![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tuli haettua kulkineeseen uusi akku porsineen tilalle. Toinen kun oli vielä olevinaan sen verran hyvä ja noin pari vuotta vanha niin uusin vain sen yhden. Molemmat ovat kyllä 100Ah akkuja, mutta ampeereja irtoaa toisesta (vanhemmasta) 680A ja tuosta uudemmasta 790A. Muistelin ostaessa että vanhempi ois ollut 780A, mutta olikin sen 100A vähempi... Onko tästä jotain suurempaakin haittaa, eli käynkö huomenna hakemassa toisen samanmoisen uuden akun vai annanko olla tuolleen?
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Ja jos ja kun haet uuden akun, toivottavasti heti kohta, niin lataa molemmat akkulaturilla täyteen ennen kuin laitat pellin alle... Näin on isot pojat kertonut palstalla ja akkukaupassa, joten pakko uskoa... Viimeksi muokannut lavanelikko : 20.08.2014 18:56 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Mitä ongelmia tuo mahtaa aiheuttaa?
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Akuissa erilainen sisäinen vastus... Ottavat eri tavalla virtaa vastaan ja jakavatkin sitä eritavalla... Kun on toinen akku hekompi kuin toinen niin koittavat tasapainottaa toisiaan, jolloin heikommassa hukkuu jännitehäviöihin enempi virtaa, minkä taas vahvempi akku koittaa paikata... Tai jotain tähän suuntaan... Autosähköt on aina ollut mysteeri vaikka niistä jotain luuleekin ymmärtävänsä...
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Onko tuo vaarassa rikkoa jotain, vai kuluttaako kenties vain akut ns. ennenaikaisesti?
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Olen antanut itselleni ymmärtää, että toinen akku kuolee ennen aikaisesti. Taaskaan mistään mitään tiedä...
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Ja noista se parempi kuolee.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#8
|
|||
|
|||
|
minkälaiset optimat olis hyvät hj-60:seen
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Pari keltasta 75Ah patteria.
|
|
#10
|
|||
|
|||
Mikä auto?Lainaus:
p.s siis menikö 2v vanha akku rikki? |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Nuo on siis sarjaankytkettynä eli 24V. Ja tuo hajonnut akku oli jo vanhempi. Autoon aikoinaan ostettu molemmat uudet akut ja sen jälkeen seissyt pari vuotta kylmässä tallissa. Tuona aikana toinen akku sosialisoitu toiseen ajoneuvoon ja myöhemmin tähän bj:hin tuli hommattua uusi samanlainen kuin tuo alkuperäinen. Eli oli jo useamman vuoden ja huolettomalla pidolla tuo hajonnut.
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jos laitetaan kaksi suunnilleen samanlaista, mutta kovin eri-ikäistä akkua sarjaan ja ladataan niitä, niin suuremman sisäisen vastuksen omaavassa, eli vanhemmassa on korkeampi napajännite. Jos suunnilleen samantasoisten akkujen kesken latausjännite jakautuu suunnilleen puoliksi kummallekin, on tilanne hyvä. Erilaisilla akuilla jako on poskellaan, eli vanhan akun napajännite on korkea (hukkaa vettä) ja uuden, paremman akun napajännite jää liian alas (ei lataudu, eli sulfatoituu). Mittaa yleismittarilla (jännitealue) akkujen napajännitteet moottorin käydessä vähän yli 1000 kierrosta (tai mitä vaatii, että laturi herää varmasti). Jos on eroa, niin se alemman jännitteen akku latautuu heikommin ja toinen niin sanotusti keittää, jos sen napajännite on yli 14.4V. Jännitearvojen perusteella voi arvioida jotakin akkujen mahdollisesta kestosta. Mitä tasaisemmin laturin jännite jakautuu akkujen kesken, sen parempi.
__________________
Jukka |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Viimeksi muokannut Infernaalinen : 25.08.2014 12:49 |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Nyt on mitattu ja vanhempi akku antaa 13,65V ja uusi 14,05V. Nämä siis moottorin ollessa käynnissä ja ~1500rpm. Onko nämä fataalisti epätasapainossa?
Viimeksi muokannut Infernaalinen : 26.08.2014 07:40 |
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Vanha akku lienee vielä kunnossa, mutta vähän vajaalatauksessa ja uusi aika täyteen ladattu, kun jännitteet on noin. Ne varmasti tasaantuvat tuosta, kun antaa olla noin ja auton ladata niitä. Sitten kun akut on ladattu täyteen ja olleet käytössä, kertoo latausjännitteen jakautuminen paremmin niiden tilanteesta. Porvoon Hilmalla on hyvä ohje, eli ladata kumpaakin akkua ajoittain erikseen 12V laturilla. Silloin kumpikin tulee varmasti täyteen ja pysyy varmemmin kunnossa, olipa lataustilanne autossa sitten millainen vaan. Varsinkin jos on erilaiset akut sarjassa, niin tämä on hyvä tehdä.
__________________
Jukka |
|
#16
|
||||
|
||||
|
Laitetaan tänne ku akkuihin liittyy,eli hankinnassa akut ja kaks vaihtoehtoa nyt mitä laittaa,bannerin unipull 80ah tai sitten trane 80ah autona rrc ja vinssikin löytyy...onko kokemuksia näistä? Hinnassa ei juuri eroa,banner 110e ja trane 118e
|
|
#17
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jos ei muuta keksi, niin mittailee akkuja välillä ja lataa sen huonommassa hapessa olevan erillisellä laturilla silloin tällöin.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#18
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
| akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |