Minä kun aikoinani hinausdollya rakentelin niin katsastusmiehen kanssa pykäliä tulkittiin niin että jarruton ja rekisteröimätön (=jousittamaton) dolly on laillinen niin kauan kun sen akselipaino on alle 750kg (=dollyn paino+ hinattavan ajoneuvon dollyn päällä olevan akselin päällä oleva todellinen paino. Jos paino olisi mennyt yli pitäisi olla dollyssä jarrut. Sen aikaisilla säännöillä jarruilla ja jousilla varustetulla dollylla saa vetää 80km/h kun taas jousittamaton dolly max on 60 km/h.
Minulla on ollut Suburbania ja Vania ratsioissa dollyn kyydissä ja mitään ei ole kiukuteltu joten kaikki dollyyn liittyvä on melkoisen tulkinnan varaista yleensä, eikä kukaan oikein tiedä millainen se oikein kuuluu olla. Nopeuden kun pitää sopivana (70km/h) ja pysyy poissa moottoriteiltä niin aika rauhassa saa vetää mitä kyytiin vaan saa.
Liinojen korvat kannattaa laittaa sitten siten että liinat saa piukkaan renkaan ympäri, missään muussa paikassa ei pysy! Renkaan kitka pitää liinat hyvin paikoillaan, jousitettu auto jousittamattoman dollyn kyydissä katkoo tai löystyttää liinat ja ketjut todella tehokkaasti jos kiinnitetty esim rungosta tai tukivarsista.
|