Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Keskimäärin kontti kestää kulmalle painoa ~6-9 täyden lastikontin verran, eli ~180-270 tonnia. Ei noita laatikoita saa revittyä ihan äkkiä rikki perusvälineillä vaikka yrittää. ...ja kyllä, kestää vetää nurkasta aika raakasti. Sanotaanko näin, että normaalissa laivakäsittelyssä nuo lootat saa sellaista kyytiä että ei niin väliä. 25-35 nostoa tunnissa, ja jos "vähän" osuu kennon nurkkaaan niin ei niin haittaa... nostoelukka painaa ~12-18 tonnia, ja kraana siinä päällä ~1000-1500 tonnia.
edit: Niin ja millä liikkuu 40' kontti? Tyhjänä alanurkan karareiästä millä tahansa maastoautolla, täytenä riipppuuu... ei ihan joka autolla. Tod.näk. puolipainoinen laatikko menee HJ/HDJ/ vastaavilla Toyotalla, kun painavat niin paljon, ja yhtälailla varmasti täyskokoisilla Jenkki-pickupeilla.
|
Siis Jos ovet on kiinni, niin kestää roikottaa korvasta/nurkasta, ja vaikka olisi unohtunut joku tonni sisään...
Mutta yleensä nuo kontit kärsii siitä, että käsistään kätevä trukkikuski työntää eurolavan trukkipiikit kyljestä sisään; taikka joku nostaa piikeillä jotka on liian lyhyet, ei siis yllä läpi "tupeista"
Ja kun noita kontteja "retuutetaan" tontilla, niin ne lattiapalkit puree kantoon/vääntyy helposti....