Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.04.2015, 10:28
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Wrangler Duratrac:ia on kyllä koossa 265/65 R17 ja 265/70 R17 - ja on vielä sopivasti kantavuusindeksi 112 (erinomainen Grandin painoiseen autoon), mutta saatavuus Euroopasta voi olla todella huono - jostain syystä tuota rengasta tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa saada täältä missään kokoluokassa. Itselle pitäisi löytää sama rengas ensi talveksi 285/75 R16 kokoisena.. pahalta näyttää

Joo, periaatteessa noita DuraTrac:ejä ei ollu tällä hetkellä saatavilla. Ja kun vanhat kesäkumit meni kaupaksi (Viron poika osti 255/50R20:t Dodge Journeyhin), eikä noilla nastoillakaan viitsi juhannukseen saakka raapia niin jotain piti keksiä. Ja eipä ollu BF:n mutikoitakaan saatavilla kuin reilulla kuukauden toimitusajalla, oli itse asiassa melko huono tarjonta BF:n mutikoista koosta riippumatta.

Jotenkin koen ton BF:n A/T renkaan vähän liian antiikkiseksi kuvioksi, vaikka varmaan hyvä yleisrengas onkin. Edellä mainituista seikoista johtuen piti tehdä kompromissi ja otta mitä saatavilla oli, ja kilpailun voittajaksi päätyi Jerkun varastosta Toyo:n Open Country A/T, jotka pitäis ens viikolla pyöräyttää vanteille ja lyödä Jeepin alle korotuspalikoiden kanssa.

Uskon että on hyvä ja hiljainen rengas, joskaan ei ihan yhtä räyhäkkään näköiset kuin MT:t. Ja hintakin noissa Toyo:issa on mielestäni kohdallaan.

__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.04.2015, 15:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Nyt on kokeeks tullut hommattua ittelle ekat mud terrainit oikeestaan sen takia kun sain samalla leveämmälle tulevat vanteet!

Laitoin sitten taakke 235/85/16 Insa Turbo Saharat kun sopuhintaan sain vähän käytetyt. Edessä on toistaiseksi vanhat Nokian Hakkapeliitta LT:t.

Renkaat toi tervetullutta lisäpitoa pellolle ja metsään. Nyt ei auto vaapukaan niin pahasti sivusuunnassa kun on renkaat takana leveellä verrattuna aiempaan.

Mitenhän mahtaa olla onko jotkut muut mud terrainit tai muuten vastaava pitoa tarjoavat renkaat oleellisesti hiljaisemmat kun nää Saharat ei tosiaankaan ole maantiellä kovin hiljaset?

Noi Hakkapeliitta LT:t on hiljaset.

On kyl lukenut paljon mitä tääl on kirjoitellu, mutta taidan kysyä kuiteski, missähän gummissa olisi paras maasto- ja katuajon yhdistelmä?

Itestä vaikuttas mukavalta mud terrain ominaisuudeltaan, että rengas pitää silti vaikka se vähän sutisikin.

Näitä Sahara renkaita meinaan kuitenkin pitää vähintään sen aikaa, että sovittelen eteenkin kun sinne pitää ehkä aavistuksen tehdä tilaa. Nyt onnistuu sekin hyvin kun näen helposti jos johonki ottaa kiinne. Nää on nimittäin merkintäänsä nähden aika korkeet.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.05.2015, 22:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kommentteja/mielipiteitä renkaista "tekniikkamies"


Vaappuu vähemmän? Siis hiluxissahan on jäykkä taka-akseli, joten tuo vaappuminen on täytynyt vähentyä suurimmaksi osaksi jäykemmän runkorakenteen ansioasta?
Ja tuo tilan tarve edessä: Jos renkaat tulee esim. 25mm enempi ulos, niin siinä etupyöräkotelossa pitää (mahdollisesti-) olla edessä/takana sentin verran lisää tilaa verrattuna edelliseen vanteeseen.

Minä laitoin hdj-80 bfg:n all terrainit (285/75-16) kesärenkaaksi, toki ei mikään offikapine, vaan karkeamman renkaan tarve tulee liikkumisesta huonoilla teillä ja pellolla/metsässä, ja lähes aina kärryn kanssa. sekä veneen nostoista ja laskuista soraluiskassa (vene trailereineen noin 2,5-3 tonnia)
Nuo bfg at:t on ns. LT renkaat, siis kantavuutta muistaakseni 1700 kg/kpl siis melkein tuplat, mitä vaaditaan.... mutta runko on siitä huolimatta siedettävän joustava. ja edelliset 285/75-16 bfg at oli 1500kg:n kantavuudella, ja ne kesti kantoja/oksia huomattavan hyvin. (yhden kerran on ollut ongelmia bfg runkojen kanssa, alkoi pykimään nappuloiden välistä, mutta meni takuuseen, siis reklamaatio hoidettiin esimerkillisesti)

Kokemusta on myös oikeista maastorenkaista, mutta tuohon minun käyttöön tuo bfg:n at on paras kompromissi, huomattavan hiljainen, verrattuna esim. bfg:n mutterrain, siedettävän kevyt rullaamaan (verrattuna bfg:n mt ja cooper stt, jotka oli edelliset) ja kestää n.50-70 tkm että kulutuspinta on kulunut vähäksi, siis tuonne 5-6 millin seutuville, mikä alkaa olla jonkin sortin minimi turvallisuuden suhteen, jos meinaa ajella sateessa rajoitusten mukaan)
Toki tuo kulutuskestävyys on ansaittu märkäpidon kustanuksella, siis märkäpito on huomattavasti huonompi, kuin citymaasturin renkaissa.

p.s onhan tuo insan turbo sahara pinnoitettu? Minä testaisin tuota märkäpitoa asiasta tehden, että mahdollinen liukkaus ei tule yllätyksenä....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.05.2015, 17:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Toi vaappuminen juontaa tässä mun rassissa osaksi siitä kun siinä on varsin korkea ja painava vanerinen peräkoppi. Se vaappuu silloin kun autoa ajaa epätasaisessa maastossa.

Asiaa sain parannettua uusimalla etuiskarit kun ne oli tiensä päässä ja tuntus vanteen tuleminen leveämälle kanssa vaikuttavan asiaa. Sitä mä vähän ihmettelen miks se niin selkeesti vaikuttaa kun ne leveemmälle tulevat on tossa vaan takana ja eteen en ole laittanut mitään. Veikkaisin, että tämä piirre olisi jo hyvällä mallilla jos saan jostain jäykemmät takaiskarit Monroen 4x4 iskarien tilalle.

Insa Saharat näyttäs pelkästään takana perä varustettuna painavaksi pitävän aika hyvin metsässä kun huomioidaan, ettei tää varsinainen off road auto ole, vaan tarkotettu käytännön tekniikkapuuhia helpottamaan ja kärryn vetoon ettei jää sutii joka paikkaan. Nää Saharat on käsittääkseni jotkut pinnatut ja tuntus aika pehmeältä kumilta vaikutti. Hyvänä puolena kun korkeutta joku 82 senttiä karkeasti rullamitalla mitaten.

Varsinkin tavalliseen pakurenkaaseen verrattuna pito huonossa paikassa on ihan eri planeetalta. Tässä hauskaa on kun rupee menee niin hyvin, että kevyttä maastoajoa ajaa jo takaveto päällä.

Kevyet rullaaman on talveks tulleet Hakkapeliitta LT2 235/85/16. Vanhemmat LT:t ei tunnu yhtä kevyesti rullaavilta, mutta ne on kuiteski hiljaset.

BFG AT oli ainakin kaverin Suburbanissa aika hiljanen.

Ennen pidin mud terrain renkaita vähän turhina kun ajattelin huonoa talvipitoa, mutta nyt on myös vähän toisenlaista näkökulmaa kun on päässyt testaamaan sellaisissa paikoissa mihin ne on tarkotettu.

Min mielestä niitä voi ruveta miettii laajempaankin käyttöön varsinkin jos keksii mitkä on "sivistyneemmät" ja kevyemmin rullaavat kuin Insa Saharat. Ne voi olla ihan mainiotkin jos saan henkilöauton taas jossain välissä ajoon, ni ei ole pakko ajaa Hiluxilla niin paljon maantieajoa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.05.2015, 18:14
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Itse tilasin tuolta Raahen rengas ja laite:sta Maxxis Bighornit 33":na ja vaikka pääosin pikitietä, niin mun korviin suht hiljaiset eikä vetele. Talvet Maxxis trepadorit nastoitettuna samasta firmasta ja on sitten kestävät! Ei vastaakaan pois eikä juuri näytä ajetuilta etes!
Maxxiksen kummit olleet vuosien saatossa kestävimmät, enkä merkkiä vaihda!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.05.2015, 12:16
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Tuli taas vaihdettua maastorenkaat alta pois...


Toivotaan että olisivat Hankookit 31"10,5R15 hiljaisemmat kuin Maxxis:in 32"11,5R15 Ainakin kuvio paljon miedompi... Syy lähinnä oikeasti ajaa nuo Hankookit loppuun ja säästää Maxxis:seja metsään Suzuki miehillehän tuossa maxxis:issa ois tuo kuvio aika lähelle suzukin S:sää
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	WP_20150521_004.jpg‎
Views:	393
Size:	103,1 Kt
ID:	60419   Click image for larger version

Name:	WP_20150521_003.jpg‎
Views:	395
Size:	101,8 Kt
ID:	60418   Click image for larger version

Name:	WP_20150521_002.jpg‎
Views:	344
Size:	69,3 Kt
ID:	60417   Click image for larger version

Name:	WP_20150521_001.jpg‎
Views:	337
Size:	101,3 Kt
ID:	60416  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.01.2016, 17:19
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Nostellaas tätä ketjua näin talven tullen jaloilleen... Muistelin että joku oli joskus vailla talvikokemuksia noista Toyon AT -renkaista, enkä nyt searchilla parempaakaan ketjua löytänyt.

Ja nyt kun täällä etelässäkin on hetken ollut talvi (=pakkasta + lunta) niin, lyhyen talvikokemuksen perusteella voin sanoa että hyvät on! Jeepin WH:ssa ollut nyt alkukesästä alla 265/70R17 (about 33") Toyon Open Country AT:t, eikä ole hetkeäkään tehnyt mieli vaihtaa alle pari talvea käytettyjä nastarenkaita.

Nyt puhun siis ihan perus sekalaisajosta päällystetyllä tiellä, eli missään umpihangessa täällä ei ole vielä päässyt ajamaan... Mutta itse yllätyin melko positiivisesti renkaan liukkaan kelin ominaisuuksista. Jäisellä asfaltilla pysähtyy mielestäni ihan yhtä hyvin kuin henkilöauto hyvillä kitkoilla, ja sivuttaispitokin on tuntunut ihan järkevältä. Mukavinta noissa on ehkä ollut yleinen tuntuma liukkaalla, eli rengas ei ole tarjonnut mitään yllätyksiä, vaan käyttäytynyt loogisesti ja ennalta-arvattavasti kaikissa tilanteissa painavan auton alla. Eli kokeillessa pito on lähtenyt juuri silloin, kun sen on olettanutkin lähtevän.

Ainoa syy miksi olisi tehnyt mieli vaihtaa nastat alle oli se, että olis ajanut ne nastat loppuun ja säästänyt noita Toyoja myös kesäkeleille. Ei ollut kesälläkään katukumeja ikävä, sen verran mukavat ja hiljaiset on ollu Toyot ajella.

P.S. Mainospuheesta huolimatta en myy ko. renkaita, mutta pakko mainostaa kun niihin niin tykästyin. Väitän, että Toyon AT:t ovat erityisesti maantiekäytössä täysin eri planeetalta kuin kivikautiset BFG:n AT:t.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dollysta kysymystä La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 108 18.05.2020 18:16
pakosarja kysymystä. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2009 13:34
Pari niva kysymystä Tekniikka & Jutustelu 3 24.09.2005 09:29
Takavinssi kysymystä AVRO Tekniikka & Jutustelu 16 22.02.2005 09:38
Kysymystä pukkaa... Tekniikka & Jutustelu 15 16.07.2004 10:12


Sivu luotu: 17:20 (GMT +2).