Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.08.2014, 19:31
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Akselin sai pois vanhoista puslista väsyttämällä. Kumit oli rikki jo valmiiksi, joten vähän lisää rikkomalla ja painattamalla lähti. Toiseen päähän sopiva holkki (käteen osui sopiva vesijohdon yhdistäjän iso mutteri) aluslevyn ja akselin pään mutterin alle, vähän kiristystä ja sitten varresta nitkutusta edestakaisin. Akseli mahtuu siis menemään puslan ulkoholkin läpi, kun vaan kumi hajoaa pois tieltä. Kun kumi löystyy, niin kiristää mutteria lisää ja jatkaa nitkuttamista. Irroitusöljy WD-40 tai vastaava helpottaa hommaa:



Toinen puoli työntyy sitä mukaa ulos akselin päältä:



Jossakin vaiheessa piti lisätä sopiva ainesputken pätkä lisätilkkeeksi väliin ja lopulta meni läpi:

__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 18.08.2014 19:59
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.08.2014, 19:43
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

En tiedä, onko tämä helpoin tapa sisäholkin irti ottamiseen, mutta hiomalla holkin auki se lähtee ihan ruuvimeisselillä tönien pois akselin päältä. Holkki on sen verran paljon kiristyneenä akselin päälle, että läpi asti hiominen avaa railon pintaan heti, kun ollaan läpi asti. Varovasti hioo holkin seinämän puhki, ettei mene akseli mukana. Holkin aukeamisen kuulee kuulosuojainten läpikin, että nyt tapahtui jokin muutos hiottavassa aineessa.

Otin oikean puolen viime kesänä auki työläämmin vingulla ja vasemman puolen nyt helpommin mirkelillä varovasti hiomalla:

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.08.2014, 19:53
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Vanhojen holkkien ulkokehät saa tukivarresta helposti irti, kun lyö ensin sisäpuolen reunan tampilla kasaan sopivan tuen päällä. Holkki kutistuu siitä sisään päin sen verran, että lähtee tukivarren silmästä pois vasaralla koputtelemalla. Jos on tiukan tuntuinen, niin sopiva alustatuki tukivarren silmälle pitää toki olla.



Jatkuu...
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.08.2014, 18:38
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

No ne uudet puslat sitten siihen tilalle.



Nämä puslat maksoi vähän reilu vuosi sitten noin kymmenen euroa kappale. Uusi tukivarsi uusilla puslilla on tänäpäivänä karvan päälle 200 euroa. Puslien uusimiseen menee toki vähän aikaa. Rahalla säästää siis aikaa ja ajalla rahaa.

Jotta uudet puslat ei menisi kovin äkkiä huonoksi, niin tukivarren asento akseliinsa nähden pitäisi saada kutakuinkin sellaiseksi, missä kulmassa tukivarsi on auton ollessa tasaisella alustalla. Silloin puslaan ei kohdistu koko ajan turhaa vääntöä tasaisella. Vanhasta tukivaresta sitä kulma ei saa selvitettyä, kun puslat on jo ihan kaputt ja tukivarsi kääntyy vaikka ympäri akselin. Kannattaa siis vilkuilla kulmaa autosta jo ennen paikkojen purkamista tai edes sieltä toiselta puolen.

Kulma näytti osuvan juuri sopivasti ruustukin leukoihin kuvan mukaisesti. Akseli kiinni noin puolivälistä ja tukivarsi lepäämään ruustukin "hännän" päälle:



Tukivarsi vaatii tukea, kun uusia puslia työntää akselille. Puslat on alkupäästään vähän ohuemmat, mutta kun ne löysät on käytetty, pitää viimeistään laittaa tuki akselin suuntaisesti, ettei tukivarsi taivu kiristyksen mukana. Puslan ulkokehä ei mene tukivarren reikään tietenkään suosiolla, vaan pyrkii taivuttamaan tukivartta kasaan. Puslan sisäholkki leikkautuu akselissa olevan rihlaukseen paikalleen mennessään.

Kuvassa näkyy kohdat, mistä tukivartta kannattaa tukea kiristyksen aikana. Laitoin tosin vain ylemmän tuen ja naputtelin alareunaa tampilla pikkuhiljaa puslaa päin kiristämisen edistyessä. Ylemmässä kohdassa oli väliin jämptisti sopiva 5mm teräslevyn pala tukena siinä tukivarren yläreunassa olevan lipan alla. Kyllä sinne joku 6mm paksu latta väliin mahtuu, eli vaikka 6x50 tai 6x60 latasta katkaisee sopivan mittaisen pätkän tueksi väliin. Sen mittainen, että on jämpti tuki ennen kiristämistä. Ylempi tuki pysyy hyvin paikallaan, kun puslan holkki kannattaa sitä. Alempi on hankalampi, kun tahtoo pudota itsekseen. Siksi tuki oli vain ylemmässä kohdassa ja naputtelin jatkuvasti tampilla alareunaa päin holkkia.



Se tukivarren päässä oleva iso aluslevy on aluksi hyvä väline työntämiseen. Sillä saa painettua sekä sisempää että ulompaa holkkia samanaikaisesti. Jossakin vaiheessa akseli paksunee, eli aluslevyn sisäreikä käy liian pieneksi. Sitten pitää kikkailla sopivilla apuholkeilla, etta saa työnnettyä puslaa sisä- ja ulkokehältä tasatahtia sekä akselin päälle että tukivarren silmään. Menevät sitten lopulta paikalleen:

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.08.2014, 19:49
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Vetonivelen kumi oli rikki ja hyllyssä vara-vetari, joten vaihdetaanpa vetari.

Vanhan vetarin tumpin tyvestä löytyy säätölevy, joka otetaan talteen. Se yhdessä niven tumpin lukkorenkaan alla olevan säätölevyn kanssa asettavat ulomman nivevelen paikalleen suhteessa napaan. Sisempi säätölevy tulee maljan ja navan väliin ja ulompi säätölevy on navan ja lukkorenkaan välissä. Kuvassa näyvän sisemmän säätölevyn sisäreiässä on viiste, joka tulee vetonivelen maljan puolelle.



Sisempi vetonivel lähtee etuperän puolelta irti, kun tarpeksi vääntää välistä. Vänkärin puolen sisemmässä nivelessä on pooritappi, joka menee perän sisään. Kuskin puolen sisemmässä on pooriholkki, joka menee etuperästä tulevan akselin jatkeen päälle. Kummassakin on koiraspuolessa urassa oleva lukkorengas, joka pitää vetarin sisäpäätä paikallaan. Vänkärin puolella ura ja rengas on sisemmän nivelen tumpissa ja kuskin puolella ura ja rengas on akselin jatkeessa, jonka päälle sisemmän nivelen naaras-akseli (holkki) liukuu.

Vänkärin puoli lähti helpommin auki, kun väiin sai sopivan väntöraudan helpommin. Kuskin puolella ei oikein päässyt oikeasta kulmasta vääntämään. Sisemmän nivelen malja on vieä vähän sellainen viistetyn nuljun mallinen, ettei siinä oikein tahdo vääntörauta pysyä. Jos ei muuten saa otetta nivelestä, niin tällaisella laakerin ulosvetimellä saa vastinpintaa lisää:



Kuva on kuskin puolelta. Tuolta merkitystä välistä nivelen ja akseliputken alimman kiinnityspultin kannan välistä kun tarpeksi väntää, niin lähtee. Sorkkarauta ei riittänyt, tarvitsin rautakankea ja sen kanssa reipasta rytkäytystä, että lähti auki. En tarvinnut kuvassa näkyvää ulosvedintä apuna, vaan teräväkanttinen rautakanki puri riittävästi kiinni sinne väliin ja sitten tempaisu kangen päästä sai nivelen liikkeelle.

Kummankin siemmän nivelen ja perän puolen rajapinnasa on öljytiiviste, joka tiivistää etuperän ja sisemmän nivelen väliä. Se kannattaa uusia samalla vaivalla, kun on tänne asti purkuhommissa päästy. Syö naista/miestä, jos puolen vuoden kuluttua alkaa vuotamaan siitä vaihtamatta jääneestä tiivisteestä...

Vänkärin puolen tiiviste lähtee pois isolla ruuvimeisselillä vääntämällä. Kuskin puolella haittana on etuperän jatkeena oleva akselitappi, eli meisseli ei oikein mahdu väliin vääntämään. Kuskin puolella hyvänä apuna toimii liukuvasara-ulosvedin:



Uusi tiiviste naputellaan sopivalla holkilla paikalleen. Sitten tiivisteen pintojen ja sisemmän vetonivelen rasvaaminen kaikista tiivistettä vasten tulevista pinnoista ja tietysti myös pooreista. Tiivisteessä on yksi huuli nivelen maljaa kohti ja toinen koiras/naaras-akselia vasten. Sisemmässä nivelessä on vänkärin puolella koiras- ja kuskin puolellla naaras-akseli. Vetoakseli menee paikalleen, kun akselin työntää lukkorangasta vasten, välistä löysät pois ja sitten akseli suorana lyö akselin paikalleen tarpeeksi painavalla muovi- tai kuparivasaralla. Sellainen aika edullinen muovinen "rekyyylitön" vasara on hyvä tässä hommassa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Terranon laittoa KerT Maasturiprojektit 38 24.12.2011 12:11
kingcapin laittoa RuF Maasturiprojektit 14 03.03.2008 19:02
Pajeron laittoa Mulkku Maasturiprojektit 2 29.01.2008 23:20
Pihan laittoa JakeHammer Chit-Chat 12 06.07.2006 15:41
Hiluxin laittoa... Tekniikka & Jutustelu 11 09.05.2005 17:34


Sivu luotu: 17:58 (GMT +2).