Niin, myös se sitten kannattaa laskea ja mitoittaa jota se paine minkä se pesuri tuottaa on se paine joka on pumpun ja suuttimen välissä. Paine itsessään ei ole siinä mielessä kauhean pienessä roolissa, vertaat vaikka nyt normi hydrauliikkaan. Vesi ittessään painaa sen kilon/litra ja jos sulla pumppu tuottaa nyt vaikka sen paloautonverran vettä läpi, eli n1500litraa minuutissa ja painetta on 10bar niin millanen voima siinä jo on??
Eli meinaan sitä jotta jos sulla on tarkoituksena pestä autoa iskemättä sitä kasaan niin pitää suhteuttaa sen paineen määrä siihen veden määrään. Ettei käy kuin siinä videossa missä pestään auto jättikaivurin kauhasta kaadetulla vedellä.
traktorin perässä oleva painepesuri ei tuota painetta just sen takia älyttömiä määriä kun vettä tulee jo paljon läpi. Muistelisin jotta painetta oli maks 50bar ja 500litraa minuutissa maksimina.
Normipesuri ottaa n 12litraa maksimissaan ja tuottaa sen 80-250bar painetta, yksi syy on veden tulo ja sen rajoitus, toinen on se jotta siitä tulee helposti tappava..
Pesurin letkuista tulee myös aika hintavat jos paineluokka nousee yli 250baarin, se myös pienenee sisähalkaisijaltaan normaalisti. Silloin siitä ei saa vettä menemään niin paljoa läpi. Virtaumat voi laskea mitä siitä menee läpi ja sen mukaan tietää paljonko voi vettä läpäistä yms..
Ideana tuollanen jättipesuri mikä tuottaa 500bar painetta ja vaikka nyt vettä menis läpi sen 10-20 litraa läpi ei ole hullu, mutta vaatii kaikilta osilta pirusti kestävyyttä.
Eikä tuollanen normivesiposti talon seinässä ole mikään ongelma, se vaan tarvitsee välisäiliön pesurin viereen tai siihen peräkärryyn vaihteiston päälle, jolloin pumpun ei tarvitse erikseen imeä mitään. Samalla siihen sais myös kuumavesipesun kun pakosarjasta ja koneesta voi ajaa lämmöt siihen. Ja saapi siitä moottorista myös esi-imupumpun käyttöön.
Mutta suosittelen nyt kuitenkin käydä kokeilemassa olemassa vaikka paloauton letkun päässä kun siitä lasketaan vettä läpi, ja jos on auto johon kokeilla niin omalla vastuulla..
|