistä sai ainakin viime vuoden puolella ihan tehdaskunnostetun hilun laturin, jossa on pumppu p**ssä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.07.2015 21:11
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiluxin rengassota Karhu67 Tekniikka & Jutustelu 17 25.04.2009 21:45
M hiluxin jouset tjl O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.01.2008 15:26
M: Hiluxin levikkeet ohvipete O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 09.11.2007 21:26
Paljonko BJ-40:n latausjännite? p3ku Tekniikka & Jutustelu 6 09.02.2006 22:36
hiluxin tankki Karhu67 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.01.2006 19:38


Sivu luotu: 06:19 (GMT +2).