![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Varmasti tuntuu XJ 3.55 /32" yhdistelmällä puutuneelta, kun ZJ 5.9 koneella 3.73 / 32" tuntui aika väsyneeltä ![]() ![]() WJ jarru- ja ohjaushilppeet kannattaa ehdottomasti laittaa, jos vain budjetti antaa myöden. Parantaa sekä ohjausta että jarruja huomattavasti. Älä sitten lähde pilaamaan ohjausta Chevyn järeämmillä raidentangonpäillä inverted-T tyyliseksi, missä on keskellä aina vähän "tyhjää". Cross- overina ohjaus on aika lailla niin hyvä kun voi jäykkäakselisessa olla, eikä mitään tyhjää kohtaa ohjauksessa tunnu.. Ollut omassa autossa suurin yksittäinen parannus ajettavuuden osalta. Itse ostin satulan pidikkeet täältä romikselta (en muista oliko Southwesttrade:stä vai USA varaosat Koskiselta), tehdaskorjatut satulat tilasin Rockautosta, samoin palat. Jarruletkut on Quadratecistä (riittävän pitkät metallipunosletkut), raidetanko & välivarsi on S355- luokan ainesputkesta kiertetty WJ:n raidetangonpäille (minulta löytyy vasemman käden kierretappi tarvittaessa "vuokralle"), raidentangot käännetty yläpuolelle Goferit:in holkeilla (voinee sorvata itse jos välineet löytyy), panhardi on JKS:n DIY- versio. Pyörännavan ja knucklen väliin tulevan 1/4" (6mm) spacerin tein itse, tosin rasiaterällä pylväsporakoneessa sahaten ei saanut riittävän hyvää. Olisi pitänyt tehdä pari milliä alamittaisella terällä, heppailla kiinni knuckleen, ja vingulla ajaa reuna tarkasti kohdalleen. Taitaa nuo tehdastekoiset spacerit olla CNC- tai laser- leikattuja.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 08.08.2014 09:19 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
- Jeeppi on tosiaan suht. "kevyt", ( itsekantava kori - eurooppalaista suunnittelua..). Käytännössä ne kilot ei niin tarkkoja ole, kun vaan on se paino toimivassa suhteessa jousituksen ominaisuuksiin, välityksiin ja moottorin tehoon. Tässä projektissa näyttää olevan jousitus, joka soveltuu isommillekin painoille.
--- mutta esim. se vanha tojota toimi vanhoilla lehtijousilla ja sillä teholla, kevennettynä hyvin. Ja Ylipainoisena oli vaarallinen ajaa. Kevennys oli halpa viritys, muuten en tojoa rakennellut, kun se ruosteen määrä oli niin tyrmäävä... Viimeksi muokannut jukkan : 08.08.2014 11:11 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niin...kevyt on lähtökohta joo. Sit kun vähän rakennellaan niin esim. tällainen on tulos
![]() Marko Jeeppi Cherokee XJ 38” creepy ½ tankkia polttoainetta? Täys safarivarustus, paino 2489 kg
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Laitetaan tavoite: 2200kg kaks ukkoo kyyissä täysissä outback survival varusteissa
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ala äkkiä karsia painoa pois jos tohon meinaat päästä...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
2200 olis varmaan siedettävä vielä. Markolla on jeepissä HDJ:n akselit, dieselkone, turvakaaret ainakin takana, tukevia panssareita edessä ja takana varmaan oli rampit/maastotunkki ja sellaista kyydissä.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuohon ei tarvii edes hikoilla
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tämmösessä kunnossa 2080kg, päiväsafariromut, puol tankkia ainetta, ei kuskeja, sisusta karsittu, ei kaaria, muistaakseni ilman ramppeja punnittu. Panssarointi on kyllä keskellä autoa järeä mutta esim. tankin panssari kevyempää kamaa kuin topikin autossa.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Wj kääntöpäät (knucklet), ebay tai romis Wj:n orkkis raidetangonpäät Panhardin päähän pusla ja JJ Spacerit JKS:ltä Uudet pyörännavat 99.5-01 Pallonivelet xj ylös ja wj alas Kääntö kartioholkit Wj levyt ja poraus niihin *tai Ford Explorer sport trac levyt, jotka sopii suoraan. Wj satulat, uudempi malli 02-04 (akebono) Ainesputkea muutama metri Viimeksi muokannut koira : 03.11.2014 23:35 Perustelu: Tarkennus osalistaan |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole ohjausiskarille ollut mitään tarvetta. Ei pienintäkään woblauksen yritystä ole ollut, kunhan sai hierottua casterin ja aurauksen kohdalleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Asiallista!
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Viime vloppuna ei paljoakaan saanut aikaiseksi. Keulaa purin ja levyjä leikkasin/porasin/sahasin. Sunnuntai meni tallin perinpohjaisessa siivoamisessa, josko siitä saisi puhtia ensi kertaan. UPS toi perjantaina tukivarret. Isot nivelet ja puslat siirsin alla olleista lyhyistä varsista näihin.
![]() ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Iskarikotelot valmiit.
![]() ![]() ![]() Tämmöset löyty ebaysta edukkaasti: ![]() Included are left and right WJ knuckles that have been reemed to fit GM tapered tie rod and drag link ends. Also included are two JKS hub spacers, offset tie ends, GM drag link ends and a ruff stuff specialties offset track bar bracket. Everything but the knuckles are new. Viimeksi muokannut koira : 02.11.2014 14:39 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Hommasitko mistäpäin nuo bilsteinit? kotosuomessa tuskin järkihintaan kenellekään valikoimissa
![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#16
|
|||
|
|||
![]()
listaan päivitystä muistin virkistykseksi:
Wj kääntöpäät (knucklet), ebay -ok Wj:n orkkis raidetangonpäät ->GM 1ton tre-ok Panhardin päähän pusla ja JJ Spacerit JKS:ltä-ok Uudet pyörännavat 99.5-01->Timken osanumero HA597449 Uudet pultit navoille. Pallonivelet xj ylös ja wj alas -> WJ setti käy (ylöpallot samat molemmissa) Synergy JK/WJ setti tilattu. Kääntö kartioholkit-> ei tarpeen Wj levyt ja poraus niihin Wj satulat, uudempi malli 02-04 (akebono) Ainesputkea muutama metri[/QUOTE] Viimeksi muokannut koira : 02.12.2014 17:22 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kesken jäi kun lanka loppui.
![]() Kuskin puolen vahvike valmis. ![]() .. Ja parempi kamera pitäisi muistaa ottaa mukaan. Langan loputtua aloitin akselin jalostamisen. Jousipedit ja panhardin/ohjausiskarin kiinnikkeet leikattu pääosin irti. Sentin palasina läks. Tukivarren korvakkeet vielä tallella. Ne pitää vahvistaa ja lisäksi jonkunlainen trussi tuohon on suunnitteilla. ![]() ![]() Siinähän se olikin taas viikonlopun tekeleet. Toivottavasti jouluna olisi aikaa olla tallissa useampi päivä putkeen. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Nivelten vertailua. Vakio xj vs. Chevyn "äijä"-nivel
![]() ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Väänsin tuon "sillan" 10mm:n levystä, pystylevyt on 6mm:n kamaa, ja akseliputken päällä palkki on 50 x 150 x 6 kamasta leikattu. Ylätukivarren kiinnikkeet muistaakseni 30 x 60 x 4 palkista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Tuo vaikuttaa fiksulle. D30 Banjo on käsitykseni mukaan pallografiittivalurautaa. Ja itsekkään en sitä mielellään hitsaa/pilaa. 50%Nikkeli lisäaine olisi käypänen ja mielellään pitäs esilämmöt laittaa sittenkin ja hitaasti jäähytellä. Turhan iso murikka, kun ei mulla ole lämmitysvehkeitä enkä saa mihinkään tuota Ford Kaalla kuskattua. Trussi kannattaa olla 63-64mm sisämitalta että hitsit asettuu putken keskilinjalle vastakkain. Pysyy putki helpommin hitsatessa suorana. Putki on tavallista seostamatonta ja C:t käsittääkseni valuterästä joten niissä ei probleemeja.
Tarkan sovituksen olet tehnyt banjolle! Mistä hommasit ylätukivarren puslat/pesät? |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mulle sano sertaniumin mies ettei yhtä puikkoo vähempää myy...
![]() niillä kyllä onnistus hitsuu |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Et muuten sattumalta ole piirtänyt noita vahvikkeita Cadin kanssa?
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
Ei. Teippasin leveellä maalarinteipillä ja siirsin muodot silleen pellille. Oli näppärin konsti kotioloihin. Olis kyl pitäny ottaa mitat valmiista pellistä, ni olis joku saanu laserille siitä mallin, nyt on jo myöhästä.
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
- Kun ajatuksella rakennat laatua, niin onko mielessä käynyt vaihtaa lehtijouset kierrejousiksi ? - olisiko mitään hyötyä, vai haittaa ?
- Näin rakennetun venäläisen xj jeepin, ja siinä oli kierrejouset takanakin alla ja runko ! Jeep kori oli range roverin rungolla, akseleilla. Moottorina gaz v8 jne... Ja sano venalainen, että toimii se rakenne kuin ajatus, harasoo. |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Taas meni viikonloppu Porvoossa. Akselin sisuskalut irti, jatkoin korvakkeiden poishiomista, aloitin jousipetien tekemistä sekä trussin värkkäämistä. Mallailin akselia alle, mallailin iskareita ja jousia ja ohjaustankojen linjoja, hitsasin apparinpuolen runkoaisan vahvikkeen. Trussimalli/periaate tulee hyvin samanmallinen kuin TimoL on tehnyt. Tein huvikseni koehitsauksia irrotettuun ylätukivarren kiinnikkeeseen ja XJ:n knuckleen. S355 levyä hitsasin 12.51 langalla kylmänä pienaan. Ei halkea, mutta pari napsua vasaralla lohkaisee sen valunpuolelta irti HELPOStI, niin kuin arvattua oli. Molemmat valukappaleet samaa matskua muuten.
Kysyn viikolla paikalliselta yrittäjältä nikkelipuikkoja, testaan myös niitä yhdistettynä hitaan jäähtymisen kanssa. Jos ei löydy proseduuria spacerien hitsaukseen niin taivutaan sitten paikallisen erikoispajan puoleen. Kamerasta löytyi myös aikaisemmin otettuja kuvia, laitetaan nekin tänne. Tässä näkyy kohdat, mistä takapenkin selkäosan peltiä on leikattava, että sattuu vielä samaan kulmaan. ![]() Snorkkelin haitariletku lähtee kuikkaan ja tilalle tulee 90ast silikonimutka suoraan itsetehtyyn ilmaboksiin. Ilmaboksiin sisällä isoin mahdollinen kartio vapaavirtaus-suodatin. ![]() ![]() Tässä oli ainut kuva missä näkyy ylätukivarren korvakkeelle tehty jigi. [img]https://farm8.staticflickr.com/7465/15349965783_0ac35c0e47_b.jpg[/img ] Viimeksi muokannut koira : 07.12.2014 22:52 Perustelu: Takapenkki |
![]() |
Luokat |
cherokee, expedition, jeep, venäjä, xj |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
XJ murrosremppa | Dethlock | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 08.05.2012 09:49 |
Ostettu XJ:n takavalo | Pekka.j | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 10.06.2011 18:30 |
Ostetaan xj korotus | jeepchero | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.10.2009 21:40 |
Ostetaan xj:n paisuntasäiliö | kaistapää | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 02.10.2009 08:07 |
o: xj:n vetokoukku | timppa253 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 07.03.2007 09:26 |