Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.11.2014, 20:11
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minkälainen rakenne sulla on tuossa koneessa, jos kerran öljynpaineiden nosto rasittaa stefoja (kampiakseli/jakopää)
Mitä itse olen noita k.o akseleiden stefoja katsellut/kuunnellut juttuja, niin jos orkkis ei pidä, niin se on ollut huomattavan vanha, rikkoontunut asennukseessa, kaula on kulunut, akseli pääse liikkumaan säteen suunnassa taikka kone huohottaa aivan liikaa/huohotin tukossa taikka kaikkein kauheimmillaan johdetty turbon painepuolelle.
Ja jos "koiranpaskatiiviste", niin se vuotaa "aina" niin paljon, että merkkaa parkkipaikkansa.

En tiedä mikä siinä on, että noi 5w40 öljyt ei oikein pysy sisällä. Kuumentaako sitten turbo niin paljon tai jotain, mutta kesällä huomasi hyvin kun alkoi pitemmän motarilla ajon jälkeen tihkuttaa nokalta tai kampparilta. Kuitenkin molemmat tiivisteet uusinu pariin otteeseen nissan orkkis tiivareilla. Ja huohotus on tehty erilliseen pönttöön, johon otetaan alipaine pakoputkesta. Nyt on kuitenkin takastefa pysyny kampparilla ehyenä. Voi olla myös sitä, että kun sitä on jouduttu repimään parina edellisenä talvena -15 asteesta käyntiin ilman lämmitystä, niin paineet käy aikasen korkealla...

__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.11.2014, 21:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis turbohan lämmittää öljyä tehokkaasti, varsinkin öljyjäähdytteinen.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
En tiedä mikä siinä on, että noi 5w40 öljyt ei oikein pysy sisällä. Kuumentaako sitten turbo niin paljon tai jotain, mutta kesällä huomasi hyvin kun alkoi pitemmän motarilla ajon jälkeen tihkuttaa nokalta tai kampparilta. Kuitenkin molemmat tiivisteet uusinu pariin otteeseen nissan orkkis tiivareilla. Ja huohotus on tehty erilliseen pönttöön, johon otetaan alipaine pakoputkesta. Nyt on kuitenkin takastefa pysyny kampparilla ehyenä. Voi olla myös sitä, että kun sitä on jouduttu repimään parina edellisenä talvena -15 asteesta käyntiin ilman lämmitystä, niin paineet käy aikasen korkealla...
Siis koneen huohotus toteutettu pakoputken alipaineella? No, aina kuulee jotain uutta...
Olisko mahdollista että tuossa pakoputkessa olisi jossain vaiheessa ylipaine? Minä kokeilisin aivan perinteistä huohotusta, esim. tuosta öljynerotus? pöntöstä suoraa ulkoilmaan/turbon imupuolelle.

Ja jos ei kestä laittaa -15 asteen pakkasesta käyntiin lämmittämättä, ilman että öljynpaineet särkee jotain, niin sekin olisi uutta minulle.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.11.2014, 21:37
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis koneen huohotus toteutettu pakoputken alipaineella? No, aina kuulee jotain uutta...
Olisko mahdollista että tuossa pakoputkessa olisi jossain vaiheessa ylipaine? Minä kokeilisin aivan perinteistä huohotusta, esim. tuosta öljynerotus? pöntöstä suoraa ulkoilmaan/turbon imupuolelle.

Ja jos ei kestä laittaa -15 asteen pakkasesta käyntiin lämmittämättä, ilman että öljynpaineet särkee jotain, niin sekin olisi uutta minulle.
Ei tule nykyisellä modifikaatiolla enää painetta venttiilikopan puolelle. Kyseessä siis tämä ->http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373. Etuna se, että ei tarvihe tyhjätä öljyjä sieltä huohotinsäiliöstä, vaan kaikki mikä sinne tulee valuu pakoputkeen. ö-paineet menee pakkasella yli auton asteikon kun laittaa käyntiin, ja asteikko riittää 8bar. Hetken aikaa kun runksuttaa laskee tyhjäkäynnillä siihen 6bar ja kun lähtee liikkeelle, niin taas mennään mittariasteikon yli.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.11.2014, 21:20
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
ö-paineet menee pakkasella yli auton asteikon kun laittaa käyntiin, ja asteikko riittää 8bar. Hetken aikaa kun runksuttaa laskee tyhjäkäynnillä siihen 6bar ja kun lähtee liikkeelle, niin taas mennään mittariasteikon yli.
Millaset ne öljynpaineet on kun ns. normaali käyntilämpötila on saavutettu?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.11.2014, 21:34
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Ei tule nykyisellä modifikaatiolla enää painetta venttiilikopan puolelle. Kyseessä siis tämä ->http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373. Etuna se, että ei tarvihe tyhjätä öljyjä sieltä huohotinsäiliöstä, vaan kaikki mikä sinne tulee valuu pakoputkeen. ö-paineet menee pakkasella yli auton asteikon kun laittaa käyntiin, ja asteikko riittää 8bar. Hetken aikaa kun runksuttaa laskee tyhjäkäynnillä siihen 6bar ja kun lähtee liikkeelle, niin taas mennään mittariasteikon yli.
Ootko mittaillu huohotus hommaa tarkemmin? Mikäli pakoputki ahistaa vähänkään ni homma kääntyy paineen puolelle. Minkä takia on öljyn paine noin kova?
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.11.2014, 21:55
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Minusta kanssa paineet kuulostaa hivenen korkeilta.
pelkästään suodatin on kovilla tai sitten se kiertää jo ohi noilla paineilla.
Kuivasumpullakin nostellan tonne kutosen pintaan mutta vain käynnistyksessä.
Olisko paineventtiili vähän hidas pakkasille?
Turhaa hukata voimaa tuonne paineen tekemiseen jos kaikki paikat on normaali kunnossa.
Toki on hyvä että paineet on kohillaan mut rajansa kaikella.
Niin ja tuo pks huohutus on jees jos tosiaan pn niin kuten sanottiinkin että sinne ei kerry liikaa vastapainetta.
Toisaalta tietämättä koneestasi myös suurtuottopumput nostaa painetta kivasti jos sellainen on käytössä mutta siinäkin tuota ylipaine venttiiliä kannattaa modata sen mukaan
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.11.2014, 22:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Poskettoman suuret paineet?


Olisiko "kaiken varalta" paineenrajoitin viritetty/otettu pois? että paine varmasti riittää kuumalla koneella? siis jos pumppu ei jaksa pumpata kuumana kuin esim. 2 kg/cm, niin ylipaineventtiilin asetuksella ei ole merkitystä, onko se 4- vai 12 kg/cm2.
Minulle on jostain jäänyt mielikuva, että turboillekkin on maksimiöljynpaine, mitä saa syöttää, samoin kuin monimetallilaakeriliuskoille? ja se oli yllättävän pieni, mielikuva että oliko jotain 6-7 kg/cm2 ???

Ja AINA, kun kone lyödään lämmittämättä pakkasesta (-15c) käyntiin normaaliöljyillä, suodattimen ohivirtausventtiili päästää öljyä ohi suodatinelementin. (siis jos perinteinen maasturi, keskipakosuodattimet eri asia)
-> siis ainut, mikä erottelee epäpuhtaudet, on se verkko siinä imusuppilossa
siis esim. hiekkapuhallushiekka menee läpi, toki öljypumppu parhaansa mukaan koittaa jauhaa pienemmäksi

Tuli tuo asia opittua kantapään kautta; piti meloa kauniina kevät kesä iltana 10 metrinen vanha rautahinaaja tilastomelalla laiturin päähän... siis omistaja oli vaihtanut 10w/40 öljyt ja suodattimen, mistä puuttui tuo ohivirtausventtiili, vaikka olisi pitänyt olla... -> saatiin ilmattua kone, ja käyntiin, ja päätettiin heittää lenkki Oulun edustalla... Kun kierrokset nousi tyhjäkäynniltä hiljaiselle marssinopeudelle, niin suodatin poksahti, siis maalattu kuori irtosi kierreosasta prässäyksestä... suodattimen sisuskalut oli "yhtenä myttynä" ja esti öljyn kierron. ja öljynpaineen rajoitinventtiili oli vissiin suodattimen jälkeen, kun 2 suodatinta poksautettiin, ja kun vaihdettiin ohivirtausventtiilillä oleva suodatin, niin kesti sahata kaasu pohjassa käyntiin/rajoitinta vasten.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.11.2014, 23:01
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Kuumana ihan normi 2-4kg/cm2. Tossa tosiaan on se suodattimen ohitusvena, mutta siellä pumpussa on kans oma venansa. Veikkaan sen pumpussa olevan rajotinvenan hiukan pakkasilla takkuavan. Tämä takkuilu johtuu ilmeisesti sitten taas öljystä. Huohotus toimii hyvin. Eli kun letkun ottaa käteen ja pitää päästä kiinni ajaessa, niin voi peukalolla tuntea kuinka voimakas imu siitä tulee.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 04:30 (GMT +2).