![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() "Voisiko männänrengas naputtaa?" Kyllä se aikalailla voi vaan"naputtaa", kun männänrenkaanpalanen jää joka kierroksella männänpään ja kannen väliin. Tuommonen "sivuääni" kun kuuluu, niin alkaa ylimmät rengasurat olla jo melko väljät.(rengas ei tosin VIELÄ männän päällä) https://www.youtube.com/watch?v=XPg7iQ27tbU
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Venttiilikonoiston tutkisin ja kävin läpi ja katoin auton käydessä et siel oli kaikki kunnossa. Suuttimet kävin läpi jne.
No tänään on purettu siihen malliin et saa huomenna koneen nostettua poies. Eikä tuolla ny mikään kiire ole et tehdään mitä aika antaa periksi. Tarkoitus ois ny si mylly pistää konepukkiin pyörimään ja selvittää vika. Pistetään kyl sit kuvan kera et mistä tuo johtui. Ja tosissaan 540 mittarissa jo et kaikki on mahdollista.
__________________
kyllä hojo kuljettaa |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se naputtaa kuin katkennut rengas enkä sellaista ole päässyt kuulemaan. Sen pitäisi kuulua yläpäästä ja heleästi, lonksotukset isommista väleistä. Voi hyvin olla pelkkä rengaskin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos minun pitäisi sanoa jotain tuon videon perusteella, niin ruiskutusennakkoa on tarpeeksi/liikaa. Toki jokainen äänitys riippuu äänityslaitteista yms. ja samoin toistaminen, varsinkin näytön kaijuttimilla, jotka on vielä enemmän "kirjavia", kuin näytöt... Ja ja jos kiertokangen laakerit on päällekkäin, niin ääni muuttuu todella nopeasti, esim. hdj-80 koneessa naputuksen ja kanki poikki/lohkosta läpi on lyhimmillään alle sekuntti? toki tiedän tapauksen, että kesti vetää isoa kärryä monta sataa kilometriä, mutta jäi tienpäälle, kun kanki tuli lohkosta ulos, en muista katkesiko, vai purkaantuko alapää, mutta irtosilppua oli niin paljon että esim. öljypumppu oli entinen. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
eilen tuli puuhattua.
si eilen illalla äkkiä vielä öljypohja pois et näki mitä löyty. öljypohjan pohjalta löytyis hieman silppua. pien pähkäily ja rupesin sit kiertokankia kattelemaan niin 1 pytystä oli liukulaakerit kokonaan kadonnu ![]() niin ja siis tuohan on ykköspytyn. availin sit viel 6 pytyn kiertokangen pään ja siellä oli laakeri moitteettomassa kunnossa. ei mitään kulumisen merkkejä. onkohan öljykanava voinut olla tukossa tai jotain?
__________________
kyllä hojo kuljettaa |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ihtelläkin on juuri samasta paikasta antautunut 12h-t varaosa motti.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
joskus vaihdoin 2h koneeseen kiertokangen laakerit varuiks ku avasin. ajettu vähän reilu 500tkm. niin niissä oli vähän sellasta alkavaa syöpymä koloja, saman laisia mikä on yleinen vaiva hdj80 koneessa. että kyllä näihinki kannattais kiertokangen laakerit vaihtaa 500tkm välein. se ei sit vaihto enää toistu kovinkaa äkkiä
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo vaikuttais olevan öljynkiertoongelma, Olisko jossain vaiheessa, siis viimmeisen 10-20 tkm aikana vaihdettu vanhaan, pikeytyneeseen moottoriin parempilaatuiset öljyt? siis että paskat on lähtenyt liikenteeseen ja öljynsuodattimen ohitusventtiilin kautta/kanavasta olisi paska tukkinut öljykanavan. Tuota laakeriliuskan syöpynistä, mitä esim. hdj-80 kiertokangissa esiintyy, ei minun kuullakseni ole muissa, kuin -90-- n.93 vuosimallin autoissa ALKUPERÄISENÄ, mutta jos laakerit on vaihdettu jälkikäteen, niin vanhemmissakin voi olla, kuten minun entisessä bj-42:ssa nokkaakselin laakerissa, oli edellisen omistajan aikana tehty koneremontti jonkun tapaturman jälkeen, juurikin -90 luvun alussa. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
juu liuskat oli kokonaan kadonnu.
tänään taas saatu jotain aikaiseksi ja kone purettua. pari mäntää otin ulos ja ne näyttää ihan ok. hoonausjäljetkin viel näkyvissä. mittarin mukaan 540 ajettu jokunen kone tässä vuosien saatossa tullut avattua ja niputettua niin tälläistä ei viel ole vastaan tullut. muutama kannenpultti oli ihan uudenveroisia mut loput sit täysin ruosteessa. ja nämähän on samasta koneesta. mikäs tuon on voinut aiheuttaa?
__________________
kyllä hojo kuljettaa Viimeksi muokannut lampola : 19.10.2014 19:59 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kannentiiviste vuotanut nestettä pulteille
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
todennäkösesti alkuperänen pahvikin vielä ollut paikoillaan.
mutta mutta. männät näyttää silmämääräsesti viel asiansa ajavilta et ei oo ylin rengasura venähtänyt jne et uskaltaiskos sen viel niputtaa niillä? kyl tääl varmaan aika moni on niputellu 12 ht motteja. itel nyt vast ensimmäinen auki ja pien perehtyminen kyseiseen koneeseen ![]()
__________________
kyllä hojo kuljettaa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vitara naputtaa | janlaiti | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.07.2014 20:25 |
läjä naputtaa!! | okeman82 | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 31.12.2010 19:42 |
hdj naputtaa | tjl | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 08.10.2008 20:07 |
läjä naputtaa/rallattaa | Jande | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.05.2007 17:06 |
Hydrauliset venttiiilinnostimet naputtaa | Reetu | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 27.05.2005 18:37 |