![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Öljypohjia ja laatikon kuoria hitsannu alupuikolla. Onnistuu ihan hyvin, jos yhtään tietää ylipäätään puikolla hitsaamisesta... Just puhtaus tärkeintä. Minusta suurin ero mustan ja alumiinin hitsauksessa on sulan halitseminen, alumiinillä vähän vaikeampaa. Ei muuta ku tuumasta toimeen, siinä sitä oppii. Ja parhaiten virheiden kautta ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Alumiinihitsaus puikoilla on samanlaista ku kuparin hitsaus. Ei se vaikeita ole, jos et onnistu teet selvästi jotain väärin. Valmistajan antamat virrat +15% jotta saadaan hyvä juuri, tämän jälkeen tiputetaan valmistajan antamaan arvoon kun railo täytetään, kun se ontäytetty hitsataan pintasauma taas kovemmalla virralla.
Alle 4mm alu ainevahvuus ei tarvi esilämmitystä, paksummat tarvitsee sen noin 250 astetta Itse olen käyttänyt kaikissa luokkasaumoissa Esab 96.20 puikkoja |
#3
|
||||
|
||||
![]()
http://jasper.fi/?s=TuoteLuokka&tr=5...+%2F+Alumiinit
tuolta ku saat hommattua puikkoja ny kyllä onnistuu. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja Se ei onnistu sit kaikilla valovirta inverttereillä. Puikkoo vaan ei saa syttyyn helvetilläkään. Mut kokeilemalla selviää.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon syttymiseen liittyy kait se että pitäisi olla kaukosäätimellä virransäätö.
Sytytykseen isompi ja sitten pienennetään virtaa. Miten puhdistuksen kanssa jos öljypohjaa hitsaa kun tuli vastaan teoriaa että valettu alumiini imee itseensä öljyä ajan saatossa ja aiheuttaa sitten hitsatessa jotain ongelmaa? Miten herkästi vetelyä tulee? Siinä käsityksessä olen nyt että alu vetelee helpommin mutta ei niin suurella voimalla kuin teräs.
__________________
And under the light of the Sun I shall slay Giants. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Se kun oikeesti tuohon syttymiseen ei se virran säätö auta yhtään, pitäisi saada nostettua jännitettä, paremmissa koneissa löytyy.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Paremmissa invertterikoneissa on säädettävä sytytyspulssi erikseen,jos on tarvetta sille. Itte vedin viimeks Kempin valovirtapuikolla semmosta 4mm alu levyä eikä mitään vaikeuksia. Se juurihan tuppaa tipahtamaan et joku tukilevy taakse jos mahdollista ni ei valahtele,mulla on huono näkö mut on kai yleistä et alumiinissa on se sulan hallinta vaikeampaa,ei varottele kun tulee reikä. Jos palaa puhki ni puikolla tökkimällä ei saa umpeen ainakaan siististi. Sit puhtaus on kans tärkeää,kunnolla seevaten ja santapaperilla kaikki paska pois ja jos hitsaus kestää pitempään ni vähä joka välissä pyyhkäsee paperilla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Noissa koneissakin kun on automaattinen sytystysvirta ei puikko syty jos ei ampeereita ole tarpeeksi ja vastaavasti syttyy herkemmin kun virtaa on paljon |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Alumiinin hitsaamisesta puikolla en tosin tiedä mitään, joten pahoittelut taas kerran offtopicista. ![]() Edit: jaahas, samaahan se 2,4TD juuri yllä sanoi. Pahoittelut papukaijaefektistä myös. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä se oli imeny öljyä ihtesä täyteen. Ei vedelly yms. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Putsasin vaa hyvin brakliinerillä ja teräsharjalla. Hyvä tuli. Pariin kertaan joutu tekee ku jäi huokosia...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Lämmöllä öljyt häviää. Alumiini vetelee aika reippaasti, vähän enemmän kuin happonen, muttei läheskään ole kuparin ja messingin tasolla.
Se kaukosäädinhän on kaikissa uudemmissa puikkokoneissa jo vakiovaruste, ja ainakin kempin ja esabin koneisiin (siis vanhempiin) saa jo parilla sadalla hyvän kaukoohjaimen pitkällä kaapelilla. Kannattaa heti ottaa sellainen joka sopii ku muna käteen, mikään ei ole inhottavampaa kuin epämukava kauko ohjain ahtaassa paikassa. Kauko ohjain on myös hyvä kun hitsaatte vaikka mätiä runkopalkkejanne, pystytte menemään vaaka ja pysty suunnassa samalla sytytyksellä, jolloin nurkkaan ei jää sitä klassista vuotokohtaa. Autohommissa en tiedä kuinka tarkkoja olette, mutta onhan se hyvä saada saumat tiiviiksi? Itse totuttelin 1300bar höyryputkien hitsaamiseen jonkin aikaa, joten kaikki saumat mitä tedään, tehdään huolella. Hosuminen ei missään nimessä kannata. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Alumiinin hitsaus migilla | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 18.11.2017 22:15 |
Alumiinin maalamiskysymys | Heering80 | Chit-Chat | 6 | 23.07.2014 22:18 |
Alumiinin kittaus? | J68M | Chit-Chat | 19 | 26.06.2014 22:57 |
Ostetaan Alumiinin hitsaus apuja lapeenrannassa. | Hege_ | O/M/V Muut | 2 | 04.05.2013 21:30 |
Alumiinin hitsailusta | kuraputti | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 31.12.2010 22:44 |