Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2014, 21:26
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Amerikan ihmemaassa tuntuvat tekevän paikalliset "crossiautot" korkeintaan etupään erillisjousituksella, ilmeisesti ajettavuus nopeuksilla paranee jo ihan tarpeeksi vaikka takana onkin jäykkä akseli. Vois helpottaa ja nopeuttaa tätäkin projektia?

__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.11.2014, 21:38
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Helpompi ja nopeampi on jättää tekemättä kokonaan jos sille linjalle lähdetään.
__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.11.2014, 21:46
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Urhean näköset tukivarret "amerikan" kuvassa...
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.11.2014, 21:51
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=58035

On melko helppoa toteuttaa tuolla etuvedon navalla. Päällekkäiset kolmiotukivarret ja vetariin sopiva sovitus putki. Kestävyydestä en sen enempää voi sanoa, mutta ei se toteutus ole kovin vaikeaa.

Hieno projekti ja mielenkiinnolla seurataan.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.11.2014, 22:04
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Täällä näiden paikallisten ratojen kanto ja kivimäärä on melko suuri eli siihen kestävyyteenkin varmaan pitää uhrata ajatusta. Amerikan malli ei varmaan ole pöllömpi aavikko-olosuhteissa. Eli montenegron radalla olisi ilo päästellä reilummilla joustoilla varustettuna. Worrycrossissa saattaa tommoiset sievät ratkaisut epähuomiossa ottaa liikaa kipeää.

Tämä on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen perusidealtaan eli jatkakaa samaan ennakkoluulottomaan malliin. Kun se jäykkä akseli ei välttämättä aina ole paras ratkaisu...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.11.2014, 06:51
Jesseh:n Avatar
Jesseh Jesseh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.06
Sijainti: Kokemäki, Finland.
Viestit: 378
Perusasetus

Juuri jotakin kuvien mukaista suunnitellut eli siihen pajeron napaan itse tehdyt päällekkäiset kolmiotukivarret jotka tosiaan täytys yrittää tehdä sellasesta materiaalista et kestää ne osumat niihin kiviin ja kantoihin.

Tuo jäykkä taka-akselikin oli mielessä ja helpottais kyl tekemistä, mutta koitetaan saada erillisjousitus molempiin päihin. Tässä on myös etuna se ettei takakardaanista tarvi saada pitkää, kun murikka kiinteänä rungossa. Tämä olis tullu ongelmaks ton pitkän moottorin kanssa. Tarkotus nyt sovittaa kone mahdollisimman taakse et sais painopisteen lähemmäs keskipistettä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2014, 07:15
Eicca_ Eicca_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.10
Sijainti: Tuusula/Mäntsälä Finland
Viestit: 177
Perusasetus

Hyvältä kuullostaa projekti. Eikös om605 olis vähän järkevämpi kone? Olis kevyempi, lyhyempi ja siitäkin sen 400hp sais aika nätisti?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.11.2014, 07:47
Jesseh:n Avatar
Jesseh Jesseh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.06
Sijainti: Kokemäki, Finland.
Viestit: 378
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eicca_ Näytä viesti
Hyvältä kuullostaa projekti. Eikös om605 olis vähän järkevämpi kone? Olis kevyempi, lyhyempi ja siitäkin sen 400hp sais aika nätisti?
Voishan se olla, mut tommonen 606 löytyy nurkista ylimääräsenä ni laitetaan se.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.11.2014, 08:50
Eicca_ Eicca_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.10
Sijainti: Tuusula/Mäntsälä Finland
Viestit: 177
Perusasetus

No sittenhän se on just se oikea ja paras ratkaisu jos motti on jo räpylässä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.11.2014, 22:42
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jesseh Näytä viesti
Tuo jäykkä taka-akselikin oli mielessä ja helpottais kyl tekemistä, mutta koitetaan saada erillisjousitus molempiin päihin. Tässä on myös etuna se ettei takakardaanista tarvi saada pitkää, kun murikka kiinteänä rungossa. Tämä olis tullu ongelmaks ton pitkän moottorin kanssa. Tarkotus nyt sovittaa kone mahdollisimman taakse et sais painopisteen lähemmäs keskipistettä.
Niin kauan kun mennään eteenpäin, on taka-akseli se joka joutuu kovemmalle rasitukselle, erillisjousitus takana vastaa lähes tilannetta että mentäis "tavallisella" maasturilla renkaat pikkasen käännettynä pakilla ylämäkeen? Ja silloin se murros yleensä hajoaa? Ongelma tietty suurempi, mitä enemmän renkaissa halkaisijaa, koneessa voimaa ja/tai laitteessa painoa.
Nyt kun auton runko on vielä metritavarana hyllyssä, niin voisko suunnitelmissa jotenkin huomioida jäykän akselin, vaikka hieman pidemmällä akselivälillä? Ettei tarvitse ihan kaikkea tehdä uusiksi jos ei erillisjousitus takana kestä?

Saa tietty rakentaa miten haluaa, nämä on vaan mun ajatuksia..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.11.2014, 23:13
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

onneks on Jameksen Jesse niin meikäläisenki ajatuksia tähän lajiin tulee ikään kuin käytäntöönkin kun itseäni ei oikeen laji innosta tällä hetkellä,tarpeeks kempin pultteja niin hyvä tulee
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.11.2014, 06:13
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.819
Perusasetus

Mulla ollut samanlainen visio jo pitkään mutta ei taida aika riittä milloinkaan. Mä meinasin tehä suburbanin etuperillä vetareilla ja navoilla kun noita olis siunaantunut nurkkiin kasa. Ja ehkä nelipyörä ohjaus.
Koneeks joku kevyt nykyaikainen tehokas bensa kone ahtimella.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.11.2014, 13:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Täällä näiden paikallisten ratojen kanto ja kivimäärä on melko suuri eli siihen kestävyyteenkin varmaan pitää uhrata ajatusta. Amerikan malli ei varmaan ole pöllömpi aavikko-olosuhteissa. Eli montenegron radalla olisi ilo päästellä reilummilla joustoilla varustettuna. Worrycrossissa saattaa tommoiset sievät ratkaisut epähuomiossa ottaa liikaa kipeää.
Muun muassa rock- crawlereissa käytetään erillisjousitusta monissakin nykyisin, joustot on coil-overeilla 12"-16", ja ottavat kipeää ihan urakalla. Aavikkokisoissa ajetaan helposti metrin patikossa isoa kovaa (ts. pitkälti toista sataa lasissa), isoja hyppyjä yms., joustot samalla tavalla vähintään sen 12". Eli kyllä erillisjousitetusta voi saada erittäin hyvän ja kestävän, mutta osat saa sitten olla jotain täyskokoisten pickuppien luokkaa.


Lainaus:
Tämä on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen perusidealtaan eli jatkakaa samaan ennakkoluulottomaan malliin. Kun se jäykkä akseli ei välttämättä aina ole paras ratkaisu...
Jeps, juuri näin. Johonkin kevyempään vekottimeen varmasti riittää hieman kevyemmätkin ratkaisut, esim. jonkun risukeulaisen maasturin etupään osista voisi olla hyvä alkaa kasata. Isoin ongelma tosin varmaan on jouston määrän saaminen riittäväksi (nivelien liikerata), vetareiden kulmat äärijoustoissa yms., ja toisaalta sopivan kiinnityksen kehitteleminen jos haluaa ilmatikut tai coil-overit alkuperäisten lyhyehköt joustot tarjoavien tolppien tilalle.


Mielenkiintoinen projekti, kannattanee ehkä hieman tutkailla Pirate4x4:stä noita IFS- ratkaisuja ja siitä sopivasti keventää/ pienentää omaan käyttöön sopiviksi ratkaisuiksi. Jos ei muuta niin ainakin saa vähän ideaa mitä ja miten kannattaa toteuttaa, ettei ihan tarvitse pyörää keksiä uudestaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.11.2014, 13:14
Jesseh:n Avatar
Jesseh Jesseh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.06
Sijainti: Kokemäki, Finland.
Viestit: 378
Perusasetus

Nyt ei ole kerinnyt projektia juurikaan tekemään, kun ollut oikeitakin töitä ja materiaali pula alkaa vaivaamaan, jos viikonlopun aikana saisi moottorin tuotua työmaalle ja alkuviikosti haettua runkoainesta niin saisi aloitettua rungon teon. Eli tätä tehdään hiljakseen työn ohessa hiljaisina aikoina.

Suunnitelmassa olis tarkotus pysyä ja se erillisjousitus taaksekkin rakentaa selviää sitten miten kestää renkaat tarkoitus kuitenkin pitää maltillisen kokoisena. Pitääpä tutkia tuon laisia ratkaisuja mistä ford59 laittoi kuvankin.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.11.2014, 15:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Taisi muuten just olla myynnissä kaksi, vai peräti kolmekin ihan aitoa IFS- etuperää tuolla varaosat- ja tarvikkeet puolella. Chevy 2500:n perät, joten pitäisi kestää
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.11.2014, 13:41
Jesseh:n Avatar
Jesseh Jesseh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.06
Sijainti: Kokemäki, Finland.
Viestit: 378
Perusasetus

Putki kehikko hieman edennyt



Ei kerinnyt viikonloppuna konetta korjaamol kuskaamaan, kun tuli suosuitsaan aloitettua jakolaatikon vaihtoo. Kardaanit, penkit, hyti lattia paikalleen ja öljyt laatikkoon niin sit pääsis sillä harrastamaan tämän projektin valmistumista odotellessa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.11.2014, 18:18
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Taisi muuten just olla myynnissä kaksi, vai peräti kolmekin ihan aitoa IFS- etuperää tuolla varaosat- ja tarvikkeet puolella. Chevy 2500:n perät, joten pitäisi kestää
Mulla / tapsa4x4 olis 3-4kpl -90luvun K2500 Suburbaneita purettuna, joten etuperiä, vetareita, tukivarsia yms. löytyy kyllä jos tulee osille tarvetta..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
FIAT 127 Officrossi? MYYDÄÄN?LAHJOITETAAN? Punanenä Maasturiprojektit 161 07.07.2018 20:19
Officrossi fbssä uokki Chit-Chat 8 07.11.2017 19:18
Myydään Officrossi Patrol SamiN O/M/V Ajoneuvot 5 11.05.2014 21:52
OffiCrossi Oulu Kenraaliharjoitusvideot SuurSyömäri Linkit 7 04.08.2011 12:20


Sivu luotu: 22:02 (GMT +2).