![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
En tiedä mikä siinä on, että noi 5w40 öljyt ei oikein pysy sisällä. Kuumentaako sitten turbo niin paljon tai jotain, mutta kesällä huomasi hyvin kun alkoi pitemmän motarilla ajon jälkeen tihkuttaa nokalta tai kampparilta. Kuitenkin molemmat tiivisteet uusinu pariin otteeseen nissan orkkis tiivareilla. Ja huohotus on tehty erilliseen pönttöön, johon otetaan alipaine pakoputkesta. Nyt on kuitenkin takastefa pysyny kampparilla ehyenä. Voi olla myös sitä, että kun sitä on jouduttu repimään parina edellisenä talvena -15 asteesta käyntiin ilman lämmitystä, niin paineet käy aikasen korkealla...
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Siis turbohan lämmittää öljyä tehokkaasti, varsinkin öljyjäähdytteinen.Lainaus:
Olisko mahdollista että tuossa pakoputkessa olisi jossain vaiheessa ylipaine? Minä kokeilisin aivan perinteistä huohotusta, esim. tuosta öljynerotus? pöntöstä suoraa ulkoilmaan/turbon imupuolelle. Ja jos ei kestä laittaa -15 asteen pakkasesta käyntiin lämmittämättä, ilman että öljynpaineet särkee jotain, niin sekin olisi uutta minulle. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Millaset ne öljynpaineet on kun ns. normaali käyntilämpötila on saavutettu?
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minusta kanssa paineet kuulostaa hivenen korkeilta.
pelkästään suodatin on kovilla tai sitten se kiertää jo ohi noilla paineilla. Kuivasumpullakin nostellan tonne kutosen pintaan mutta vain käynnistyksessä. Olisko paineventtiili vähän hidas pakkasille? Turhaa hukata voimaa tuonne paineen tekemiseen jos kaikki paikat on normaali kunnossa. Toki on hyvä että paineet on kohillaan mut rajansa kaikella. Niin ja tuo pks huohutus on jees jos tosiaan pn niin kuten sanottiinkin että sinne ei kerry liikaa vastapainetta. Toisaalta tietämättä koneestasi myös suurtuottopumput nostaa painetta kivasti jos sellainen on käytössä mutta siinäkin tuota ylipaine venttiiliä kannattaa modata sen mukaan |
#7
|
|||
|
|||
![]() Poskettoman suuret paineet?
Olisiko "kaiken varalta" paineenrajoitin viritetty/otettu pois? että paine varmasti riittää kuumalla koneella? siis jos pumppu ei jaksa pumpata kuumana kuin esim. 2 kg/cm, niin ylipaineventtiilin asetuksella ei ole merkitystä, onko se 4- vai 12 kg/cm2.
Minulle on jostain jäänyt mielikuva, että turboillekkin on maksimiöljynpaine, mitä saa syöttää, samoin kuin monimetallilaakeriliuskoille? ja se oli yllättävän pieni, mielikuva että oliko jotain 6-7 kg/cm2 ??? Ja AINA, kun kone lyödään lämmittämättä pakkasesta (-15c) käyntiin normaaliöljyillä, suodattimen ohivirtausventtiili päästää öljyä ohi suodatinelementin. (siis jos perinteinen maasturi, keskipakosuodattimet eri asia) -> siis ainut, mikä erottelee epäpuhtaudet, on se verkko siinä imusuppilossa ![]() siis esim. hiekkapuhallushiekka menee läpi, toki öljypumppu parhaansa mukaan koittaa jauhaa pienemmäksi ![]() Tuli tuo asia opittua kantapään kautta; piti meloa kauniina kevät kesä iltana 10 metrinen vanha rautahinaaja tilastomelalla laiturin päähän... siis omistaja oli vaihtanut 10w/40 öljyt ja suodattimen, mistä puuttui tuo ohivirtausventtiili, vaikka olisi pitänyt olla... -> saatiin ilmattua kone, ja käyntiin, ja päätettiin heittää lenkki Oulun edustalla... Kun kierrokset nousi tyhjäkäynniltä hiljaiselle marssinopeudelle, niin suodatin poksahti, siis maalattu kuori irtosi kierreosasta prässäyksestä... suodattimen sisuskalut oli "yhtenä myttynä" ja esti öljyn kierron. ja öljynpaineen rajoitinventtiili oli vissiin suodattimen jälkeen, kun 2 suodatinta poksautettiin, ja kun vaihdettiin ohivirtausventtiilillä oleva suodatin, niin kesti sahata kaasu pohjassa käyntiin/rajoitinta vasten. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kuumana ihan normi 2-4kg/cm2. Tossa tosiaan on se suodattimen ohitusvena, mutta siellä pumpussa on kans oma venansa. Veikkaan sen pumpussa olevan rajotinvenan hiukan pakkasilla takkuavan. Tämä takkuilu johtuu ilmeisesti sitten taas öljystä. Huohotus toimii hyvin. Eli kun letkun ottaa käteen ja pitää päästä kiinni ajaessa, niin voi peukalolla tuntea kuinka voimakas imu siitä tulee.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |