![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Nokkalevyssä. Ja nestepäissäkin on eroja, ei mitään isoja, mutta esim zexelin nokkalevyn männäntappi on 0.5mm pienempi halkaisijaltaan kuin boschin nokkalevyssä. Samoin nestepäissä on erillaiset jousien vastinkupit. Osassa ne on ja osassa ei.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaan törkeesti kun tuli hyvä topikki
![]() Eli jos mä vaikkapa haluan tyhmentää tuosta volkkarin pumpusta älyn pois, niin käytännössä etsin vaan vanhemman kammiokoneen pumpun ja vaihdan nokkalevyn niin pitäisi toimia tuossa suoraruikkarissa? Faktoille olis käyttöä.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Juu kyllä nyt näille ve pumpun faktoille ois käyttöä kun nämä hienot suomen tiisseli huollot ei luovuta tietoja, eli kaivataan käyttäjä kokemusta , mitä minullakin kohta on
|
|
#4
|
|||
|
|||
Periaatteessa hyvin yksinkertainen...
Mutta käytäntö hivenen eri:
Ensimmäinen "ongelma" tee-se-itse remontissa on puhtaus: kaikki asennushiekat yms. valuu pumpun pohjalle, jossa ennakon säädin on, ja mekaanisesti ohjatussa ennakkoa säädetään vain siirtopumpun tuoton mukaan, ja jos tuohon sylinteriin (siis pumpun runkoon) tulee naarmu, niin paine karkaa siitä, ja ennakko jää liian pieneksi: vaikka ahtopaineita, polttoainetta palaa ja savua tulee, niin ei tehoa. Toinen ongelma on juurikin tuo "säätö": siis nokkalevy, paineidensäätö jne vaikuttaa lopputulokseen, mutta jos tavoite on se että käy ja savua, niin onnistuu aika suppealla ammattitaidolla. esim. minulla on toyota hdj-80 syöttöpumpusta paljon tietoa, ja jonkin verran kokemusta noista rivi- ja jakajapumppujen korjaamisesta ja varsinkin säätämisesestä, niin minun hodarin pumppu kävi arvostetulla pumppupajalla "säädettävänä" vuosi sitten. (se firma, minne soitin ja sovin vieväni/vein, ei ollut sama firma mikä lähetti pumpun bussiennakolla takaisin, toki soittivat ja kertoi että pumppu on kulunut, säätö ja remppa maksaa 4-5x sovitun, puhallin pelin poikki, ja pyysin kasaamaan orkkis säädöissä, hommaan toisen pumpun... Ja kerrankin hinta piti paikkaansa:siis säätö, johon sisätyi säädot mukaanlukien ahtopainekaran muokkaus, oli sovittu. (kara neitseellinen, pitäskö sanoa onneksi, jos tuolla kaavalla olisi säädetty 100+ hv lisää, niin ongelma olisi vielä suurempi ) Sain pumpun, joka on säädetty vakiokierroskäyttöön; siis auto on automaattilaatikolla; Letkassa ajaessa pintakaasulla auto saavuttaa n.90 nopeuden, ja laatikko lukitsee turbiinin, pumppu lyö syötöt täysille (ennen kuin lukko otti loparit, siis alkoi luistaa tosi paljon) ja sitten vauhtia onkin n.100 kmh ... Seuraava suuri säätö tapahtuu tuossa metallisorvissa, kunhan saan ostettua 4,5 kw moottorille sopivan invertterin,,, |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Youtubesta löytyi hyvä video mis näky kokonaisuus mitä ne pumpulle pajalla kanssa tekee. eli kaikki atomeiks sit ne meni ultraäänipesuun että varmasti puhtaita tämän jälkeen jokainen jousi kokeiltiin ettei heittoja jäykkyyksissä ja jokainen osa mitattiin/ tarkastettiin huolellisesti onko käyttö kelpoinen vai ei. sitten kun koko setti oli kasassa tämän jälkeen se laitettiin kiinni ajopenkkiin jossa sitä säädettiin.. Tosiaan tuo puhtaus on tosi tärkeä. Itse oma pumppu alkoi aikoinaan vuotaa ja kaikki tiivisteet kun vaihdoin sinne niin tämän jälkeen auto lähti huonosti käyntiin eikä ollut vetoja 5 kertaa mä jaksoin pumpun purkaa jne koittaa selvittää vikaa. tämän jälkee soitin pumppu gurulle jonne sen lähetin viritti samalla ja sääti sen eikä ollut edes pahan hintainen. ppdiesel teki sen
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
NyT liukuu holkki männässä niinku isi äitin selässä, kai se pitää kokeilla pelaako "korjaus"
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Ompi pumppu paikallaan ja koitettu starttailla, ei tiu kun pikku pissi suutinputkista, oisko vielä jotain rikki? Tosin en ole pumppua ilmannu muuta kuin suutin putket irti.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
helpottaa suuresti käynnistyvyyteen jos saat kytkettyä väliin sähköisen siirtopumpun pumppaamaan kun starttaat jos pumppu hieman hengessää ei se kehitä tarpeeksi kovaa painetta et lähtis käyntiin. PS Toyotassa kun laitto hammashihnan paikalleen se pumppu punnertaa aika rajusti kun merkkiin pitää laittaa. Jos sulla ei punnerra se pumppu niin ettei se pysy paikallaan kun hihnaa asennat paikalleen muutamassa asennossa se pitäisi siis punnertaa on siinä jotain rikki sisäisesti siis vielä.
Viimeksi muokannut jesse89 : 02.08.2014 20:38 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty DMT VE-R rc uusi | zimi | O/M/V Muut | 1 | 07.05.2014 21:45 |
| Bosch VE-pumpun säätö? | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.11.2013 10:56 |
| BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 25.02.2013 20:59 |
| Ostettu bosch VE pumpunkara | 4runneri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.08.2011 17:46 |
| I've got everything I need | SamppaFIN | Jokes | 0 | 10.07.2003 20:26 |