Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.02.2015, 22:35
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaheli Näytä viesti
Hyvä arpoo näin jälkikäteen mutta oiskohan ollu peliliike rummuttaa tuolla tankissa ennen hapotusta vaikka muttereita ni ois tullu vähä sitä mekaanistakin ruosteen poistoa ja pehmennystä kun näkyy tuota ruoste harsoa jonkunverran olevan. Ei jäis ihan kaikki työ hapolle.

edit. vai mahtuuko ne siellä miten seilaamaan, onko miten päin loiskelevyjä tms.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Ei välttämättä huono idea nyt jälkikäteenkään, koska happohan ei varsinaisesti poista ruostetta, vaan muuntaa sen rautafosfaatiksi tai jotain, eli kaikki se skeida on edelleen tankissa. Että voishan sitä koittaa kolistella sieltä pahimmat irtoroskat pois, ja suodattimeen joutuu sitten loput.

Hieno ajatus ja me sitä hiukan pohdittiinkin että kuinka mutterit sielä menis. Tankki on kyllä tosi sokkeloinen kun loiskelyvyä on aikas paljon ja sellasia koko tankin levysiä missä suorakaiteen muotoisia aukkoja. Tankkia ei vielä irroitettu pukista että kun kuljen happokaupan ohitse otan sitä uuden purkin ja kokeillaan tätä betoni myllyn pesusta tuttua ns. kivipesua vielä. Ellei sitten vlopun reissusta löydy parempi kuntoista tankkia.

Tänään soviteltiin vähän taka ovia ja penkit laitettiin kiinni. Joten kalja maistu paljon paremmalta kun sai istuskella etu- ja takapenkillä.



Huomenna kaveri menee kyselemään jarrusylintereitä valkeakoskelta, sais nekin sitten kuntoon niillä.

__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.02.2015, 07:20
lepoantti lepoantti on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

rakennat betonimyllyn kuuppaan tai muuhun pyörityslaitteeseen sellasen virityksen mihin saat tankin pyörimään mukana, sit vaan jotakin mujua sisään "hiomaan" tankki puhtaaksi ja huolellinen puhdistus.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.02.2015, 22:39
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

tälläisiä tänään:





Tamgearsista löyty kun kaveri kävi oikein hakemassa tiskiltä, eikä tosiaan olleet kalliita, kiitti leinonen vinkistä.

Jarru putket poikki ja uudet saa vasta huomenna niin ei tullut sitten enenmpää puuhasteltua tai no toisella kädellä purin 12-ht:sta kannen pois. Hommattiin pahvi vikanen varamoottori porttoHj:hin tai sitten pitkään Berttaan.
__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2015, 22:49
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Taas pikkusen puuhasteltiin viikonloppuna. Perjantai ruiskuteltiin massaa ja kotelosuojaa pari kolme purkkia sinne tänne alustaan, ne saivat sitten kuivua lauantain. Massoissa oli varmaan sen verran liuotinta että lauantaina ei päässyt tallille ollenkaan ja varaosa reissukin siirty tälle päivälle.

No varaosia haettiin tai tankki oli puute listalla. Sellainen löydettiin.

Karvalaikalla kun puhdisteli päältä alkoi näyttää hyvältä.




Ja vielä tärkein, sisältä ruosteeton +35v tankki. Kyllä ny kelpaa lutrata bensan kanssa.



Huomenna tehdään uudet kiinnitys jalat tankille, hiukan maalaillaan niin tankin saa asentaa paikoilleen.
__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2015, 00:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aika hyvä löytö!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ Näytä viesti
tälläisiä tänään:





Tamgearsista löyty kun kaveri kävi oikein hakemassa tiskiltä, eikä tosiaan olleet kalliita, kiitti leinonen vinkistä.

Jarru putket poikki ja uudet saa vasta huomenna niin ei tullut sitten enenmpää puuhasteltua tai no toisella kädellä purin 12-ht:sta kannen pois. Hommattiin pahvi vikanen varamoottori porttoHj:hin tai sitten pitkään Berttaan.
Nuo ns. tarvikeosat tuppaa vaan olemaan huonoa laatua; tässä tapauksessa miettisin hetken, että kannattasko vaihtaa esim. työ- ja säätöpuolen rasvat paremmaksi. noille jarrujen kumiosille tuo "päivittäminen" alkuperäiseksi maksaa huomattavan paljon, siis oliko auto valmistettu -70 vai -80 luvulla? jos -70 luvulla, niin marmoritiskillä tulee herkästi "Ei oo"...

Mutta nuo "kookosrasvat", mikäli niitä on, kannattaa pestä pois, ja laittaa kunnon rasvaa tilalle...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2015, 09:28
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Nuo ns. tarvikeosat tuppaa vaan olemaan huonoa laatua; tässä tapauksessa miettisin hetken, että kannattasko vaihtaa esim. työ- ja säätöpuolen rasvat paremmaksi. noille jarrujen kumiosille tuo "päivittäminen" alkuperäiseksi maksaa huomattavan paljon, siis oliko auto valmistettu -70 vai -80 luvulla? jos -70 luvulla, niin marmoritiskillä tulee herkästi "Ei oo"...

Mutta nuo "kookosrasvat", mikäli niitä on, kannattaa pestä pois, ja laittaa kunnon rasvaa tilalle...
Tuo on hyvä pointti!
Tehtii kerran bj-75:sen takajarru huoltoa ja uudet jarrusylinterit oli kasattu kuivana tehtaal, eli jumis jo valmiiks. Ja tarvike sylinterin mäntää ei oltu pinnoitettu kuten alkuperäisosia, niis oli joku vihreä pinta, minkälie sähköhapotuksen jäljiltä.
__________________
-BJ-40
-hilux ln110 ex
-Land Cruiser HJ-45 ex
-hilux ln65 ex

http://www.pahama.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2015, 10:03
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Toi oli hyvä pointti. Eli siis miika purki eilen kaikki uudet sylinterit ja vaihtoi vaseliinit. Näissä oli kyllä vaseliinia mutta vaihdettiin silti. Joku pinnoite oli kans, vähä joku passivoinnin tapanen tms.
__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2015, 19:52
arpati:n Avatar
arpati arpati ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.12.05
Sijainti: Punkalaidun, .
Viestit: 440
Perusasetus

Jarrurasvoista suosittelen wurthin synteettistä. Ei muutu juoksevaksi edes lämmittämällä vaikka yritin. Voi siis olettaa ettei haihdu tai valu pois vaikka jarrut vähän lämpeiskin.

Prokkiksen kohde on komia! Joskus teininä kaveri näytti kuvan tällaisesta ja tykkäsin jo silloin nappisilmistä... Ei liene kovin yleinen Toy malli Suomaliassa?

EDIT: Fosforihapostakin jossain kohtaa keskusteltu ja sitä saa esmex multa omaan purkkiin jäykkänä vielä pari litraa muistaakseni 85% tai sitten 30 kg (jotain 1,5 kg/ l) astiassa ennakkoon tilaamalla Porista. http://www.pyyrla.com/

Ohuen rusketuksen tai hiotun pellin pohjustamiseen riittää ihan 2% seos joten on aika riittoisaa - suosittelen ylimääräisten pyyhkimistä kankaalla ja kuivausta lämmittämällä ennen maalausta. Kovin kylmässä ei kannata harrastella tai sitten saa lämmittää seoksen ja raudan 40-50 asteiseksi ennen käsittelyä. 2% seosta kestää jo parin euron suihkepullokin, jolla saa liuoksen levitettyä helposti. Kumihanskat ei huono idea sillä jopa tuo 2% kyllä vaikuttaa käsiin eli ainakin kuivattaa jollei muuta.

Paksuun ruosteeseen viksumpaa hiekkapuhallus joka on itsessään mainio tartunta maaleille.

Upotuskylpyyn sopiviin osiin voi käyttää 2-10% fosforihappoa tai jopa jyrkempääkin mutta se lämmitys ehdoton tässäkin - toisaalta ei kannata unohtaa osia sinne happoon. Happo syö raudasta ne helpoiten liukeevat osat joten jos rauta on paskaa ja ohutta niin siitä ei jää kuin harso "nimimerkillä cibien lisärien peltikuoret"... Myöskään valurautaisia osia ei ehkä kannata kovin pitkään liuotella kun ilmeisesti grafiitti alkaa liueta (liuos muuttuu mustaksi)?

Etikalla joskus kikkailleena en suosittele myöskään pintakarkaistujen osien käsittelyä. Ainakin etikalla niistä tuli aika pehmeitä. :lol: Läpikarkaistuja en muista kokeilleeni... Myöskin ohuesti pinnoitettuja jarrusatulan mäntiä yms ei kannata jättää uimaan mihinkään happoihin eli pinnoitteet irtoaa...
__________________
050 354 9376

"what each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary" - G.S. Clason

"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin." M. H. Koivisto

Viimeksi muokannut arpati : 17.02.2015 21:25
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kekkulan Hj _kekkula_ Maasturiprojektit 487 07.04.2025 10:49
Kekkulan Bj-45 _kekkula_ Maasturiprojektit 148 25.07.2019 20:46
Kekkulan Ikuisuus Hilux-ln46 _kekkula_ Maasturiprojektit 10 26.10.2015 21:02
Myyty fj 40 -69+ varakori + fj 55 -78 HUOM HINTA PÄIVITYS tossu O/M/V Ajoneuvot 32 28.10.2009 19:50


Sivu luotu: 10:22 (GMT +2).