![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Eihän siinä mennyt kuin koko hemmetin päivä kun tappelin apparin takajarrun kanssa. Kävin siihen oikein uudet jarrukengätkin ostamassa, mutta eih. Kuskin puolella ei ollut mitään ongelmaa. Siellä oli vain vanne hieman jumissa, mutta voimalla senkin sai lopulta irti. Tuo apparin takajarru oli perin mielenkiintoinen tapaus. Laitoin sinne uudet jarrukengät ja uuden asennussarjan. Joka kerta kun kiristi pyörän pultit niin jarru meni lukkoon. Riitti että jarrurummussa olevan pienen ruuvin kiristi niin jarru oli lukossa. Aattelin että rengasta pyörittämällä homma ratkee. Mutta sitten alkoi perä pitään ihmeellistä vikinää. Ens luulin että jarru vikisee, mutta se ääni tulikin perästä. Tämä toistui aina kun veto oli apparin takarenkaalla. Kuskin takarenkaan kanssa ei kuulunut mitään ääniä. Vaihdoin sinne sitten 80w-90 öljyt. Alkuun näytti että ääni poistui. Mutta eih. Siellä se oli edelleen. Lisäksi kuului hieman rohinaa sieltä jarrun suunnalta. Pidin hieman pidemmän paussin ja näytti että ääni poistui pysyvästi, kunnes se yllättäen tuli takaisin. En tie vetääkö joku laakeri viimeisiä? Perästä tullut öljy oli ainakin ihan harmaata. Lopulta sekin ääni sitten katosi kokonaan ja rohinakin loppui. Ehkä se oli voitelun puutetta vaan? Silti tuo takajarru jumitus jatkui. Kaikki oli ok niin kauan kunnes kiristit pyörän pultit loppuun asti tai tämän jarrurummun lukitusruuvin. Kasasin varmaan kymmenkunta kertaa uusiksi ja aina sama vika. Tuossahan jarru on perin mielenkiintoinen. Siellähän on kaksi jarrukenkää. Oikea ja vasen. Tämä vasen on ilmeisesti kohtuu kiinteä asennus. Ainakaan jarrumäntä ei liikuta sitä. Sama homma oli nimittäin kuskin puolella. Siinä on jonkin asteen automaattikiristin välillä. En tiedä kuuluuko sen toimia normi jarrun kanssa vai ainoastaan käsijarrun kanssa? Käsijarru tulee nimittäin tuohon kiinni. Mutta kuitenkin. Kummallakin puolella tämä kyseinen jarrukenkä oli käytännössä uusi pinnaltaan. Kun taas se toinen kenkä oli kummastakin ihan loppu. Lopulta testasin jarrurumpua asennella ilman tätä vasemman puoleista jarrukenkää, mikä on siis kohtuu kiinteällä asennuksella. Ilman sitä ei ollut mitään jumitusta. Joten testasin sitten kasaa systeemin niin että laitan tuohon vanhan jarrukengän, mikä oli siis kohtuu uusi pinnaltaan ja toiselle puolelle laitan taas kokonaan uuden kengän. No nythän se jarru toimi ilman mitään jumitusta. Vertailin niiden jarrukenkien kulutuspintoja uuteen ennen asennusta ja ne näytti olevan kohtuu saman pinnan omaavia. Kengät oli muutenkin täsmälleen samannäköiset kuin autossa olleet, joten tuota ei oikein kenkien eroavaisuus selitä millään. Aikaisemmin nosturilla nelivetoa kun kokeillut niin kuskin puoleiset renkaat pyörii. Nyt pyörii kuskin eturengas, apparin takarengas ja hieman kuskin takarengas. Kädellä saa pysäytettyä tuon kuskin eturenkaan, jonka jälkeen apparin eturengas lähtee heti pyörimään. Mut ei ole kyllä ikinä ennen tuollaiseen jarruviritelmään törmännyt. Noh. Nyt jarrut toimii kuten kuuluu. Putkesta aloin myös paikkaamaan sitä pientä reikää ja sehän meni perinteisesti ihan päin persettä. Aivan homojen hommaa tuo hitsaaminen. Mikään ei ole niin perseestä kuin hitsata. Sain yllättäen puikkokoneella parempaa jälkeä kuin migillä. Ei ollut hajuakaan puikkokoneen säädöistä ja en koskaan ennen ollut sellaista edes kokeillut. Tuli nyt testattua kun sellaisen tallista löysin. Lopulta rykäsin putken katin jälkeen poikki ja otin sen alas. Leikkasin keskimmäisen äänenvaimentajan pois ja tilalle suoraa putkea. Kohtuu rouheet ralli äänet ilman putkea. Sekä hankin ammattilaisen hoitamaan putken hitsauksen. Tuli aika helvetisti parempaa saumaa.. Samalla löytyi putkesta ennen viimeistä vaimenninta pari reikää. Niitä kokeiltiin hitsaa niin tuli isompi reikä vaan. Joten pitää huomenna hakea jostain 90 mutka pala niin saa senkin fixattua. Saa sen päästöistä läpi. Hemmetti kun alkaa kustannukset karkaa. Pitänyt jo pari polttimoa ostella, suodattimia, vaihteisto öljyä, jarrukenkää, asennussarjaa ja piti myös putken kiinnitystä varten ostaa pari pulttia ja mutteria. Sain sentään ilmaiset hyväkuntoiset alumiinivanteet siihen. En tie onko noilla öljyn vaihdoilla ollut mitään vaikutusta nelivetoon. Mitään ylimääräisiä ääniä ei enää kuulu, joten ehkäpä ne auttoi asiaan. Enkä kyllä edelleenkään oikein tiedä miten tuo visko tuossa toimii. Peruutettaessa se nimittäin toimii myös ok nosturilla. Pitäisi päästä jollekin isolle hiekkaparkkikselle vähän kokeileen mitä tapahtuu kun kengittelee. Joku kosteahko pelto voisi olla myös hyvä testipaikka. Tosin silloin pitäisi olla joku vetoauto millä tuon saa pois sieltä kun sinne jää lopulta jumiin. Tietääkö muuten kukaan mitä tuossa tapahtuu jos jakohihna menee poikki? Muistaakseni SJ kanssa siellä ei tapahtunut mitään. Kone ei toki toimi, mutta ei se riko mitään. Näköjään 100€ maksaisi jakopäähihna + kiristin + vesipumppu. Tosin mielestäni tuo vesipumppu pyörii laturin kanssa samassa. Ei hajuakaan milloin tuo nimittäin olisi vaihdettu. Missään ei ole mitään merkintään. Enkä tiedä millainen homma sen vaihto olisi jos itse sen tekisi. Tilaa ainakin näyttää kohtuu hyvin olevan.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onko oikeesti pakko ruuvata, kun ei osaa eikä edes tiedä miten laitteiden kuuluisi toimia?
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ehkä just tämän tyyppisten jarruremonttien takia kaikkien etu on, että jarrut testataan dynamometrillä ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Just siks.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
VArmaan ihan provona kirjoitettu toi jarru juttu niin riittää tarinaa tähänkin topicciin
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Lainaus:
![]() ![]() Muita halukkaita kokeileen kasaan noita jarruja? Muutama ehdokas tuossa jo oli. Harmi että paavojaelvis on niin kaukana, että tuskin lähtee yrittämään paikan päälle. Mutta hän voikin neuvoa netissä niin minä toteutan. Siinä ei oikeesti mene kovin kauaa kun kilkkeet on irroitettu ja laitettu takaisin. Löytyy tosiaan uudet jarrukengät ja niille uusi asennussarja. Työkalujakin löytyy ihan omasta takaa varmaan melkein yhtä hyvä setti kuin ihan oikeasta korjaamosta, joten ei tarvi tuoda omia työkaluja. Autokin on vielä nosturilla, joten sitä saa laskettua ja nostettua tarpeen mukaan. Voin antaa palkkion jarrujen fixaajalle. Fixaa suikan apparin jarru uusilla paloilla niin saat suikasta löytyneet starttikaapelit + rannekello. Nuo kaapelit näyttäisi maksavan n. 20€ ja tuo kello näyttäisi maksavan n. 50$. Huikea palkinto siis ylivertaiselle suorittajalle. Lisäksi voin tarjota grillistä maggaraa onnekkaalle yrittäjälle. Eikä ole sitten mitään paskaa jauhomakkaraa ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ei mee katsastuksesta läpi, kun on kummastakin takajarrusylinteristä toinen mäntä jumissa. Korjaa tai uusi sylinterit, niin alkaa toimia uusillakin kengillä.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jep.
OnGelma on mun mielestä siinä, että jarruteho on kovin vajaa, ja se ei välttämättä ilmene pelkällä hallin takana jarruttelulla. Nyt sulla on puolet jarruvoimasta pois, kun toinen mäntä on jumissa, siks ne (etu/taka) kenGätkään ei kulu. Just niinkuin paavojaelvis tuossa ylempänä tietää kokemuksesta. En oo kelloa vailla, enkä maGGaraakaan, mutta missäspäin sä sen kanssa temuat ?
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 17.05.2015 12:45 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta eilen ropatessa onnistuttiin sitten rikkomaan nämä jarrusylinterit. Joten ei muuta kuin vaihtoon nekin ![]() Mutta hyvinkin mahdollista että tuo toinen mäntä on jumissa. Välillä sitä hakkaa päätä seinään jonkin täysin typerän säädön takia, mihin olisi kuitenkin helppo ratkaisu, mutta ei itse vaan näe sitä siinä. Joten vaihdetaan jarrusylinteri ja kokeillaan uusiksi. Otan ne vielä kummallekin puolelle kun nuo on niin halpoja. Tuossa länsi Vantaalla sitä tulee rakenneltua. Voithan sä sitä tulla vilkaiseen jos siellä päin liikut. Siellä se on koko ajan nosturilla. Tänään tosin pitää vaihtaa Renault siihen nosturille kun pitää siihen vaihtaa vähän pumppua. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Pitää tuota ruostesuojausta katsella myöhemmin jaksaako sitä edes tehdä. Jos se tehdään niin ilmeisesti tuo HV idea on ihan ok? Eli sinne alle voi tosiaan kotelosuojaa hieman ruiskuttaa, mikä sitten edesauttaa sitä ettei se ruoste etene. Toki suurimmat ruosteet otetaan pois.
Eilen kävin vähän testaileen tuota. Mitään rutinaa se neliveto ei pitänyt asvaltilla vaikka kuin kääntele ääripäihin ohjausta. Sen havaitsin että hieman tuntuu eturengas pistävän vastaan äärikäännöksessä. Voi olla että tuo on ihan normaalia pelkällä etuvedollakin. Yllättävän paljon se ratti tuntui kääntyvän tuossa, mikä on ihan hyvä juttu vaan. Saa pienessä tilassa käännettyä menopelin. Tuntuu että se visko toimii kuten kuuluu. Hiekalla kun kävi rykäseen niin ei se sutinut vaan se lähti. Viittaisi siihen että neliveto oikeesti toimii. Toki hieman rengas pyörähti, mutta varmaan kuuluu viskon ideaan? Namiskuukkeli etuveto asennossa se kyllä suti huomattavasti enemmän. Ristiinriipuntaa kun kokeili niin ei se vieläkään siirtänyt voimaa taakse vaan eturengas suti. Hieman oudosti tuo kyllä toimii. Olettaisin että ristiinriipunnassa se tajuaisi siirtää taakse sitä voimaa. Se kuitenkin keventää sitä toista takarengasta, eikä siellä ole perässä mitään lukkoa niin silloinhan sen pitäisi alkaa pyörittämään sitä rengasta? Ehkä se ei sitten kovin paljon siirrä sitä voimaa? Näyttäisi kuitenkin siltä että tuo neliveto nyt toimii kuten kuuluu? Kaipaisi sitä lunta maahan niin voisi kokeilla kuinka se toimii. Jotenkin kuitenkin luulisi että jos se ei toimisi niin ei se pyörittäisi nosturilla takarenkaita ollenkaan. Eikä nosturilla ainakaan itse saanut jumitettua takarenkaita missään vaiheessa niin että voimaa ei olisi käytössä. Kovin valtavilla voimilla tuota ei kuitenkaan nosturilla uskalla kokeilla. Sattuu itseään tai koko laite lähtee alas nosturilta. Lisäksi jos se ei toimisi niin tuo hiekkatesti olisi myös paljastanut vain eturenkaiden sutivan. Se kuitenkin lähti siitä paljon paremmin liikenteeseen kuin pelkällä etuvedolla, eikä samanlaista sutimista ollut havaittavissa. Tosin tuo testi alue on perin pieni. Kovin suuria nopeuksia ei saa aikaiseksi. Eipä nuo kyllä kovin suurta nopeutta edes vaadi. Ehkä se sitten toimii kuten kuuluu? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tulipahan tuossa mieleen että maanantaista lähtien ollut leima tuossa pelissä
![]() Kattoo nyt mitä keksii tuon kanssa. Korjausten kera se on edelleen alle 200e auto ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Hyvää settiä..otahan iisisti sen ajokkis kans,että pysyt ite nipussa,vaikutti väliin pikkase uhkaavilta noi tilanteet
![]() ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Pitäs oikeesti alkaa kalustoa vähitellen hävittään kun on neljä autoa missä jokaisessa on leima
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Etuveto Balenon Vaihdelaatikko | goozer | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.07.2012 14:32 |
Ostetaan balenon etupuskuri | 88sj | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 08.03.2012 20:16 |
Suzuki Vitara -91 neliveto | Jeepp | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 28.01.2011 12:05 |
Suzuki SJ410 ja neliveto kadulla | Puska-suska | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.01.2011 11:35 |
Neliveto ilman keskitasauspyörästöä (Suzuki) | BeGe | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 19.08.2004 21:32 |